آیا ارتش مصر وارد جنگ سرنوشت‌ساز می‌شود؟

آیا ارتش مصر وارد جنگ سرنوشت‌ساز می‌شود؟
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 21:36

به نظر نمی‌رسد اختلافات میان مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه به زودی حل و فصل شود؛ مصر خواهان گسترش دایره میانجیگیری‌ها از جمله میانجیگیری آمریکا و اتحادیه آفریقا است ولی اتیوپی با رد این امر و همچنین مخالفتش با برگزاری دور دیگری از مذاکرات در پایتخت کنگو، به پیچیدگی بحران و تشدید تنش در منطقه دامن زده است.

العالم- داغ‌های مجازی

مصری‌ها هشتگ "ارتش مصر به چالش می‌کشد" ایجاد کرده و از طریق آن بر حق‌شان در به اصطلاح "جنگ آب" تأکید کرده‌اند؛ اصطلاحی که به دنبال اظهارات مسئولان مصری شایع شد و این مسئولان اعلام کرده‌اند که مذاکرات آخرین فرصت است.

در سایه این تحولات، سواللاتی درباره گزینه‌های مدنظر مصر و سودان برای تعامل با پیامدهای بحران سد النهضه مطرح می‌شود.

کاربران در توییتر می‌گویند، لحن تند "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهوری مصر در حاشیه بازدیدش از کانال سوئز در هفته گذشته و هشدار آن درباره تعدی به حقوق مصر در آب‌های رود نیل، تمامی احتمالات از جمله متوسل شدن به گزینه زور را تقویت می‌کند. السیسی گفت: "اگر حقوق آبی مصر نقض شود بی ثباتی در منطقه رخ خواهد داد. مصر قادر به مقابله با هرگونه تهدیدی است. جنگ ما جنگ مذاکره است و با هرگونه اقدام خصمانه مخالفیم. اما هیچ کسی نمی‌تواند به حقوق آبی ما دست‌درازی کند."

برخی ناظران می‌گویند، السیسی با چنین اظهاراتی بر طبل جنگ علیه اتیوپی می‌کوبد و به استفاده از قدرت نظامی تهدید می‌کند؛ گزینه‌ای که به باور ناظران مسائل مصر بعید نیست به‌ویژه اینکه اتیوپی تمامی گزینه‌های مطرح‌شده بر روی میز مذاکرات را رد کرده است.

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر مطرح جهان عرب نیز گفته است که مصر و سودان برای همه احتمالات از جمله احتمال نظامی آماده می‌شوند و آخرین آن هم رزمایش هوایی و زمینی با حضور ژنرال "محمد فرید حجازی" رئیس ستاد ارتش مصر و "محمد عثمان الحسینی" همتای سودانی او و رسیدن کارشناسان نظامی مصری به خارطوم و ادامه حضور جنگنده‌های مصری در پایگاه‌های نظامی سودان است.

پربیننده ترین خبرها