تاسیسات هسته ای نطنز حادثه یا خرابکاری؟

تاسیسات هسته ای نطنز حادثه یا خرابکاری؟
يکشنبه 22 فروردين 1400 - 21:50

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

درحالی که سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران دراولین واکنش به ماجرای دیشب در تاسیسات نطنز آن را متوجه بروز نقص فنی در دستگاه توزیع برق این تاسیسات معرفی کرد و در شرایطی که مسئول گروه فنی بررسی کننده حادثه می گوید همچنان احتمالات مختلف درخصوص این حادثه در دست بررسی است رسانه های صهیونیستی ترجیح می دهند به شکلی غیر مستقیم آن را حاصل قدرتنمایی اسرائیل معرفی کنند.

تحلیل:

- رییس سازمان انرژی هسته ای ایران می گوید هدف ماجرای دیشب در نطنز جلوگیری از توان هسته ای ایران و همچنین ممانعت از مذاکرات اخیر برای رفع تحریم ها است. این موضع یعنی آنکه احتمال خرابکاری در تاسیسات از سوی دشمن تا این لحظه پر رنگتر از دیگر احتمالات است.

- اگر چه در تلاش دشمن برای ممانعت از توسعه توان هسته ای ایران هیچ تردیدی نیست اما چنانچه معلوم شود اقدام دیشب در نطنز متوجه خارج از مرزهای ایران است انگاه روشن می شود که ایران چنانکه وعده کرده بود درخصوص تاسیسات جدید هسته ای و پس از ماجرای 6 ماه پیش در نطنزخود کلیه جوانب امنیتی را در بالاترین سطوح در نظر گرفته است و این دور اندیشی باعث ناکامی توطئه دیشب گردیده است.

- بافرض صحت احتمال خرابکاری در ماجرای دیشب و در سایه مخالفت ها و دشمنی های اشکار و پنهان اسرائیل با صنعت هسته ای ایران کمتر تردیدی باقی می ماند که انگشت اتهام در ماجرای دیشب نطنز به سمت اسرائیل نشانه نرود بویژه که اخیرا و در واکنش به نشست های ژنو نتانیاهو به صراحت اعلام کرد: قرارداد با ایرانی که ما را به نابودی تهدید می کند برای ما تعهدی بدنبال نخواهد داشت.

- باتوجه به همزمانی سفر وزیر دفاع امریکا به اسرائیل و سفر رییس دستگاه اطلاعات اسرائیل به امریکا با ماجرای دیشب نطنز از یک سو و با عنایت به هدف قرارگرفتن کشتی ساویز ایرانی در شب برگزاری نشست وین و تاکید نیویورک تایمز مبنی بر اینکه اسرائیل حمله به ساویز را به اطلاع امریکا رسانده بود شکی نمی ماند که امریکا نیز از چنین رخدادهایی رضایت کامل دارد. هدف امریکا در چنین ماجرایی می تواند این باشد که از نشست های ژنو محصولی از جنس برداشتن مرحله ای تحریم های ایران بجای الغای کامل انها را درو کند. این درحالی است که از دیدگاه ایران انچه موثر خواهد بود نه سیاست گام به گام و مرحله ای بلکه سیاست عمل متقابل است و بس.

_ تجربه نشان داده است انتقام های ایران اساسا هم سنگ و هم وزن با جنایاتی است که متوجه این کشور می شود به نظر می رسد این اصلی ترین دلیلی است که حتی رسانه های اسرائیلی هم نسبت به ماجراهای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران کاملا دست به عصا راه می روند و از عرض اندام انچنانکه دردیگر موارد در دستور کار قرار می دهند پرهیز جدی دارند.

پربیننده ترین خبرها