سد النهضه؛ سود بردن صهیونیست ها، توطئه عرب‌ها ... یادآور چه چیزی است؟

سد النهضه؛ سود بردن صهیونیست ها، توطئه عرب‌ها ... یادآور چه چیزی است؟
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 14:28

پس از اظهارات "دنیا مفتی" سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی درباره "حق اتیوپی" در فروش آب مازاد مورد نیاز پس از مرحله دوم پرکردن مخازن سد النهضه و هم چنین پس از تاکید رئیس جمهوری اتیوپی مبنی بر آمادگی کشورش برای مرحله دوم پر کردن مخازن سد النهضه در زمان خود، که مذاکرات سه جانبه کنگو (اتیوپی، مصر وسودان ) را که با نظارت مستقیم رئیس جمهوری آغاز شده بود، ناکام گذاشت؛ راهکار نظامی به  نزدیکترین گزینه برای  مصر و سودان تبدیل شد.

العالمتحلیل روز

اظهارات اتیوپی درباره فروش آب مازاد نیاز، اهداف واقعی مقامات اتیوپی و طرح های مورد حمایت رژیم صهیونیستی را نشان می دهد یا مصر و سودان حق آبه نیل را پرداخت کنند یا اسرائیل حق آبه آن را پرداخت و آن را دریافت کند که این بخش روشنی از طرح صهیونستی "از فرات تا نیل" است اگر چه عربها خواب باشند زیرا رژیم صهیونیستی هرگز طرح خود را فراموش نکرده است.

اما موضع برخی کشورهای خلیج فارس که از اتیوپی حمایت کرده و به جای حمایت از مصر و سودان، میانجی گری خود را مطرح می کنند بسیار مسخره به نظر می رسد.

آنان خودشان از سوریه (به عنوان مثال) می خواهند به آغوش کشورهای عربی که از آن طرد شده بازگردد چرا؟ تا با اهالی آن مانند فلسطینیان و مساله آنان، عمل کنند. آیا اکنون آنان را علیه دشمنان اسرائیلی کمک خواهند کرد که امروز مصر و سودان را یاری کنند؟

"آبی احمد" نخست وزیر اتیوپی به خاطر منافع شخصی خود وارد درگیری سد النهضه می شود پیش از اینکه اساسا به منافع اقتصادی کشورش بیاندیشد زیرا این سد وی را از حمایت مطلق قبیله خود اورامو بهره مند می کند .

آبی نیز مانند نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی حامی خود ، بیشتر از اتیوپی به آینده سیاسی خود می اندیشد و می داند اگر جنگی سربگیرد، کشورهای خلیج فارس از مصر حمایت نخواهند کرد زیرا شاید اقتصادش تحمل پرداخت بهای جنگ را نداشته باشد و حقیقتا امیدواریم چنین چیزی رخ ندهد زیرا منطقه ما هنوز بوی جنگ و خون از آن به مشام می رسد و امیدواریم این دردها و مشکلات ، مردم دو کشور مصر و سودان را مبتلا نمی کند.

افزون بر آن، به نظر می رسد قاهره و خارطوم در صورت ناکامی مذاکرات کنگو خود را برای گزینه نظامی آماده کرده اند زیرا دیروز رئیس ستاد ارتش مصر و سودان بر پایان مانورهوایی مشترک " نسور النیل " با مشارکت نیروهای ویژه دو کشور در پایگاه هوایی "موری " سودان واقع در چند کیلومتری سد النهضه نظارت داشتند ، به گونه ای که مصر علیرغم خسارت های احتمالی زیاد به سودان ناشی از حمله به سد النهضه یا طغیان آب که موجب تخریب سدها واز بین رفتن محصولاتش می شود، یک جنگنده خود را در این پایگاه نگاه داشت. اما شاید حمله یا خریدن اب نیل تنها راهکار باشد که مقامات اتیوپی اخیرا بدان اشاره کردند و اقدام تحریک آمیز بزرگی برای مسئولان و مردم سودان و مصر به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها