مشاور امنیت ملی عراق؛

الاعرجی: با شرارت گروههای تروریستی حاضر در مرزهای مشترک دو کشور،قاطعانه برخورد خواهد شد

الاعرجی: با شرارت گروههای تروریستی حاضر در مرزهای مشترک دو کشور،قاطعانه برخورد خواهد شد
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 10:32

مشاور امنیت ملی عراق گفت: جمهوری اسلامی همواره از عراق متحد،یکپارچه و قدرتمند حمایت کرده و در جریان این سفر نیز مسئولین ایرانی بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر و موثرتر عراق قدرتمند در منطقه تاکید کردند

العالم - ایران

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق که به دعوت رسمی دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به تهران سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار نورنیوز دستاوردهای این سفر را تشریح کرد .

وی اظهار داشت: برای ایجاد امنیت پایدار و رفع سوء تفاهم ها و همچنین جلوگیری از شکل گیری تهدیدات آینده لازم است گفتگوهای مستقیم میان کشورهای منطقه افزایش یابد.

وی افزود: در این چارچوب پیرامون برگزاری کنفرانسی با حضور مسئولین امنیتی کشورهای منطقه به منظور منسجم کردن تلاش های امنیتی و تبادل اطلاعات جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و همچنین رفع برخی اختلافات میان کشورهای منطقه گفتگوهای بسیار خوبی با مقامات ایرانی انجام شد

مشاور امنیت ملی عراق مسائلی چون امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه را از دغدغه های اصلی مسئولین امنیتی دو کشور عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: حضور و فعالیت برخی گروهکهای تروریستی در مناطق مرزی دو کشور از جمله موضوعات بسیار مهمی است که با همکاری مشترک دستگاههای مسئول در ایران و عراق باید با آن برخورد جدی شود.

الاعرجی با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت جدی و همه جانبه از ملت عراق در مبارزه با گروهک های تروریستی القاعده و داعش و دیگر گروه های تروریستی افزود:جمهوری اسلامی همواره از عراق متحد،یکپارچه و قدرتمند حمایت کرده و در جریان این سفر نیز مسئولین ایرانی بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر و موثرتر عراق قدرتمند در منطقه تاکید کردند.

وی با اشاره به تلاش مستمر نخست وزیر عراق برای حفظ استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی این کشوز افزود: نیروهای ائتلاف بین المللی حاضر در عراق کمکهای قابل تقدیری برای مبارزه با تروریسم به ما کردند لیکن بدلیل ایجاد ظرفیتهای نظامی و اطلاعاتی لازم در نیروهای مسلح عراق تاکید بر این است که تداوم این مبارزه توسط نیروهای عراقی دنبال شود.

مشاور امنیت ملی عراق موضوع پیگیری پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و همراهانشان را یکی از محورهای گفتگو با مقامات ایرانی بر شمرد وگفت:این موضوع در این سفر مطرح شد و اکنون این پرونده در دستگاه قضایی عراق است و دادگاه عراق حکم قضایی و بازداشت در این زمینه صادر کرد و این موضوع در حال پیگیری است.

مشاور امنیت ملی عراق درباره موضوع لغو روادید بین دو کشور گفت: دولت آقای عادل عبدالمهدی گام های بزرگی را در این راه برداشت و هزینه ویزا را رایگان کرد ولی به دلیل اپیدمی کرونا در تکمیل اقدامات آغاز شده، وقفه ای ایجاد شد

وی افزود: دولت وملت عراق مشتاقانه از حضور زوار ایرانی استقبال می کند و معتقدیم که اجتماعات مذهبی مشترک، قدرت ارزشمندی برای ما و ملت های منطقه است.

مشاور امنیت ملی عراق درپایان گفت: معتقدم روابط بین دو کشور ایران و عراق ریشه دار و تاریخی است و مشترکات دینی و فرهنگی یکی از مهمترین عوامل پیوند دو ملت است .
الاعرجی گفت:گسترش و تعمیق روابط دوکشور بدون آن که بر علیه کشور ثالثی باشد به طور قطع تامین کننده منافع مشترک و افزایش ثبات و امنیت در منطقه است و می تواند الگوی مناسبی برای روابط میان سایر کشورهای منطقه باشد.

نورنیوز

پربیننده ترین خبرها