انتقاد جنبش النهضه از سفر رئیس‌ جمهوری تونس به مصر

انتقاد جنبش النهضه از سفر رئیس‌ جمهوری تونس به مصر
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 11:10

«جنبش اسلامی النهضه» تونس ضمن انتقاد از سفر غیر منتظره «قیس سعید» رئیس جمهوری این کشور به مصر گفت که وی درگیری سیاسی و مشکلات داخلی را به خارج انتقال می‌دهد.

العالم - تونس

به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، در پی سفر از پیش اعلام نشده قیس سعید رئیس جمهوری تونس به مصر که سه روز به طول انجامید، مخالفان وی از این سفر انتقاد کردند.

«رفیق عبدالسلام» عضو ارشد جنبش النهضه تونس که از مهم‌ترین گروه‌های مخالف دولت و سفر رئیس جمهوری این کشور به مصر بود، گفت: مشکل قیس سعید این است که او به دنبال فرصت‌هایی برای انتقال درگیری‌های سیاسی از داخل به خارج است، درست مانند کاری که با سفرای خارجی در کاخ «قرطاج» برای وارد کردن آنها به مبارزات سیاسی بیهوده خود انجام داده است.

عبدالسلام در ادامه انتقاداتش از قیس سعید افزود که رئیس جمهوری تونس اکنون به دنبال پیوستن به مخالفان دمکراسی و انقلاب‌های مردمی و آزادی‌ها در منطقه است.

عضو جنبش النهضه گفت که منظور قیس سعید از سفر به مصر و دیدار با «عبدالفتاح السیسی» قبل از هر چیزی این است که او خود را به عنوان یک امپراطور بزرگ معرفی کند.

«عبداللطیف المکی» از دیگر رهبران جنبش النهضه نیز از سفر سعید به مصر انتقاد کرد و گفت که این سفر باید در داخل تونس برنامه‌ریزی شود تا مورد شک و شبهه قرار نگیرد.

وی عنوان کرد که راهی که تونس انتخاب کرده با مصر متفاوت است و ارتش تونس تفاوت زیادی با ارتش مصر دارد.

پیش از این، «منصف المرزوقی» رئیس‌ جمهوری اسبق تونس از سفر قیس سعید به مصر انتقاد کرده بود و گفت که او شخصی نیست که نماینده مردم تونس در قدرت باشد.

ریاست‌جمهوری تونس واکنشی به این انتقادات نداشته است، اما پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از سفر سعید به مصر ایجاد پل ارتباطی و افزایش هماهنگی میان رهبران دو کشور است.

ریاست جمهوری تونس با انتشار این بیانیه‌ افزود که این سفر بنا به دعوت رسمی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر صورت گرفته بود.

قیس سعید رییس جمهوری تونس جمعه گذشته به دعوت السیسی همتای مصری وی سفر سه روزه‌ای به قاهره داشت.

از اوایل سالجاری میلادی اختلافاتی بین قیس سعید رییس جمهوری و «هاشم المشیشی» نخست وزیر تونس درباره چگونگی انجام اصلاحات اقتصادی بروز کرده است. تونس پس از انقلاب این کشور و سرنگونی «بن علی» دیکتاتور این کشور، با مشکلات اقتصادی مواجه شده و با شیوع «ویروس کرونا» بر این مشکلات افزوده شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها