مخالفت گسترده عراقی ها با دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا

چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 12:04

به رغم مخالفت گسترده مردمی در عراق با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و نیز تلاش واشنگتن برای دور زدن قطعنامه پارلمان عراق درخصوص پایان دادن به حضور نظامی آمریکا، سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی میان ایالات متحده و عراق امروز آغاز می‌شود.

العالم- عراق

در آستانه آغاز سومین دور از گفت‌وگوهای راهبردی بغداد- واشنگتن، نیروهای سیاسی، احزاب و محاقل مردمی در عراق بر ضرورت پایان دادن به حضور آمریکا در عراق و اجرای فوری قطعنامه پارلمان در این‌بتره تأکید کرده‌اند.

گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و آمریکا در ماه ژوئن سال گذشته میلادی یعنی یک ماه پس از تشکیل دولت عراق به ریاست مصطفی الکاظمی به صورت ویدئو کنفرانسی آغاز شد که در سفر الکاظمی به واشنگتن در ماه اوت 2020 دور دوم آن برگزار شد اما این گفت‌وگوها به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر متوقف شد.

"همام حمود" رئیس شورای عالی اسلامی در عراق گفت: ریاست‌جمهوری سابق آمریکا با تجاوز به عراق و نقض حاکمیت این کشور و نقض کرامت عراق، که با ترور فرماندهان مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تجسم یافته، عراق را درگیر مشکلات زیادی کرده است.

در همین ارتباط، "حسن سالم" عضو فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل حق از دولت خواست تا پرونده اخراج نیروهای آمریکایی را بگشاید و با شجاعت و روح ملی‌گرایی خواستار پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عراق شود.

سالم در ادامه تاکید کرد دولت باید بسیاری از قراردادها و پروژه‌های اقتصادی مشکل‌دار و فاسد با آمریکا را که منجر به هدر رفتن میلیارد دلار شده و هیچ نتیجه‌ای در اصلاح سیستم تولید و توزیع برق نداشته است، مورد بازبینی قرار دهد.

در نتیجه حملات نیروهای مقاومت و فشار پارلمان، نیروهای سیاسی و مردم عراق، ایالات متحده مجبور شده شمار نیروهایش در این کشور را به 2500 نظامی کاهش دهد اما ملت عراق تأکید دارند که هرگونه حضور آمریکایی‌ها در این کشور توجیهی ندارد بلکه مایه بی‌ثباتی و ناامنی عراق شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها