آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم

آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم
شنبه 21 فروردين 1400 - 10:14

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده حتی اگر به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد، حاضر به لغو همه تحریم ها علیه ایران نیست.

العالم ـ آمریکا

به گزارش اسپوتنیک، این مقام آمریکایی گفت ایالات متحده فقط در صورت بازگشت ایران به این توافقنامه، حاضر خواهد بود تحریم های اعمال شده پس از خروج خود از برجام را لغو کند.

وی اعلام کرد: "این به معنای لغو همه تحریم ها نیست زیرا در صورت مطالعه دقیق برجام تحریم های قانونی وجود دارد ،... طبق برجام ، ایالات متحده می تواند به خاطر تروریسم و ​​نقض حقوق بشر تحریم هایی را اعمال کند."

به گفته وی ، ایالات متحده باید "جزئیات" تحریم های اعمال شده را "بررسی کرده" و تصمیم بگیرد که کدام یک از تحریم ها را حذف و کدام را حفظ کند.

درهمین ارتباط محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در توییتی تاکید کرد همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود.

وی در خصوص تنها گام موجود برای حفظ توافق هسته‌ای ایران نوشت: ایران مسیر منطقی برای پایبندی کامل به برجام را ارائه می‌کند: ایالات متحده--که این بحران را ایجاد کرد--اول باید به تعهد کامل بازگردد؛ ایران بعد از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد. ظریف تاکید کرد: همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود، بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.

از سوی دیگر سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، خاطرنشان کرد که این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی بار دیگر گفت که لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شد که دومین جلسه حضوری آن روز جمعه گذشته برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته‌ای” مهمترین دستورکار این نشست بود.

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها