لغو مجوز صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه از سوی کانادا

لغو مجوز صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه از سوی کانادا
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 13:20

کانادا مجوز صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه را به طور کامل لغو کرد.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، مارک گارنو، وزیر امور خارجه کانادا از لغو کامل مجوز صادرات تسلیحات نظامی کشورش به ترکیه خبر داد.

این مجوز سال گذشته و در پی حمایت نظامی ترکیه از جمهوری آذربایجان در جریان درگیری میان این کشور و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ به حال تعلیق درآمده بود.

این تعلیق پس از آن اعمال شد که رسانه‌های محلی کانادا و ناظران کنترل سلاح با ارائه اسنادی، ترکیه را متهم کردند از سامانه‌های تصویربرداری و هدف‌گیری کانادایی در هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده آذربایجان در درگیری با ارمنستان استفاده کرده است.

مارک گارنو در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از «بررسی‌های کامل» امور جهانی و وزارت دفاع ملی کانادا، همه مجوزهای صادراتی برای کالاهای نظامی و فناوری به مقصد ترکیه، به طور کلی لغو می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «به دنبال این بررسی، که شواهد معتبری مبنی بر به کارگیری فناوری [نظامی] صادراتی کانادا به ترکیه را در قره‌باغ به خوبی نشان می‌دهد، مجوزهایی که پاییز ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآمده بودند، امروز لغو می‌شود.»

وی مدعی شد «به‌کارگیری این تسلیحات نه با سیاست خارجی کانادا و نه با تضمین‌های ارائه شده از سوی ترکیه درباره توقف استفاده از آنها سازگار نیست.»

اما وزیر خارجه کانادا ترکیه را یکی از «متحدان مهم» ناتو معرفی کرد و افزود درباره نگرانی کانادا در این زمینه و همکاری بیشتر دوجانبه در مورد مجوزهای صادرات با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود گفت‌و‌گو کرده است.

پربیننده ترین خبرها