نیویورک تایمز: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است

نیویورک تایمز: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است
يکشنبه 22 فروردين 1400 - 16:58

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تازه ترین سرمقاله خود با عنوان "فشار حداکثری شکست خورده است" ، نوشت: ترامپ در سال 2018 بطور یکجانبه از توافق خارج شد به این خیال که سری جدید تحریم ها ، ایران را وادار خواهد کرد که تن به توافقی جدید با آمریکا دهد اما ترامپ در این بازی شکست خورد.

العالم - آمریکا

نیویورک تایمز تصریح کرد: اما ترامپ در این بازی شکست خورد. اگرچه تحریم های جدید مشکلاتی برای ایران ایجاد کرده اما در عین حال باعث شد تا ایران دوباره به سمت یک سری فعالیت های هسته ای برود که قبلا آنها را متوقف کرده بود.

این رسانه آمریکایی افزود: همچنین کشورهایی مثل چین که همکاری نزدیک با آمریکا و اروپا برای امضای توافق هسته ای با ایران داشتند، خلاف میل آمریکا عمل کردند و به شکل های مختلف به همکاری اقتصادی با ایران ادامه دادند.

نیویورک تایمز در این سرمقاله آورده است بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای (برجام)، نخستین گام برای بیرون رفتن از مرداب این سیاست شکست خورده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: هر چه زمان می گذرد شرایط بی ثبات تر می شود.... در صورت توافق نکردن با ایران، دسترسی آژانس به فعالیت های هسته ای ایران بر اساس مصوبه مجلس این کشور محدود می شود.

نیویورک تایمز اذعان کرده است: تحریم ها، بیشتر از حکومت، به مردم آسیب زده است. کمبود دارو و واکسن کرونا در ایران به امریکا نسبت داده می شود.

نیویورک تایمز افزود: اکنون روزنه ای در زمان برای بازگشت ایران و ایالات متحده به اصول برجام که حامیان و منتقدان آن را با عنوان توافق هسته ای ایران می شناسند، به وجود آمده است.

رابرت مالی نماینده ویژه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور ایران، چند روز گذشته را در وین برای مذاکره در باره مسیر بازگشت ایالات متحده به اجرا و پایبندی به این توافق سپری کرد و دیپلمات های اروپایی به عنوان میانجی میان هیئت های نمایندگی آمریکا و ایران برای انتقال پیام و مذاکرات غیرمستقیم در رفت و آمد مداوم بوده اند. توصیف شدن این مذاکرات به عنوان سازنده و نتیجه محور که قرار است در روزهای آتی نیز ادامه یابد، موجب پدیدار شدن امیدواری محتاطانه ای در این زمینه شده است.

ایالات متحده، پایان دادن به بیشتر تحریم های ناشی از اجرای سیاست فشار حداکثری که دولت ترامپ به منظور جداسازی و انزوای ایران از اقتصاد جهان، اعمال کرده بود، پیشنهاد کرده که شمار گسترده ای از نهادهای این کشور را مانند بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، هدف قرار می دهند.

نیویورک تایمز می افزاید: اما حقیقت آزار دهنده، بی ثباتی تحریم های ناشی از سیاست فشار حداکثری است که نه تنها در دگرگون سازی رفتار ایران شکست خورده، بلکه تهران به صورت تدریجی تعهداتش را برای تنبیه ایالات متحده به دلیل خودداری از اجرای وعده ها و تعهداتش، نقض کرده تا به واشنگتن، شکل جهان بدون توافق هسته ای ایران را نشان دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها