یمنی ها ترس و وحشت را در دل آل سعود می اندازند

یمنی ها ترس و وحشت را در دل آل سعود می اندازند
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 17:08

درحالیکه هیچ ترفند و ابزاری برای "آل سلول" باقی نمانده است، سرویس هشدار زودهنگام الکترونیکی در "شرایط اضطراری" را برای تلفن های همراه راه اندازی می کنند. این سرویس به سلاح های هوایی یمن واکنش نشان می دهد که با حملات متفاوت خود به مراکز و تاسیسات حیاتی سعودی، معادلات جدیدی را ایجاد کرده اند. حمله هایی که سامانه های پدافند هوایی سعودی نتوانستند تاسیسات حیاتی شان در عمق عربستان را از آن حمایت کنند.

العالم - در گوشی

نیروهای مسلح یمنی وعده انجام عملیات های بیشتری مشابه عملیات "توازن بازدارندگی ششم" را داده است که در واکنش به ادامه تجاوز و محاصره یمن در آستانه هفتمین سال خود صورت می گیرد.

پس از این اعلام صنعا، ریاض سرویسی را تحت عنوان "صدای هشدار" راه اندازی کرد. این سیستم به منظور هشدار زودهنگام به تلفن های همراه در شرایط اضطراری، روز شنبه گذشته با همکاری دو سازمان پدافند غیر عامل و ارتباطات عربستان راه اندازی شد.

سازمان پدافند غیر عامل سریعا تاکید کرد که این مسئله فقط آزمایش یک برنامه است و پیام هایی که به شهروندان ارسال شده، نیازمند هیچ اقدامی نیست. اما شایان توجه است که هنوز دلیلی برای راه اندازی این برنامه ارائه نداده است.

در چهارچوب آنچه "آزمایش" نامیده شد و تحت عنوان "پیام های هشدار دهنده بسیار اضطراری"، پیام های هشدار تلفن های همراه ساکنان منطقه ریاض را به صدا درآورد و ترس و وحشتی را در دل شهروندان ریاض، مکه و منطقه شرقی بوجود آورد.

اداره کل پدافند غیر عامل از شهروندان و ساکنان این مناطق خواست که در ارزیابی آزمایش از طریق لینکی که برای آنها پیامک می شود مشارکت کنند. این اداره همچنین بر اهمیت بروز رسانی سیستم عامل های تلفن های همراه به آخرین نسخه به منظور تضمین دریافت پیام ها تاکید کرد.

به گفته روزنامه های داخلی عربستان، این سرویس یک اطلاع رسان آزمایشی است که با سرویس پیام کوتاه کار می کند و با لرزش و صدای بلند همراه است.

شکست سیاست های آل سعود را نویسنده و مخالف سعودی مضاوی الرشید در مقاله خود در "میدل ایست آی" خلاصه کرده و در آن گفته است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ثبت یک پیروزی سریع در یمن ناکام ماند و در نهایت مجبور شد که از جنبش انصارالله تقاضا کند که ابتکار آتش بس را بپذیرد.

وی تاکید کرد این مسئله ناشی از موضع ضعیف سعودی است که بعد از فروپاشی ائتلاف حامی تجاوز و انحلال آنچه به اجماع بین المللی بر این جنگ نامیده شده، بوجود آمده است. این نویسنده افزود که انصارالله این درخواست را نپذیرفتند چرا که محاصره را به طور کامل رفع نمی کند و فشار سعودی بر سرزمین های یمن کماکان ادامه دارد.

علاوه بر آن، پژوهشی صورت گرفته در شبکه "بای لاین تایمز" که در تارنمای آن منتشر شد، نشان می دهد که عربستان در تجاوز شش ساله خود به یمن به بن بست رسیده است. به گفته این پژوهش، بن سلمان که پست وزارت دفاع عربستان را نیز دارد، فهمیده است که پس از شش سال تجاوز به یمن، دستاوردی نداشته و در این جنگ باخته است.

این شبکه مهم ترین شکست های بن سلمان را برشمرده است که به شکست نظامی او اضافه می شود و شامل ضرر 100 میلیارد دلاری در جنگ و چهره دیپلماتیک مخدوش شده در جهان است، آن هم در زمانی که قدرت جنبش انصارالله افزایش یافته و عربستان را وادار به طرح ابتکار صلح کرده است تا از باتلاق جنگ یمن خارج شود. تغییر دادن معادله نظامی توسط صنعا و فشارهای بین المللی عربستان را میان دو انتخاب قرار می دهد: یا باید به ابتکارات حل و فصل روی آورد یا با همین وضعیت مقابله کند که به گفته مقامات صنعا شدیدتر و خشن تر خواهد شد.

شایان ذکر است که تمامی ابتکاراتی که عربستان برای آتش بس مطرح کرده و می کند، ابتکاراتی در جهت طولانی شدن تجاوز است و جنبش انصارالله نیز تاکید کرده که ابتکارات در سایه جنگ و محاصره جدی نیستند و ما نیز برای رفع محاصره و توقف تجاوز درخواستی نمی کنیم زیرا موضع ما دفاعی است و به همین صورت خواهد ماند. رفع محاصره به ابتکارات نیازی ندارد و معامله با پرونده حقوق بشر جنایتی در حق مردم است.

اگر ترفند و ابزاری برای بن سلمان باقی نمانده، تنها راه پیش روی او تسلیم در برابر خواست مردم یمن است، بخصوص در شرایطی که حملات مختلف به مراکز و تاسیسات حیاتی در عمق عربستان از سوی نیروی موشکی و پهپادی یمنی سرعت بیشتری به خود گرفته و تاسیسات پدافند هوایی سعودی تماما از ایستادن در مقابل این حملات ناتوان است و اینطور که به نظر می رسد، سرنوشت این مواضع و تاسیسات، در دست ارتش یمن و سلاح های هوایی آن است.

پربیننده ترین خبرها