ادامه واکنش اردنی ها به کودتا در این کشور

ادامه واکنش اردنی ها به کودتا در این کشور
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 17:46

مردم اردن هنوز به شدت درباره تبعات اتفاقاتی که برای شاهزاده حمزه پسر شاه حسین افتاد، واکنش نشان می دهند و هشتگ # شاهزاده _ حمزه _آزاده _ شریف  را صبح امروز در اردن ترند کردند.

العالمداغهای مجازی

مردم اردن به اظهارات جدید عبدالله بن حمدالعذبه خبرنگار قطری و از نزدیکان تمیم بن حمد امیر قطر واکنش نشان دادند. وی گفته بود از زمان اظهارات عبدالله دوم شاه اردن درباره معامله قرن آمریکا در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا توطئه علیه اردن آغاز شد.

شاه اردن چندی پیش درباره توطئه معامله قرن صهیونیستی امریکایی گفته بود: موضع ما جدی است و از همه جزئیات مذاکرات مربوط به آینده فلسطین اشغالی آگاهی داریم.

گفتنی است افکار عمومی اردن از سخنان مقامات اردنی درباره تلاش برای کودتا در این کشور به رهبری حمزه بن الحسین قانع نشدند زیرا روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از پرفسور بسمه مومنی پژوهشگر دانشگاه واترلو کانادا گفته بود: مقامات اردنی از کودتا در اردن سخن گفتند در حالی که دنیا معمولا توجهی به حوادث اردن ندارد اما این موضع گیری کاملاً جنجال آمیز روز یکشنبه تغییر کرد زیرا برخی منابع رسانه ای اعلام کردند بعضی گروههای خارجی که درصدد تضعیف امنیت اردن هستند، بازداشت شده اند.

مسئله زمانی جنجالی تر شد که اردنی ها پی بردند فرمانده ارتش با حمزه بن الحسین ولی عهد پیشین دیدار داشته و به وی گفته اند در استفاده از شبکه های اجتماعی با محدودیت روبروست.

مقامات اردن هم چنین برخی سران قبائل کرانه باختری رود اردن را که مستقیما با شاهزاده حمزه همکاری داشتند، بازداشت کردند.

به گفته این روزنامه، اولین مساله مورد توجه این است که دیوان سلطنتی شاه عبدالله دوم از اردنی ها و همه دنیا خواسته تلاش ها برای تثبیت حاکمیت در این کشور را تصدیق کنند.

این روزنامه افزود: اردنی ها سریعا پی بردند اقدامات دولت بیش از اینکه برای توقف کودتا باشد مبتنی بر مقاومت در برابر کودتا در دولتی است که اقتصادش از بیماری کرونا زیان دیده است.

دولت، آشکارا در صدد تضعیف محبوبیت رو به افزایش شاهزاده حمزه است زیرا گروههای عشائری شرق اردن تحت تاثیر روش و رفتار سحرانگیز شاهزاده حمزه هستند که از پدر خود ملک حسین فقید به ارث برده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، اردنی ها بار دیگر با شنیدن فایل صوتی اظهارات حمزه از رادیو بی بی سی که اتهامات علیه خود را رد و دیوان سلطنتی را به پارتی بازی ، سوء مدیریت و فساد متهم کرده بود، بر خود لرزیدند.

این روزنامه افزود: در سخنان وی احترام به قبائل و رسوم و همدردی با شهروندان عادی اردنی دیده می شد و زمانی که حمزه فایل های صوتی دیگری پخش کرد تردید اردنی ها درباره تلاش حکومت برای بدنامی حمزه، به یقین تبدیل شد.

پربیننده ترین خبرها