مسیر دشوار نتانیاهو برای بقا

مسیر دشوار نتانیاهو برای بقا
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 09:28

شمارش معکوس برای تشکیل کابینه اسرائیل توسط بنیامین نتانیاهو، که از سوی رئیس این رژیم مامور تشکیل دولت شد، آغاز شده است؛ ماموریتی که از همه لحاظ برای نتانیاهو، که با اتهام‌های عدیده‌ای مواجه است، آسان نیست.

العالم- تحلیل روز

نتانیاهو چند ساعت قبل از مکلف شدن برای تشکل دولت، حدود 6 ساعت در راهروهای دادگاه برای رسیدگی به اتهاماتش گذراند. او با اتهام گرفتن رشوه، کلاه‌برداری و نقض اعتماد عمومی روبه‌روست؛ اتهاماتی که احتمالا او را پشت میله‌های زندان خواهد انداخت. با این حال، نتانیاهو دست از قمار در آینده سیاسی رژیم اسرائیل برنداشته و لذا روند محاکمه او، که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در تاریخ این رژیم جعلی را بر عهده داشته، برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو به رژیم متبوعش به دلیل برگزاری 4 انتخابات متوالی طی دو سال اخیر بیشترین هزینه را تحمیل کرده و در صورتی‌که او موفق به تشکیل دولتی ائتلافی نشود، برگزاری پنجمین انتخابات نیز حتمی است. بنابراین به گفته ناظران، پایان آینده سیاسی نتانیاهو در آینده نزدیک، در سایه اتهامات وارد شده به وی و تظاهرات گسترده مردمی علیه او که طی چند ماه اخیر به اوج رسیده، منتفی نیست. ولی رقبای نتانیاهو نگران هستند که اگر او در قدرت باقی بماند، تلاش خواهد کرد قانونی را برای کسب مصونیت قضایی در پارلمان اسرائیل تصویب کند.

بنیامین نتانیاهو چهار هفته فرصت خواهد داشت که دولت جدید خود را با تشکیل دهد. کاری که با توجه به آرای کم به‌دست آمده برای او و فاصله با حد نصاب 61 کرسی، دشوار به نظر می‌رسد. طبق قانون اگر نتانیاهو در پایان 28 روز نتواند به این موفقیت دست یابد، اجازه خواهد داشت که برای دو هفته دیگر نیز برای این امر تلاش کند. ولی احتمال موفقیتش در تشکیل دولتی باثبات، ضعیف است و او برای دستیابی به آرای اکثریت در پارلمان جهت تشکیل دولتش، به حمایت حزب راست‌گرای "یمینا" به رهبری یک رقیب سیاسی و نیز حمایت "فهرست یکپارچه عربی" نیاز دارد. شواهد حاکی از آن است که نتانیاهو برای تشکیل دولتی، که از طریق آن بتواند قانون مصونیت برای خود در مواجهه با پرونده اتهامی فساد صادر کند، دست به هر اقدامی می‌زند و در صورتی‌که موفق به تشکیل کابینه شود، احتمال باثبات ماندن این کابینه در سایه اختلافات سیاسی ضعیف است و باید منتظر پنجمین انتخابات شد.

نتانیاهو از سال 1996 تاکنون نخست‌وزیری 5 دولت را بر عهده داشته و آخرین کابینه او در دسامبر 2020 منحل شد. با این حال، او پرچم سفید را بالا نبرد و پنجمین انتخابات مهم در دوره زمامداری نتانیاهو برگزار شد. نتانیاهو امیدوار نباشد امور و تحولات در رژیم صهیونیستی به نفع او پیش بر‌ود بلکه خشم عمومی در جامعه اسرائیلی علیه او زیادتر می‌شود و احتمالا او باید منتظر محاکمه از نوع دیگری باشد.

اسراء البحیصی

پربیننده ترین خبرها