صالحی: حادثه نطنز قطعا یک خرابکاری بوده است/ سیستم برق اضطراری سایت راه اندازی شد/ افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتومی

صالحی: حادثه نطنز قطعا یک خرابکاری بوده است/ سیستم برق اضطراری سایت راه اندازی شد/ افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتومی
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 13:54

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که حادثه دیروز نطنز قطعا یک خرابکاری بوده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتوم در سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که حادثه دیروز (یکشنبه) در تأسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز قطعا یک خرابکاری بوده است و سیستم‌های امنیتی ما سرنخ‌های خوبی را در این خصوص پیدا کرده‌اند.

وی افزود: این حادثه‌ای نبود که اتفاقی رخ داده باشد و سیستم‌های امنیتی به این موضوع ورود پیدا کردند.

رئیسس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شده و ظرف روزهای آینده برق اصلی نیز وصل خواهد شد و بقیه امور هم پیش خواهد رفت و غنی سازی با قدرت در نطنز ادامه دارد.

صالحی همچنین اظهار داشت: حادثه روز یکشنبه ارتباطی با حادثه تیرماه سال ۹۹ مرتبط با مرکز مونتاژ سانتریفیوژها ندارد و این دو حادثه از هم جدا هستند.

معاون رئیس جمهور با ذکر این نکته که دشمن می‌خواهد یاس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد، اما کور خوانده است‌. عنوان کرد: در گزارش‌هایشان گفته‌اند که فعالیت‌های هسته ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند، تاکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که این حادثه ارتباطی به مذاکرات جاری در وین ندارد.

افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتومی

وی با اشاره به افتتاح مرکز فناوری کوانتومی نیز گفت: امروز روز بسیار خوب و خوشحال کننده‌ای است. شاهد افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتومی هستیم. آزمایشگاه‌هایی که دوستان در این چند سال زحمت کشیدند. مردم خواهند دید فرزندانشان چه قدم‌های بلندی را در قرن ۲۱ برداشتند. فناوری کوانتومی حوزه بسیار مهمی است مثل تحولی که در دنیایی که برق داشت و دنیای بدون برق.

وی افزود‌: این فناوری در حوزه‌های مختلف مثل ارتباطات، شبیه سازی و ... کارایی دارد. سازمان انرژی اتمی از سال ۱۳۹۵ مطالعات را در این حوزه شروع کرد و الان به سرعت در این حوزه‌ قدم برمی‌داریم و با تعدادی از دانشگاه‌ها قرارداد بستیم و تجهیزات مکمل آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها را در اختیارشان می‌گذاریم.

رئیس سازمان انر‌ژی اتمی اظهار داشت: روز به روز سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شده است. هندوستان حتی در حد میلیاردی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. به عنوان یک کشور پیشتاز در غرب آسیا از همه کشورها تا به امروز جلوتر هستیم. در حد بضاعت در قسمت‌های مهم آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی گفت: نقشه راه فناوری کوانتومی برای اتحادیه اروپا پنج شش سال پیش تعیین شده است. ما از ۱۳۹۵ شروع کردیم و خیلی عقب نیستیم ولی سرمایه‌گذاری آنها با ما قابل مقایسه نیست ولی برکتی که در کار ماست، برکت بزرگی است. با سرمایه اندک و در یک بستر معنوی و اعتقادی کار می‌کنیم. این را شعار نمی‌دهم.

صالحی همچنین درباره اتفاقی که دیروز برای بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان اتفاق افتاده، گفت: اتفاقی که برای برادر عزیزمان آقای کمالوندی روی داد، حادثه ناگواری بود. ما برای بازدید به نطنز رفته بودیم که ناگهان کنترل را از دست دادند و افتادند. مچ پایشان آسیب دید و مقداری از سر و نزدیک چشم آسیب دیدند. اقداماتی در کاشان برای ایشان انجام شد و به زودی به تهران منتقل می‌شود و در کل حال عمومی‌شان خوب است.

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح دیروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز عصر در واکنش به این حادثه در تاسیسات نطنز، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می دارد.

پربیننده ترین خبرها