لاوروف با السیسی در قاهره دیدار کرد

لاوروف با السیسی در قاهره دیدار کرد
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 16:18

وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه با رئیس جمهوری مصر در شهر قاهره دیدار و گفت وگو کرد.

العالم - مصر

به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز در آغاز سفر دوره ای دور روزه خود به خاورمیانه با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در قاهره دیدار کرد.

هنوز جزئیاتی درباره محتوای دیدار لاوروف و السیسی منتشر نشده است.

وزیر خارجه روسیه در چارچوب این سفر همچنین امروز با «سامح شکری» همتای مصری خود دیدار و گفت وگو کرد.

شکری روز یکشنبه پیش از سفر لاوروف به قاهره در گفت وگو با خبرگزاری روسی «تاس» گفته بود که کشورش انتظار دارد که مسکو نقش مثبتی را در حل و فصل بحران سند «النهضه» با اتیوپی ایفا کند.

لاوروف نیز پیش از عزیمت به قاهره مصر را «از شرکای اصلی روسیه در خاورمیانه وقاره آفریقا» برشمرده بود.

وی افزوده بود: ماهیت روابط روسیه با مصر را توافقنامه شراکت همه جانبه و همکاری راهبردی مشخص می کند که عبدالفتاح السیسی و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور مصر و روسیه آن را در اکتبر سال 2018میلادی امضا کردند و از ماه ژانویه گذشته اجرایی شد.

وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که در سفر کنونی لاوروف به مصر، مسائل مربوط به توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور مطابق با توافق های موجود بررسی می شود.

این بیانیه افزوده بود: در این سفر روند اجرای طرح های مشترک گسترده از جمله احداث نیروگاه هسته ای در مصر و ایجاد محدوده صنعتی روسیه در منطقه اقتصادی کانال سوئز نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین همکاری در مبارزه با ویروس های جدید کرونا و نیز فعالتر کردن همکاریهای فرهنگی و انسانی و گفت وگو درباره مسائل کلیدی بین المللی و منطقه ای با محوریت اوضاع سوریه و لیبی و حل و فصل مناقشه و فلسطین را از دیگر محورهای رایزنی وزیران خارجه روسیه و مصر برشمرده بود.

براساس این بیانیه، لاوروف با احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز دیدار خواهد کرد.

روسیه و مصر در سالهای اخیر همکاریهای خود را در عرصه های مهمی همچون نظامی و انرژی هسته ای گسترش داده اند.

رزمایش مشترک روسیه و مصر با عنوان «پل دوستی ۲۰۲۰» آذر سال ۱۳۹۹ در دریای سیاه برگزار شد که نخستین رزمایش مشترک دو کشور بود.

لاوروف قرار است فردا سه شنبه نیز برای دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان به تهران سفر کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها