هراس ریاض از نفوذ ارتش و کمیته های مردمی یمن در میان نظامیان عربستانی/ تشییع اولین نظامی شهید عربستانی که برای مردم یمن می جنگنید

هراس ریاض از نفوذ ارتش و کمیته های مردمی یمن در میان نظامیان عربستانی/ تشییع اولین نظامی شهید عربستانی که برای مردم یمن می جنگنید
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 11:57

دو هفته پس از آنکه رهبران ارتش و کمیته های مردمی یمن اعلام کردند که در صف نیروهایشان رزمندگان عربستانی حضور دارند و اخیرا نیز یکی از آنها طی نبرد در کنار نیروهای مسلح در جبهه صرواح شهید و تشییع شده، ریاض غیر مستقیم اعتراف کرد که صنعا توانسته به نیروهای زمینی عربستان نفوذ کند.

العالم-عربستان سعودی

دو روز پیش وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که سه تن از نیروهایش را به جرم "خیانت بزرگ و همکاری با دشمن در آنچه که به وجود پادشاهی و منافع نظامی آن آسیب می رساند"، اعدام کرده است.

این اعلام پس از افشا شدن اطلاعاتی از سوی نیروهای رئیس جمهور مستعفی یمن عبدربه منصور هادی صورت گرفت که از محاکمه 9 افسر یمنی به اتهام خیانت توسط وزارت دفاع عربستان پرده برمی داشت. پیش از آن نیز در ماه گذشته تعدادی از سربازان وابسته به نیروهای هادی در جیزان به اتهام همکاری با ارتش و کمیته های مردمی برای کشتن یک افسر سعودی، به اعدام محکوم شدند. علاوه بر آن، عربستان همچنان ده ها تن از عناصر نیروهای هادی را بخاطر اعتراضاتی که اواسط سال گذشته در اردوگاه های سعودی انجام دادند و درخواست حقوق و بازگشت به یمن را داشتند، بازداشت کرده است.

از ابتدای سال جاری، عربستان اقداماتی را انجام داده که نشان می دهد ترس آن از امکان نفوذ اطلاعاتی به نیروهایش از سوی صنعا افزایش یافته است. پس از حملات هوایی متعدد به تاسیسات نفتی آرامکو، عربستان از ورود همه کارگران فنی یمنی شرکت آرامکو به میدان های نفتی، پالایشگاه ها، مخازن و تمام تاسیسات این شرکت در عربستان جلوگیری کرد.

علاوه بر آن، کارگران یمنی در عربستان را بیشتر تحت فشار گذاشت. اما اخیرا خبر شهادت یکی از اعضای سابق نیروی زمینی عربستان "عبدالعزیز سعد عمر" معروف به "ابوالعز" در صف نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن، حکومت سعودی را غافلگیر کرد.

عبدالعزیز اهل شهرک سلیمانیه در مکه بود. او در اواخر سال 2015، در مرز جنوبی عربستان به دست نیروهای صنعا اسیر شد. اما پس از آن نپذیرفت که با اسیران سعودی همراهش که آزاد شده بودند به عربستان بازگردد. او به عضویت جنبش انصارالله درآمد تا به صف رزمندگانش بپیوندد، سپس در صنعا ساکن شد و در آنجا ازدواج کرد. به گفته برخی همراهانش، ابوالعز در جبهه های متعددی با شجاعت جنگید و در نهایت در روز بیست و دوم ماه گذشته میلادی در جبهه صرواح به شهادت رسید. پیکر او به عنوان اولین شهید عربستانی در ارتش و کمیته های مردمی، در صنعا تشییع شد.

پس از شهادت او تعدادی از رهبران انصارالله مردم صنعا را به تشییع پیکر او دعوت کردند. به طوری که هزاران نفر در کاروان های رسمی و مردمی در این مراسم شرکت کردند.

شهادت عبدالعزیز جنجال گسترده ای را در میان فعالان عربستان برانگیخت. برخی از آنها سریعا خبر را تکذیب و ادعا کردند که ابوالعز اصالت یمنی دارد. برخی نیز اعتراض کردند که ارتش عربستان هیچ نیروی متولد نشده در عربستان را نمی پذیرد و پیوستن عبدالعزیز به ارتش انصارالله یک زنگ خطر است.

از سوی دیگر، منابع مطلع در صنعا به نقل از داده های اطلاعاتی تاکید کردند که وزارت دفاع عربستان 24 افسر و سرباز سعودی را به اتهام تماس اطلاعاتی با انصارالله اعدام کرده است که برخی از آنها اسیران آزاد شده در اواخر سال گذشته بودند. به گفته این منابع، عربستان تعمدا سه نفر آخر را در میان جمعیت زیادی از افسران اعدام کرد تا ترس از جان را در دل آنها بیاندازد. این مسئله، حاکی از هراس و نگرانی های حکام عربستان است که در سایه افزایش حملات هوایی ارتش و کمیته های مردمی تشدید شده است.

پربیننده ترین خبرها