در واکنش به گران شدن بنزین:

کنشگران خطاب به آل سعود: 100 سال غارت برایتان کافی نبود؟

کنشگران خطاب به آل سعود: 100 سال غارت برایتان کافی نبود؟
دوشنبه 23 فروردين 1400 - 19:26

هشتگ "بنزین را ارزان کنید" شبکه های اجتماعی را در عربستان درنوردید. هزاران کاربر توییتر خشم خود را از افزایش پی در پی قیمت بنزین در عربستان نشان دادند و این کار را ناشی از سیاست های غلط بن سلمان دانستند که پول و ثروت کشور را برای خرید قایق های تفریحی، کاخ ها و اشیاء قیمتی خود صرف می کند تا لذت های شخصی خود را تامین کند.

العالم-داغ های مجازی

براساس بیانیه ای که از سوی وزارت دارایی عربستان صادر شده، این کشور که از بزرگ ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت در جهان است، در نیمه دوم سال 2020، کسری 40.77 میلیاد دلاری (حدود 10.8 میلیارد دلار) را تجربه کرده است. دلیل آن نیز تاثیر بحران کرونا و کاهش قیمت نفت بر بودجه 2020 عربستان شمرده شد. اما وزارت دارایی در این بیانیه از دلایل اصلی که کشورش را از تمامی جهات نظامی، سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی به لبه پرتگاه می برد، چشم پوشی کرده است.

به لحاظ نظامی، عربستان 6 سال است که تجاوز بی رحمانه ای را علیه یمن به راه انداخته و طبق برآوردهای مجله آمریکایی "فوربس"، ماهیانه حدود 120 میلیارد دلار برای این تجاوز و حمایت مزدورانش هزینه می کند تا باعث کشته شدن و از بین رفتن مردم بی دفاع یمن در حملات هوایی مداومی شود که تا کنون هزاران بی گناه اعم از زنان، کودکان و افراد مسن را به کام مرگ فرستاده است.

با این حال با برنامه های ریاضتی اخیر عربستان که در آن، مالیات های جدیدی بر شهروندان عربستانی تحمیل کرده و برای جبران کسری بودجه وام گرفته، ابن سلمان همچنان به سیاست های مالی بی پروای خود در هدر دادن پول کشور یا آنچه "بیت المال مسلمانان" نامیده می شود ادامه می دهد. او همچنان به خریداری کاخ ها، قایق های تفریحی و اشیاء نفیس با قیمت های گزاف مشغول است تا به لذت های شخصی اش مشغول شود و اخیرا نیز 450 میلیون دلار برای یک تابلوی تقلبی منسوب به لئوناردو داوینچی پرداخت کرده است.

چیزی که روز شنبه گذشته خشم مردم را برانگیخت، بالا رفتن قیمت بنزین 91 از 1.90 ریال سعودی به 1.99 ریال به ازای هر لیتر بود. درحالیکه در سال گذشته قیمت هر لیتر از آن 1.55 ریال بود. هر لیتر بنزین 95 نیز که در سال گذشته 2.11 ریال بود، به 2.13 ریال افزایش یافت.

به عقیده فعالان توییتر، هزینه های میلیاردی بن سلمان در خارج از کشور را برای جنگ های بیهوده و حمایت از مزدوران و همچنین هدر دادن پول کشور برای لذت های شخصی در مقابل افزایش قیمت ها برای شهروندان و تحمیل مالیات بر آنها، از آینده ای گنگ خبر می دهد. علاوه بر اینها، باید از توحش حکومت آل سعود در برخورد با معترضان و فعالان سیاسی و امثال خاشقچی نیز یاد کرد.

کاربری با نام "دبلوماسی قدیم" در توییتر نوشت:" بنزین را ارزان کنید ای آل سلول. 100 سال غارت ثروت، سرزمین، آب و نفت ما برایتان کافی نبود؟".

"Saul Goodman" نیز با انتشار عسکی نوشت:"تصور کنید برای دیدن این آلودگی فکری ، بصری و فرهنگی مالیات می پردازیم".

"ام سعود" در توییتر خود نوشت:" بخدا نمی دانیم چگونه هزینه بنزین و گرانی معیشت را پرداخت کنیم. کل حقوق ما 3400 (ریال) است و از آن کسر می شود".

پربیننده ترین خبرها