روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی دانش‌بنیان:

امروز در بخش تولید واکسن شاهد تحول بزرگی در کشور هستیم/ خودکفایی قدم به قدم در زمینه‌های علمی، فناوری و بهداشت و درمان غرورآفرین است

امروز در بخش تولید واکسن شاهد تحول بزرگی در کشور هستیم/ خودکفایی قدم به قدم در زمینه‌های علمی، فناوری و بهداشت و درمان غرورآفرین است
پنج‌شنبه 19 فروردين 1400 - 11:14

طرح‌های ملی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان‌های تهران، البرز و قزوین با حضور رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

العالم - ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و یکمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح تولید واکسن آنفلونزای فصلی(انسانی)، طرح تولید قطار ایرانی هفت واگنه مترویی با رونمایی از اولین قطار تولید شده در تهران، خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو6، آزمایشگاه ملی قوای محرکه، ناحیه نوآوری شریف و خط تولید 5 محصول زیست فناوری در تهران شامل واکسن آنتی یرسین، پروبیوتیک تخصصی پیشگیری از سالمونلا، کرم اگزما پروبیوتیک، توکسین بایندر 4 جزئی پروبیوتیک و استارتر لبنی را از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی افتتاح و رونمایی کرد.

برای افتتاح این پروژه‌ها 3 هزار و 462 میلیارد تومان هزینه شده که برای 7 هزار و 595 نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

رئیس جمهور افتتاح طرح‌های دانش بنیان و فناورانه در کشور را بسیار افتخار آمیز خواند و گفت: در بخش تولید واکسن امروز تحول بزرگی را در کشور شاهد هستیم و اینکه قدم به قدم در زمینه‌های علمی و فناوری و بخصوص بهداشت و درمان خودکفا می‌شویم، جای غرور برای ایرانیان است.

روحانی افزود: در بخش واکسن یک تحول بزرگ را در کشور شاهد هستیم و شاید در غرب آسیا جزو اولین‌ها باشیم و هر سال میلیون‌ها دوز واکسن آنفولانزا وارد می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه آنفولانزا در سال ۹۹ زیر سایه کرونا بود، اظهار داشت: واکسن آنفولانزا را ما همیشه از بیرون خرید می‌کردیم اما الان مراحل آن در ایران انجام می شود و امیدورایم در فصل پائیز امسال بتوانیم از واکسن آنفولانزای ایرانی استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه برای ما ایرانیان جای غرور است که در زمینه فناوری‌های بهداشتی داریم خودکفا می‌شویم، تاکید کرد: یک وقتی در ذهن ما این بود که در زمینه بهداشت و درمان هیچ وقت و در هیچ شرایطی فشار و تحریم به ما وارد نمی‌شود.

وی بیان داشت: همیشه در دنیا مرسوم بود آن‌هایی که در دنیا تحریم کننده بودند و خیلی هم جلاد بودند معمولا دارو، غذا و نیازمندی‌های ضروری یک کشور را استثنا می‌کردند اما در عین حال ترامپ روی دست جلاد‌های تاریخ زد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جنگی که ترامپ آغاز کرد هیح استثنایی نداشت گفت: با آمدن کرونا دولت یاغی و ضد قانون آمریکا یعنی ترامپ هیچ تحریمی را لغو نکرد و برای واکسن هم هیچ تسهیلی فراهم نشد. اهداف تحریمی آمریکا بهم خوردن ایران و سرنگونی بود اما صد در صد شکست خوردند. مردم خیلی مشکلات برایشان ایجاد شد اما پیروز قطعی در این جنگ اقتصادی ایران بود.

پربیننده ترین خبرها