کمالوندی در گفتگوی اختصاصی با العالم:

تشریح دستاوردهای هسته ای ایران/ در مذاکرات وین؛ موضوع فنی مساله ثانویه است/ اگر مساله تحریم ها حل شود آن وقت راجع به مساله فنی صحبت خواهد شد/ 16500 سو ظرفیت غنی سازی داریم/ رونمایی از تست مکانیکی سانتریفیوژ IR9 با ظرفیت 50 سو/ ظرفیت غنی سازی ایران در ماه‎‎‌های آینده به مراتب بیشتر می شود/ خسارت میلیاردی ایران از عدم پایبندی غرب به برجام/ با 30 درصد بیشتر از ظرفیت گذشته اورانیوم 20 درصد تولید می کنیم/ قانون اقدام راهبردی مجلس در صورت رسیدن به هدف و راستی آزمایی ملغی الاثر است/ آمریکا برای انجام تعهدات خود نیاز به مذاکره ندارد/ تنها گفتن لغو تحریم ها کفایت نمی کند بلکه باید موارد مختلف راستی آزمایی شود

تشریح دستاوردهای هسته ای ایران/ در مذاکرات وین؛ موضوع فنی مساله ثانویه است/ اگر مساله تحریم ها حل شود آن وقت راجع به مساله فنی صحبت خواهد شد/ 16500 سو ظرفیت غنی سازی داریم/ رونمایی از تست مکانیکی سانتریفیوژ IR9 با ظرفیت 50 سو/ ظرفیت غنی سازی ایران در ماه‎‎‌های آینده به مراتب بیشتر می شود/ خسارت میلیاردی ایران از عدم پایبندی غرب به برجام/ با 30 درصد بیشتر از ظرفیت گذشته اورانیوم 20 درصد تولید می کنیم/ قانون اقدام راهبردی مجلس در صورت رسیدن به هدف و راستی آزمایی ملغی الاثر است/ آمریکا برای انجام تعهدات خود نیاز به مذاکره ندارد/ تنها گفتن لغو تحریم ها کفایت نمی کند بلکه باید موارد مختلف راستی آزمایی شود
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 18:57

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: ظرفیت غنی سازی ایران در ماه‎‎‌های آینده به مراتب بیشتر می شود.

العالم - ایران / سیاسی

بهروز كمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو اختصاصی العالم اظهار داشت: موضوع برجام مشخص است، موضوع برجام موضوع فرا هسته ای نیست، چارچوب مشخص است و قابل مذاکره نیست، از پیش هم اعلام کردیم یا برجام را به همین شکلی که تایید شده بود خواهیم ادامه داد یا آن را کنار خواهیم گذاشت، ضمن اینکه ما با آمریکایی ها هم مذاکره نمی کنیم.

وی همچنین در این گفتگو پیرامون «آخرین دستاوردهای هسته ای ایران»، «نشست وین» و «قانون اقدام راهبردی مجلس و نحوه اجرای آن» مطالبی را مطرح کرد.

مشروح و خلاصه مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو که چهارشنه شب (18 فروردین) از شبکه العالم پخش شده است را می توانید در ادامه این خبر مشاهده کنید:

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

  • عملکرد ما و گزارشات متعدد آژانس و فتوای مقام معظم رهبری نشان از صلح آمیز بودن اقدامات ما در صنعت هسته ای است.
  • حدود ۱۶ هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام 13 هزار و پانصد سو بود
  • با توجه به اضافه شدن ماشین الات جدید و توسعه برنامه ظرفیت غنی سازی به مراتب بالاتر هم می رود
  • دانشی که اکنون در تحقیق و توسعه به دست آوردیم قابل برگشت نیست
  • جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقدامات طرف مقابل و پایبند نبودن به تعهدات برجامی از سوی آن ها صدها میلیارد دلار زیان و خسارت دیده است
  • آمریکا با توجه به اقداماتش علیه برجام، در دنیا منزوی شده است
  • بحث محوری مذاکرات در وین لغو تحریم هاست و موضوع فنی مساله ثانویه است یعنی اگر مساله تحریم ها حل شود آن وقت راجع به مساله فنی که چگونه ما به تعهدات برجامی بازگردیم صحبت خواهد شد
  • در مذاکرات وین، اگر مساله لغو تحریم ها حل شود می توانیم بگوییم که بحث های فنی معنا پیدا می کند در غیر این صورت بحث های فنی معنایی ندارد.
  • آنچه که مهم است ابتدا لغو تحریم ها است و بدون لغو تحریم ها هیچگونه حرکت فنی برای بازگشت از فعالیت هایی که اکنون در حال انجام آن هستیم، مطرح نیست.
  • قانون مصوب مجلس یعنی قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران"، به خوبی و حتی جلوتر از قانون در حال اجراست
  • با 30 درصد بیشتر از ظرفیت گذشته اورانیوم 20 درصد تولید می کنیم. همین امروز بیشتر از 55 کیلو تولید کرده ایم در حالی که ما باید در طول یک سال 120 کیلو تولید بکنیم
  • عملا ما اکنون تعهدات فراپادمانی و پروتکل الحاقی و برجام را اجرا نمی کنیم
  • البته اطلاعات مربوط را حفظ می کنیم از جمله اطلاعات دوربین ها و اطلاعاتی که خودمان به آژانس می دادیم اکنون این اطلاعات را برای خودمان نگه می داریم
  • در انتهای سه ماه اگر همه مسایل حل شود و تحریم ها لغو شده باشد ما می توانیم با نظر مجلس محترم اطلاعات را در اختیار آنها بگذاریم در غیر این صورت این اطلاعات پاک می شود
  • در مراسم روز فناوری هسته ای از شروع تست مکانیکال IR9 رونمایی خواهد شد که 50 سو ظرفیت دارد یعنی ما ازظرفیت "یک سو" داریم به ظرفیت 50 سو می رسیم
  • موضوع برجام مشخص است، موضوع برجام موضوع فرا هسته ای نیست، چارچوب مشخص است و قابل مذاکره نیست، از پیش هم اعلام کردیم یا برجام را به همین شکلی که تایید شده بود خواهیم ادامه داد یا آن را کنار خواهیم گذاشت
  • آمریکا برای انجام تعهدات خود نیاز به مذاکره ندارد و می تواند از همین امروز با فرامینی که رئیس جمهور صادر می کند تمام تحریم های قبلی را لغو بکند
  • با ادبیات زور نمی توان با جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد
  • جمهوری اسلامی ایران به دنبال آرمش در منطقه است
  • جمهوری اسلامی همیشه برای گفتگو با کشورهای منطقه آماده است
  • تنها با گفتن لغو تحریم ها کفایت نمی کند بلکه باید موارد مختلف راستی آزمایی بشود

مشروح گفتگو:

تشریح دستاوردهای هسته ای کشور

العالم: بناست در روز 9 آوریل یعنی روز ملی فن آوری هسته ای، از 133 دستاورد هسته ای ایرانی رونمایی شود بفرمایید این دستاوردها چه هستند به کدام بخش ازصنعت هسته ای ایران تعلق دارند؟

کمالوندی: در آستانه پانزدهمین سالگرد جشن ملی هسته ای هستیم، 15 سال پیش غنی سازی رسماً اعلام شد و هر سال نیز دستاوردهای هسته ای به اطلاع عموم مردم شریف ایران و دنیا می رسد. امسال نیز بین 255 مورد معرفی شده 133 مورد انتخاب شده است که به اطلاع مردم عزیزمان برسد که موارد ذکر شده پیشرفت چشمگیری در صنعت هسته ای در بخش های مختلف می باشد.

بیش از 40 مورد از 133 مورد یاد شده مرتبط با بحث غنی سازی می باشد و بیشتر موارد باقی مانده مرتبط با بحث پزشکی است که در ارتباط با رادیو داروها و رادیولوژی پرتویی است که نمونه آن برای کودکان افتتاح خواهد شد.

غربالگری تست نوزادان نیز از دستاوردهای صنعت هسته ای در بخش پزشکی است. مواردی هم در صنعت آب سنگین و کوانتوم بایولوژیک داریم که برای درمان سرطان بسیار موثر خواهد بود. بیمارستان هسته ای نیز تقریبا در مراحل پایانی ساخت به سر می برد و مرکز یون درمانی ما می تواند پنجمین در سطح جهان است. مرکز تترا نیز تولید رادیودارو در حد استاندارد بالا صورت می گیرد که در دست احداث است. آب سنگینی که ما داریم فوق سنگین و بالاتر از 99 است که در کشور تولید می شود.

عملکرد ما و گزارشات متعدد آژانس، شفافیت ایران و فتوای مقام معظم رهبری نشان از صلح آمیز بودن اقدامات ما در صنعت هسته ای است.

*امروز به لحاظ ظرفیت تولید به مراتب بیشتر از قبل از برجام هستیم

العالم: غنی سازی ایران پس از خروج آمریکا از برجام و خنثی بودن اروپا در رعایت برجام در چه وضعیتی قرار دارد؟

کمالوندی: فعالیت ها در حوزه غنی سازی بی تاثیر نیست، وقتی که مذاکره صورت گرفت غربی ها خواستار محدودیت به لحاظ زمانی، میزان ذخایر و سطح غنی سازی در ایران شدند که ما با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط آمریکا و رعایت نکردن تعهدات برجامی توسط طرف مقابل اقدامات ذکر شده را به مرور کنار گذاشتیم و اکنون به کار خود سرعت می دهیم امروز به لحاظ ظرفیت تولید به مراتب بیشتر از قبل از برجام هستیم.

الان ما حدود ۱۶ هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام 13 هزار و پانصد سو بود که ظرف ماه های آینده با توجه به اضافه شدن ماشین آلات جدید و توسعه برنامه ظرفیت غنی سازی به مراتب بالاتر هم می رود.

غربی ها بنا به دلایل خودشان خواسته بودند این برنامه کمی کند شود پس با توجه به روند مذاکرات که اگر خوب پیش نرود این سرعت بیشتر می شود و عکس این موضوع هم صدق می کند و اگر آن ها تحریم ها را به صورت موثر بردارند و ایران راستی آزمایی کند طبیعتاً ایران به تعهدات برجامی خود بر می گردد پس اقدامات بی تاثیر در مذاکرات نیست.

آمریکا با توجه به اقداماتش علیه برجام، در دنیا منزوی شده است

العالم: برخی از بخش های صنعت هسته ای ایران به هیچ وجه قابل بازگشت نیست به ویژه درخصوص ابعاد متعلق به "دانش هسته ای". برای این موارد چه تمهیداتی اندیشیده می شود؛ با توجه به اینکه نمی توان دانش به دست آمده در صنعت هسته ای را از ایران گرفت و یا آن را به عقب برگرداند برخورد امریکا با این بخش چطور است یا چگونه خواهد بود؟

کمالوندی: دانشی که اکنون در تحقیق و توسعه به دست آوردیم قابل برگشت نیست اما از طرفی نیز جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اقدامات طرف مقابل و پایبند نبودن به تعهدات برجامی از سوی آن ها صدها میلیارد دلار زیان و خسارت دیده است.

صرفا نباید یک طرف قضیه دیده شود و اگر برای طرف مقابل کند شدن سرعت ایران مهم است باید اقدامات خود را بررسی و به تعهدات خود پایبند باشند، جمهوری اسلامی ایران صبر استراتژیکی داشت و ثابت کرد که متعهد به تعدات خود است اما در عمل فضایی ایجاد کردند که این معادله برهم بخورد نباید این معادله طوری صورت گیرد و در شرایطی قرار بگیرد که کشورمان زیان ببیند، آن ها نمی توانند خواسته هایشان را بر ما تحمیل کنند ما مسیر خود را مصمم طی می کنیم و امیدواریم طرف مقابل با توجه به این که اعتبارشان در جوامع بین المللی از دست رفته است به تعهدات خود عمل کنند زیرا آمریکا با توجه به اقداماتش علیه برجام، در دنیا منزوی شده است.

آن ها باید در مقابل جمهوری اسلامی ایران سیاست های خودشان را تغییر دهند زیرا ما به اندازه کافی ظرفیت های انسانی، اقتصادی، ژئوپلوتیک، ایدئولوژیک داریم که بتوانیم مقابل آن ها بایستیم و مقاومت کنیم.

ایران با آمریکا مذاکره نمی کند

العالم: آخرین خبر ازنشست‌های وین و پیش بینی شما در باره این مذاکرات چیست؟

کمالوندی: اکنون که خیلی زود است بخواهیم قضاوت کنیم صبحت های اولیه انجام شده و تا روز جمعه هم این مذاکرات ادامه دارد، باید منتظر باشیم تا جمع بندی شود و بعد از آن نظر بدهیم که به خوبی پیش می‌رود یانه؟ اما نکته مهم این است که ایران با آمریکا مذاکره نمی کند بلکه دارد شرایط خودش را مشخص می کند در واقع بحث محوری مذاکرات لغو تحریم هاست و موضوع فنی مساله ثانویه است یعنی اگر مساله تحریم ها حل شود آن وقت راجع به مساله فنی که چگونه ما به تعهدات برجامی بازگردیم صحبت خواهد شد بنابر این باید دید تا انتهای کار مذاکرات به چه نحوی پیش می رود و آن وقت قضاوت کنیم.

* تمرکز مذاکرات بر موضوعات تحریمی است

العالم: بیشتر محافل نشست های وین را با خوشبینی، نشستی سازنده عنوان کرده اند و البته بنا شده دو کمیته تحریم‌ها و هسته ای تشکیل شود و تا روز جمعه و نشست بعدی کمیسیون مشترک چارچوب های بحث و احیانا توافق ها را نهایی کنند، بفرمایید هرکدام ازاین دو کمیته برچه مواردی تمرکز خواهند داشت؟

کمالوندی: آن طور که گفته شده دو کمیته تشکیل شده که یکی بحث های تحریمی و یکی بحث های فنی را مطرح کند ولی همان طور که گفتم بحث های فنی، بحث های ثانویه است بلکه مساله اصلی موضوعات تحریمی است به عبارت دیگر آنچه که تعیین کننده موفقیت این مذاکرات است بحث های فنی نیست بلکه مباحثی است که در ارتباط با مسایل تحریمی مطرح می شود.

اگر مساله لغو تحریم ها حل شود می توانیم بگوییم که بحث های فنی معنا پیدا می کند در غیر این صورت بحث های فنی معنایی ندارد لذا آنچه که مسلم است تمرکز مذاکرات بر موضوعات تحریمی است و موضوع فنی ثانویه است. پس از لغو تحریم ها آن وقت بحث مسایل فنی مطرح می شود که آن هم الزامات خاص خودش را دارد . ولی آنچه که مهم است ابتدا لغو تحریم ها است و بدون لغو تحریم ها هیچگونه حرکت فنی برای بازگشت از فعالیت هایی که اکنون در حال انجام آن هستیم، مطرح نیست.

* قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران"، به خوبی و حتی جلوتر از قانون در حال اجراست

العالم: آخرین وضعیت اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس به لحاظ درصد و میزان غنی سازی اورانیوم، تعداد و نوع سانتریفیوژها ودیگر مسائل درچه شرایطی قرار دارد؟

کمالوندی: هیاتی از مجلس به مراکز هسته ای سفر کرده اند و قرار است که مراکز مختلف را بازدید کنند و از نزدیک با کارهایی که انجام شده آشنا شوند. اگر چه ما سفرهای قبلی هم داشتیم و خودم به همراه دکتر صالحی و جداگانه در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم حضور پیدا کرده ایم و توصیح داده ایم و داریم گزارش می دهیم.

آنچه که می توانم بگویم این است که قانون مصوب مجلس یعنی قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران"، به خوبی و حتی جلوتر از قانون در حال اجراست. ما در این ارتباط شش ایستگاه داشتیم که یکی "ایستگاه بلافاصله" بود که باید بلافاصله 20 درصد تولید می کردیم که این اتفاق افتاد و اکنون با یک روند خوبی دارد جلو می رود.

اگر در گذشته و قبل از برجام با یک روند خاصی در حال تولید بودیم اکنون داریم با 30 درصد بیشتر از ظرفیت گذشته اورانیوم 20 درصد تولید می کنیم. همین امروز بیشتر از 55 کیلو تولید کرده ایم در حالی که ما باید در طول یک سال 120 کیلو تولید بکنیم و این همان اقدام بلافاصله ای است که انجام شده است.

ایستگاه دوم ایستگاه یک ماهه بود که ما باید یک ماهه به مجلس یک برنامه زمانبندی در باره راکتور آب سنگین جدید می دادیم که در زمان خودش انجام شد. ایستگاه دو ماهه را داشتیم که توقف اجرای تعهدات فراپادمانی بود که یک هفته قبل از موعد قانون مجلس به آژانس نامه نوشتیم و بعد از آن مدیرکل آژانس به ایران آمد و یک تفاهمی صورت گرفت و بیانیه ای امضا شد و عملا ما اکنون تعهدات فراپادمانی و پروتکل الحاقی و برجام را اجرا نمی کنیم البته اطلاعات مربوط را حفظ می کنیم از جمله اطلاعات دوربین ها و اطلاعاتی که خودمان به آژانس می دادیم اکنون این اطلاعات را برای خودمان نگه می داریم و در انتهای سه ماه اگر همه مسایل حل شود و تحریم ها لغو شده باشد ما می توانیم با نظر مجلس محترم اطلاعات را در اختیار آنها بگذاریم در غیر این صورت این اطلاعات پاک می شود.

ایستگاه بعد از دو ماه، ایستگاه سه ماهه است که اکنون یک هفته از آن گذشته، ما باید در طول سه ماه 1000 ماشین IR2M نصب می کردیم و همچنین یک آبشار 164 تایی IR6 که نصب و گازدهی شده و اکنون درحال تولید است.

بعد از آن ایستگاه پنج ماهه را داریم که کارخانه اورانیوم فلزی است که آن هم در زمان خودش اتفاق خواهد افتاد اگر چه ما در سوخت "سیلی سات" که سوختی است از مسیر اورانیوم فلزی رد می شود، هم عبور کرده ایم و اکنون در حال تولید سوخت سیلی سات هستیم که در واقع عبور از مسیر اورانیوم فلزی است.

یک ایستگاه تا انتهای سال هم داریم که باید در انتهای سال ظرفیت تولید ما به ماهی 500 کیلو برسد که رسیدن به این حد لازمه اش این است که غیر از ماشین IR6 ها که 1000 تا باید تا پایان سال نصب شود و غیر از 1000 ماشین IR2M ، ما باید زنجیره های دیگر را هم فعال کنیم که همین الان داریم این کار را انجام می دهیم یعنی زنجیره دوم IR4 هم دارد نصب می شود و زنجیره اول دارد تولید می کند، IR4 هم ظرفیتش به اندازه IR2M است و احتمالا مدل های دیگر از ماشین ها که به کار خواهیم گرفت و در مراسم روز فناوری هسته ای از شروع تست مکانیکال IR9 رونمایی خواهد شد که 50 سو ظرفیت دارد. یعنی ما ازظرفیت "یک سو" داریم به ظرفیت 50 سو می رسیم، مفهومش این است که ما علاوه بر کمیت روی کیفیت کار کرده ایم و صنعت هسته ای ما صنعت بسیار شادابی است و این تکالیفی که قانون برای ما مشخص کرده به خوبی می توانیم آنها را انجام دهیم کما این که اکنون جلوتر از آن مواردی هستیم که قانون برای ما مشخص کرده است.

* قانون مجلس قانونی برای همیشه نیست بلکه برای لغو تحریم هاست و در صورت رسیدن به هدف قانون ملغی الاثر است

العالم: چنانچه توافقی حاصل شود تکلیف بندهای 6گانه این قانون (قانون اقدام راهبردی مجلس) چه خواهد شد؟

کمالوندی: همان طور که از عنوان قانون اقدام راهبردی مجلس پیداست که اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها است تا صیانت شود از منافع ملت ایران، پس هدف این قانون لغو تحریم هاست اگر واقعا تحریم ها لغو و راستی آزمایی شود که این تحریم ها به صورت موثر لغو شده اند خود به خود زمینه برای این که این قانون به کار خودش پایان بدهد و اعلام شود که به اهداف خودش رسیده فراهم می شود . این قانونی نیست برای ابد بلکه قانونی است برای بعضی اهداف مشخص که مهمترینش در عنوان آن آمده است و به مجردی که به مرحله لغو تحریم ها برسد ما می توانیم بگوییم که قانون اهداف خودش را محقق کرده و مجلس محترم البته بنابر یکی از مواد این قانون که باید دولت اگر پیشرفتی هست گزارش کند ، تا مجلس محترم تصمیم بگیرد در این خصوص که عملا اعلام کند این قانون ملغی الاثر است و به اهداف خودش رسیده لذا این امر مستلزم گزارش از سوی دولت به مجلس محترم است.

در این صورت این قانون به اهداف خود رسیده، تحریم ها به صورت موثر برداشته شده است و نتیجه لازم به دست آمده است و آن زمان به جایی که ما این مسیر که به سمت 1000 ماشین ir6 و ماشین های دیگر است را ادامه بدهیم، در فعالیت های فنی بازگشت به عقب آغاز می شود، البته پس از آنکه مجلس محترم لغو تحریم ها را تایید کرد.

* موضوع برجام موضوع فرا هسته ای نیست

العالم: از اخبار دریافت میشود که برخلاف اصرار آمریکا و غرب چنانچه این دور ازنشست‌ها به نتیجه برسد حداکثر "برجام" زنده میشود و نه بیشتر؛ یعنی خبری از توافق‌های جدید نیست البته رابرت مالی گفته بحث درخصوص توافقات جدید را بعداً پیگیری می‌کنیم، آیا اساسا چنین مساله ای شدنی است آیا جمهوری اسلامی این مساله را درطول نشست وین کاملا خاتمه یافته اعلام و اعمال خواهد کرد؟

کمالوندی: موضوع برجام مشخص است، موضوع برجام موضوع فرا هسته ای نیست، چارچوب مشخص است و قابل مذاکره نیست، از پیش هم اعلام کردیم یا برجام را به همین شکلی که تایید شده بود خواهیم ادامه داد یا آن را کنار خواهیم گذاشت، ضمن اینکه ما با آمریکایی ها هم مذاکره نمی کنیم، مذاکره ای که در حال انجام است با سایر کشورهاست، زمینه سازی می شود که اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد، ایران هم تعهدات خود را انجام دهد، آمریکا برای انجام تعهدات خود نیاز به مذاکره ندارد و می تواند از همین امروز با فرامینی که رئیس جمهور صادر می کند تمام تحریم های قبلی را لغو بکند، در یک زمانی هم آقای ترامپ و پمپئو آمدند و 12 شرط گذاشتند، به قول معروف هرچه دلت تنگ می خواهد بگو، آرزو برجوانان ننگ نیست، بالاخره آرزو داشتند! ولی این 12 شرط کدام یک مورد توجه ایران قرار گرفت؟ فشار حداکثری را آوردند که جمهوری اسلامی این شروط را بپذیرد، آیا یک کدام از این شرط ها پذیرفته شد. یک جمله ای آقای اوباما گفته که بنظر من این جمله هم از نظر گرامری هم روانی اگر بررسی کنیم جواب به همه چیز داده می شود، آقای اوباما به درستی گفت "اگر می توانستیم پیچ و مهره های هسته ای ایران را باز می کردیم"، ما در گرامر انگلیسی یک شرطی نوع سوم داریم که به آن شرطی محال می گوییم، این شرطی محال است که اگر می توانست صنعت هسته ای ایران را از بین می برد، این جمله اذعان به این موضوع است که نمی توانند و این باعث شد که بیایند مذاکره کنند و دست بردارند از اینکه جمهوری اسلامی ایران غنی سازی را متوقف کند و غنی سازی را کنار بگذارد، آمدند و پذیرفتند که در همان زمان هم ایران 6هزار سانتریفیوژ را غنی سازی داشته باشد.
مدتی زمان گرفت تا به این فهم برسند که نمی توانند خواسته خود را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند، اینکه می گویم ایران قوی است، شعار نیست بلکه حاصل یک تجربه 40 ساله دیپلماتیک است، ایران به لحاظ ظرفیت های مختلف که مولفه قدرت هستند، از ایدئولوژی، ژئوپلیتیک، اقتصاد، نیروی انسانی، نیروی انسانی جوان و خیلی مؤلفه‌هایی که قدرت ساز هستند از کشورهای برتر دنیاست، بنابرین نمی شود با این ادبیات با جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد، اینکه در خصوص موشک هم مذاکره کنید آن هم به نحوی که ما می خواهیم، با ادبیات زور نمی توان با جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال آرمش در منطقه است، چه کسانی به دنبال ناامنی در منطقه بودند؟ داعش را چه کسانی ایجاد کردند، مگر خود آمریکایی ها اعتراف نکردند؟ افغانستان را چه کسانی بهم ریختند؟ مگر حمله آمریکا نبود؟ ملت افغان مگر گناهی کردند؟ حالا اگر یک گروهی یک عده ای اگر کاری کرده باشند که این هنوز هم مشخص نیست که چه کسانی بودند، حتی عده ای از این گروه هم از عربستان رفته در افغانستان بودند، واقعا باید با ملت افغانستان چنین می کردند؟

غرب و آمریکا باید سیاست خود را در قبال منطقه تغییر دهد، چه کسانی ملت یمن را می کشند؟

بنابراین باید آنها از موضع مدعی بیایند به موضعی که توضیح دهند و جمهوری اسلامی هست که در موضع مدعی است، طوری موضوعات را مطرح می کنند که می دانند جمهوری اسلامی در خصوص این موضعات صحبت نمی کند ولی می خواهند به طور غیرمستقیم القا کنند که عامل تشنج در منطقه ایران است، درحالی که مشخص است عامل تشنج چه کسانی هست.

درخصوص موضوعات سیاسی بنده نظرات شخصی خود را مطرح کردم و حاصل تجربیات بنده است و ارتباطی با سازمان انرژی اتمی ندارد ولی فکر می کنم که باز مشابه 12 شرط [ترامپ و پمپئو] اینها مجبور هستند تمام شروط را کنار بگذارند، کمااینکه ایران برسر حرفی که زده است ایستاده و براساس همان دارد پیشرفت می کند و امیدواریم برای غرب این تجربه باشد.

* ایران همواره برای گفتگو با کشورهای منطقه آماده است

العالم: بنابراین بازنگری در برجام امکان پذیر نیست؟ و مذاکرات با کشورهای منطقه؟

کمالوندی: بازنگری برجام و ارتباط آن به موضوعات دیگر رد شده است، بارها بارها هم گفته شده است، اینکه در منطقه باید فعالیتی بشود، این حقی است که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه دارند، یعنی حول موضوعات باید صحبت بکنند و مشکلات را حل بکنند و همیشه جمهوری اسلامی برای گفتگو آماده بوده است، ارتباط این مسائل با هم سیاست اشتباهی است و یا تعمدا می خواهند زمان بخرند، شاید زمانی "خریدن زمان" به نفع آنها بود چون جمهوری اسلامی ایران فعالیت های خود را کند کرده بود اما الان سرعت فعالیت ما دارد بیشتر می شود و اگر می خواهند زمان بخرند این زمان به نفع آنها نیست، باید دوباره محاسبات خود را بازنگری کنند تا بتوانند یک سیاست درست را در پیش بگیرند.

العالم: چنانچه توافقی حاصل اید باید 1800 تحریم امریکا علیه ایران لغو شود بفرمایید چگونه این مساله راستی ازمایی خواهد شد وچقدر زمان برخواهد بود

کمالوندی: راستی آزمایی بحث فنی است که کارشناسان مربوطه در این زمینه ورود می کنند و آنجا هستند، بنده به عنوان یک شهروند ایران می گویم که تنها با گفتن لغو تحریم ها کفایت نمی کند بلکه باید موارد مختلف راستی آزمایی بشود و در عمل هم مشخص بشود که تحریم ها برداشته شده است و مشکلات بانکی دیگر وجود ندارد، پول به راحتی می تواند جابه‌جا شود و نفت ایران به راحتی فروخته می شود و همه اینها باید به نحوی راستی آزمایی شود، همکارانی که از حوزه های مختلف رفتند و در صحنه حضور دارند که بررسی کنند چطور باید این راستی آزمایی انجام شود.

پربیننده ترین خبرها