"صدمین سالروز استقلال اردن" همزمان با توطئه عربی-صهیونیستی

 
يکشنبه 22 فروردين 1400 - 14:23

اردن روز یکشنبه فعالیت های بزرگداشت صدمین  سالروز 100 تاسیس دولت را برگزار کرد، مقامات جشنی در استانهای مختلف اردن گرفتند.

العالم داغ‌های مجازی

اما جشن های گروهی با توجه به شرایط مربوط به شیوع کرونا، به بعد از روز استقلال در 25 ماه مه همزمان شد.

گفتنی است یازدهم اوریل هر سال روز ملی اردن برگزار می شود و امروز یکشنبه جشن صدمین سالروز استقلال تعطیل رسمی اعلام شد.

اداره پست اردن نیز تمبرهای یادبودی برای سال 2021 چاپ کرد.

در چنین روزی در سال 1921 امیر نشین شرق اردن تاسیس با نام مملکت هاشمی اردن 25 مه 1946 تاسیس شد.

21 نوامبر 1920 امیر عبدالله بن الحسین بن علی به شهر معان امد تا این کشور را تاسیس کند و اولین شاه آن شود.

مراسم سالروز امسال با سالهای گذشته بسیار متفاوت بود زیرا روزهای اخیر شاهد بحران در مملکت هاشمی بود که در صدر اخبار روزنامه های دنیا قرار گرفت.

مقامات اردن، شاهزاده حمزه بن الحسین، برادر ناتنی شاه عبدالله دوم را به توطئه علیه وی متهم کردند که حمزه آن را تکذیب کرد .

گفته می شود شاهزاده حمزه در حبس خانگی است اما شدت اختلافات پس از اینکه وی خود را در اختیار شاه قرار داد آرام شد .

در همین راستا نیز هشتگ هایی درباره شاهزاده حمزه و صد سالگی اردن به راه افتاد که برجسته ترینش #صدمین–دولت– اردن و شاهزاده – حمزه – وین بود .

مقامات امنیتی اردن روز شنبه سوم اوریل چند مسئول پیشین برجسته اردن را از جمله شریف حسن بن زید رئیس دیوان سلطنتی اسبق و ابراهیم عوض الله را به دلائلی امنیتی را بازداشت و شاهزاده حمزه را به اتهام برنامه ریزی برای برکناری شاه حبس خانگی کردند .

ایمن الصفدی معاون نخست وزیر اردن و وزیر خارجه اردن روز یکشنبه گذشته گفت تحقیقات امنیتی ثابت کرده فعالیت ها و تحرکات شاهزاده حمزه با افراد دیگر ،امنیت و ثبات اردن را هدف قرار داده و وی با کشورها و گروههای خارجی در ارتباط بوده است.

منابع امنیتی بر دنبال کردن تماس ها و ارتباطات با گروههای خارجی درباره زمان بندی مناسب برای آغاز اقدامات جهت تضعیف امنیت داخلی اردن تاکید کردند.

بیوه شاه فقید اردن ملک حسین از فرزندش شاهزاده حمزه بن الحسین ولی عهد سابق دفاع کرد و ادعاهای مقامات مبنی بر هدف گیری امنیت و ثبات اردن توسط وی را تکذیب کرد ..

به دنبال این تحولات روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیلی گفت: عربستان و یکی از امیر نشین های خلیج فارس در کودتای اردن نقش داشتند .

بر اساس این روزنامه منابع اردنی حدس می زند محمد بن سلمان و یکی از روسای امیر نشین های خلیج فارس ظاهرا امارات هر دو در کودتای ناکام دست داشتند .

پس از این حوادث، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه سعودی شخصا به ادعای حل بحران به اردن رفت .برخی ناظران معتقدند این سفر برای اعمال فشار بر اردن جهت تکمیل طرح کودتایی است که ناکام ماند .

این در حالی است که برخی ناظران معتقدند شاهزاده حمزه از پیش اهدافی داشت زیرا وی تمایل به ضبط و عکس گرفتن از اتفاقات و انتشار فوری آن به خارج از طریق دوست سعودی اش دحلان که مقیم لندن است دارد.

بحران اردن ثابت کرد بازنگری گسترده سیاست ها و ابزارها و مدیریت کشور تاخیر بردار نیست و اقدام سریع برای اصلاحات گسترده ، اعتبار دولت ، سازمانها و دولتمردان را بازمی گرداند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها