درپی کاهش مستمر ارزش لیر لبنان؛

کاربران لبنانی در تویتر: تحقیقات کیفری تنها راه حل است

کاربران لبنانی در تویتر: تحقیقات کیفری تنها راه حل است
يکشنبه 22 فروردين 1400 - 10:33

درپی بحران اقتصادی شدید لبنان وکاهش مستمر ارزش لیر لبنانی در برابر دلار و همچنین تعلل نخست وزیر جدید در تشکیل دولت، بسیاری از لبنانی ها از درخواست میشل عون رئیس جمهوری برای آغاز تحقیقات کیفری به عنوان تنها راهکار شناسایی علل و عوامل فروپاشی وضعیت مالی ابهام آمیز کشور حمایت کردند.

العالم - داغ های مجازی

کاربران توئیتر در لبنان خواستار تعجیل در آغاز تحقیقات کیفری برای بازپس گرفتن اموال مسروقه بیت المال با هدف سامان بخشیدن به اوضاع مالی کشور و جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی شدند.

این در حالیست که میشل عون رئیس جمهوری لبنان بر لزوم آغاز تحقیقات کیفری برای شناسایی علل و عوامل وخامت وضعیت مالی و اقتصادی کشور تأکید و پافشاری می کند.

عون در آخرین سخنرانی خود گفت: تحقیقات کیفری نبردی سخت تر از نبرد آزادسازی زمین های اشغالی است زیرا این تحقیقات مبارزه با مفسدین مالی و چپاولگران بیت‌المال است که خطرناک تر از اشغالگران و مزدوران هستند.

عون افزود: ما می بینیم که مذاکرات بین وزارت دارایی و ریاست بانک مرکزی لبنان با شرکت «الوارز و مارشال Alvarez & Marsal» عمداً به تاخیر می افتد تا این شرکت ناامید شود و نهایتاً لبنان را ترک کند و مجرمان از دست قانون فرار کنند.

رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد: تحقیقات کیفری با چند مانع مواجه شد که ما هر یک از این موانع را یکی پس از دیگری تشریح کردیم تا اینکه وزیر دارایی اذعان کرد که بانک مرکزی از پاسخگویی به سؤالات فراوان شرکت الوارز و مارشال خودداری می کند.

عون لبنانی ها را به کنار گذاشتن اختلافات سیاسی خود فراخواند و گفت : شما می توانید با من اختلاف سیاسی داشته باشید ولی مرا همیشه در کنار خود برای بازپس گیری حق و حقوقتان خواهید یافت ومطمئن باشید که ما به آنها (مفسدین مالی) اجازه نخواهیم که اموال مردم را سرقت کنند.

تحقیقات کیفری گسترده از تحقیقات مالی است و چند ماه یا چند سال طول می کشد و هدف از آن یافتن سرنخ اقدامات غیر قانونی و تقلب و جعل و چپاول بیت المال و انتقال غیر قانونی مبالغ مالی به خارج کشور است.

یکی از کاربران لبنانی تویتر به نام «جرج مراد» نوشت: امیدی به کشوری که مردمش گوش به شعارهای مردم پسند می دهند، نیست. شعارهایی که اگر با تغییر منافع تغییر کند، مردم به توجیه کار سرکردگان خود می پردازند. ای طرفداران احزاب! اول نمایندگان حزب خود را بازخواست کن سپس به رهبران احزاب دیگر بپردازد زیرا اصلاحات اینگونه شروع می شود و باید تحقیقات کیفیری برای مجازات و طرد کسانی که انتخاب کرده اید، آغاز شود.

پربیننده ترین خبرها