چگونه ایران غرب را وادار به بازگشت به برجام کرد؟

چگونه ایران غرب را وادار به بازگشت به برجام کرد؟
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 19:23

برخی دچار این توهم شده اند که تلاش اروپا برای باقی ماندن در برجام یا سعی آمریکا برای بازگشت به این قرارداد، به خاطر حس مسئولیت پذیری آنان نسبت به امنیت و ثبات جهانی است! اما تاریخ نشان داده که این کشورها منافع خود را از همه چیز حتی امنیت و ثبات جهانی بالاتر می دانند.

العالم – کشکول

برجام در واقع نشان دهنده خیانت و نیرنگ کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا است، به این دلیل که جهان شاهد بود که ایران با حسن نیت در سال 2015 برجام را امضا کرد اما کشورهای مزبور به جای عمل به مفاد قرارداد، محاصره ای شدید را علیه مردم آن تحمیل کردند تا تهران را وادار به عقب نشینی و تن دادن به خواسته هایشان کنند.

اما مردم و نظام ایران آنقدر مقاومت کردند که پس از 3 سال خروج آمریکا از برجام و فرار اروپا از عمل به مسئولیتهایش در این زمینه، امروز همه آنان درباره ضرورت بازگشت به برجام سخن می گویند.

ایران با حکمت رهبران، صبر و بردباری ملت و توان بازدارندگی اش، توانست غرب را خلع سلاح کرده و آن را وادار به عقب نشینی کند تا دیگر نتواند با تهدید به حمله نظامی و تحریمهای اقتصادی تروریستی، بخواهد تهران را وادار به امتیازدهی در برجام کند.

ایران توانست تحریم های ظالمانه علیه خود را به فرصتی برای خوداتکایی و خودکفایی تبدیل کند و این تحریمها که غرب امیدوار بود ایران را در مدت چند ماه به زانو درآورد، پشت سر بگذارد.

این اقتدار ایران بود که سبب شد زورگویان عقب نشینی کنند نه احساس مسئولیت آنان نسبت به صلح و امنیت جهانی، لذا ایران با همین اقتدار به مذاکره کنندگان غربی فهماند که حاضر به توقف غنی سازی 20 درصدی در ازای آزاد شدن فقط یک میلیارد دلار اموال بلوکه شده اش نیست و باید تمام تحریمهای ظالمانه علیه ایران لغو شود.

ایران با همین اقتدار به دنیا فهماند که حاضر به گفت وگو درباره برجام و حتی گفت وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نیست مگر پس از رفع کامل تحریمها علیه مردم ایران آنهم به شیوه ای که منافع ایران و مردم آن حفظ شود، چرا که ایران از موضع قدرت مذاکره خواهد کرد و این غرب به ویژه آمریکا است که در صورت وقت کشی بیشتر در زمینه بازگشت به برجام، بزرگترین بازنده خواهند بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها