آمریکا و عراق؛ گفت‌‎وگو یا تشدید تنش؟

آمریکا و عراق؛ گفت‌‎وگو یا تشدید تنش؟
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 19:26

همزمان با آغاز دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق، گروه‌های مقاومت عراق بر ضرورت پایان دادن به حضور نظامی خارجی در این کشور تأکید می‌کنند.

العالم- درگوشی

مقاومت و مردم عراق خواستار اجرای قطعنامه پارلمان عراق مصوبه در سال 2020 هستند که بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از این کشور تصریح می‌کند. در حالی‌که واشنگتن تلاش می‌کند قطعنامه پارلمان عراق را دور بزند، هیئت هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت بر ضرورت اجرای آن تأکید و همچنین متذکر شده‌اند "درصورتی که این گفت‌وگوهای راهبردی شامل اعلام صریح و واضح تاریخ خروج نهایی و کامل زمینی و هوایی نیروهای اشغالگر نباشد، مقاومت خود را موظف می‌داند ضربات بزرگ و دقیقی را وارد کند و آنگاه مقاومت درخواست دوباره هیچ یک از طرف‌ها مبنی بر اینکه که مقاومت منتظر نتایج گفت وگو یا مذاکرات سیاسی بماند، را نخواهد پذیرفت بلکه همه اینها کاملا بی‌اعتبار خواهد بود و یگانه راه‌حل نهایی همان خواهد بود که سلاح ایجاد می‌کند."

حملات به نیروهای آمریکایی در عراق به طرق مختلف انجام می‌شد از حمله با بمب‌های دست‌ساز گرفته تا مین‌های انفجاری، ولی همزمان با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از داخل شهرها از سال 2011، حملات موشکی و خمپاره‌ای به آنها بیشتر شده است.

تشدید حملات نظامی، آمریکا را به تندتر کردن لحن تهدیدها علیه مقاومت سوق داد ولی قدرت مقاومت، صدای آمریکا را که به تحریم شخصیت‌های برجسته در گروه‌های مقاومت و نهادهای دینی عراق روی آورده، پایین آورده است. با این حال، این تحریم‌ها مانع از مخالفت گسترده مردمی و حملات نظامی مقاومت به منظور بیرون راندن کامل نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق نشده است.

همزمان با افزایش حملات علیه نیروهای آمریکا ترور نیروهای امنیتی عراق نیز افزایش یافته، امری که برخی نیروهای سیاسی آن را بهانه‌ای برای تمدید حضور نیروهای آمریکایی در این کشور قلمداد می‌کنند.

در سایه مخالفت گسترده مرمی و تهدید گروه‌های مقاومت در عراق، پیامدهای حضور نیروهای آمریکایی در عراق بسیار سنگین خواهد بود.

مقاومت عراق در سال 2003 تاسیس شد و طی سال‌های گذشته گسترش یافت ولی آن در سال 2014 همزمان با آغاز نبرد علیه القاعده برجسته‌تر شد، و مدتی بعد نیز در الحشد الشعبی که در سال 2018 طبق فتوای مرجعیت عالی شکل گرفت، ادغام شد.

پربیننده ترین خبرها