رمزگشایی از سفر وزیر خارجه سعودی به اردن

رمزگشایی از سفر وزیر خارجه سعودی به اردن
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 22:06

دو روز بعد از فاش شدن اطلاعات مربوط به سناریویی علیه امنیت و ثبات اردن، که بازیگرانش شخصیت‌های بسیار نزدیک به ریاض هستند، وزیر خارجه سعودی در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد امان شد.

العالم- کشکول

در بحبوحه تحولات شتابنده در اردن و تلاش طرف اردنی برای مخفی نگه داشتن اطلاعات محرمانه مربوط به نقش حکومت سعودی کودتای ناموفق در اردن، "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی به امان سفر کرد؛ سفری که در این برهه حساس و بحران سیاسی در اردن بسیار سوال‌برانگیز شده است.

عربستان سعودی تلاش کرده که وانمود کند که این سفر در راستای اعلام همبستگی و حمایتش از اردن انجام شده و حتی ملک سلمان پیامی را با این محتوا، از طریق بن فرحان به همتای اردنی‌اش ارسال کرده است. در مقابل، طرف اردنی فقط به گفتن این موضوع اکتفا کرده که وزیر خارجه سعودی به منظور تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور به امان سفر کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا فرضیه دیگری را مطرح کرده و نوشته است که هیئت سعودی برای درخواست آزادی "باسم عوض الله" به اردن رفته است. عوض الله شهروند اردنی و مشاور عالی سابق ملک عبدالله دوم شاه اردن است.

وی قبل از دستگیری، به عنوان نماینده ویژه پادشاه اردن در عربستان سعودی خدمت می‌کرد و از این رو پاسپورت سعودی دارد.

مقام اطلاعاتی فاش کننده این خبر گفته است اصرار سعودی‌ها برای آزادی فوری عوض الله - قبل از هرگونه رسیدگی قضایی یا طرح اتهامات رسمی- ابهاماتی را در منطقه ایجاد کرده است.

بدیهی است که هدف از سفر بن‌فرحان به امان فقط درخواست آزادی این مهره سعودی در اردن نبوده است بلکه هدف غایی از بین بردن هرگونه شک و شبهه درباره دست داشتن ریاض در حوادث اردن نیز بود به‌ویژه که مسئولان اردنی تأکید کرده‌اند که طرف‌های خارجی پشت سناریوی ناامن کردن اردن قرار دارند.

به نظر می‌رسد هدف دیگر این سفر تلاش برای مهار بحرانِ در حال انفجار در روابط میان اردن و سعودی است؛ از آنجا که مشارکت اشخاص نزدیک به حکومت سعودی در این کودتا تایید شده است. به گفته ناظران، بن فرحان به طرف اردنی تأکید کرده است که به رغم دست داشتن شخصیت‌های نزدیک به ریاض در این حوادث، ولی حکومت سعودی قصد توهین و آسیب زدن به اردن و ثبات آن را ندارد.

اردن به دلایلی عمدتا اقتصادی، بعد از تحقیقات و بازجویی از عوض الله، بر نقش سعودی در این کودتای ناموفق سرپوش گذاشته است ولی مخالفت اردن با آزادی عوض الله و همراهی او با بن فرحان برای سفر به عربستان سعودی، اوج خشم امان را از این شخصیت نزدیک به حکومت سعودی در طرح بر هم زدن ثبات اردن آشکار می‌سازد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها