وعده عراقی ها به سرکوب اشغالگران و انتخاب "مذاکره کننده اصلح "

وعده عراقی ها به سرکوب اشغالگران و انتخاب
پنج‌شنبه 19 فروردين 1400 - 17:50

دور سوم گفتگوی راهبردی امریکا و عراق و نتایج آن درصدر مطالب شبکه های اجتماعی در عراق قرار گرفت و کاربران با استفاده از هشتگ هایی، بر لزوم پایبندی مسئولان عراقی به خارج کردن نیروهای امریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان و بنا به خواسته مردم تاکید کردند.

العالم - داغ های اجتماعی

جلسه گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور "فؤاد حسین" وزیر امور خارجه عراق و "آنتونی بلینکن" همتای عراقی وی و با نظارت "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق و درحالی برگزار شد که اختلافاتی درباره اصول گفتگو و اهداف آن وجود دارد.

"قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی عراق در پایان این جلسه گفت: طرف آمریکایی متعهد شد که تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از عراق خارج کند.

وی تاکید کرد: ماموریت ائتلاف آمریکایی نقش جنگی خود را به نقش مشورتی و آموزشی تغییر داده است.

اما "جان کربی" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری روزانه خود گفت که هیچ توافقی با بغداد درباره جدول زمان بندی شده مربوط به روند عقب نشینی نیروهای نظامی کشورش از عراق وجود ندارد.

وی مدعی شد که عبارت " دستیابی به توافق درباره ادامه روند خارج شدن نیروهای نظامی امریکایی از عراق " که در بیانیه مشترک آمده است، در واقع به این معنا نیست که عقب نشینی ، آغاز خواهد شد.

وی افزود : در این بیانیه گفته شده که تصمیم به اجرای مذاکرات فنی بیشتر از سوی دو طرف درخصوص عقب نشینی نهایی نیروهای امریکایی گرفته شده است.

با وجود تلاش هیات عراقی مذاکره کننده برای اطمینان دادن به افکار عمومی درباره باقی نماندن پایگاه های نظامی امریکا در عراق و اعلام اینکه ماموریت این نیروها ، صرفا مشورتی خواهد بود، اما ناظران دراین مساله تردید دارند، چرا که واقعیت نشان می دهد که این اصول جنگی در پایگاه عین الاسد و الحریر اجرا می شود و جنگنده های امریکایی اجازه استفاده از حریم هوایی عراق را دارند.

نخست وزیر عراق بامداد امروز در صفحه توئیتر خود نوشت : نتایج دور سوم مذاکرات راهبردی میان امریکا و عراق، دریچه بازگشت اوضاع عراق به حالت عادی است که باید باشد.

وی افزود: این ، موفقیتی شایسته است که به مردم دوستدار خود آنرا تبریک بگوییم.

الکاظمی تصریح کرد: گفتگو راه درست برای حل بحران هاست و ملت ما سزاوار زندگی کردن در صلح و امنیت و شکوفایی است نه شایسته جنگ و درگیری و سلاح خارج از کنترل و ماجراجویی.

پربیننده ترین خبرها