ناصر القدوه در گفتگو با العالم:

نباید خدشه ای به سلاح مقاومت وارد شود/ تاکید بر ضرورت مشارکت ساکنین قدس در انتخابات/ عادی سازی برای سازشگران سودی نداشته است

نباید خدشه ای به سلاح مقاومت وارد شود/ تاکید بر ضرورت مشارکت ساکنین قدس در انتخابات/ عادی سازی برای سازشگران سودی نداشته است
شنبه 28 فروردين 1400 - 19:43

ناصر القدوه؛ رئیس مجمع ملی دموکراتیک فلسطین ، گفت: مقاومت صد در صد در مقابل جنگ‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ایستاد و ما این را ارج می نهیم و می ستاییم.

العالم - فلسطین اشغالی

ناصر القدوه؛ رئیس مجمع ملی دموکراتیک و رئیس فهرست آزادی فلسطین که در انتخابات آتی مجلس قانونگذاری فلسطین شرکت خواهد کرد، در گفت و گو با شبکه خبری العالم به موضوع این انتخابات پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شخصی مسالمت جو در سیاست است، یا خیر، تأکید کرد که من هرگز از اعتراض و رویارویی سیاسی باکی ندارم اما شخصی جنجالی نیستم و در زمان یاسر عرفات اینگونه بودم و در زمان محمود عباس نیز اینگونه هستم.

* این تفاهم ها به ضرر مصلحت ملی فلسطینی بود

القدوه افزود: از ابتدا معتقد بودم که تفاهم فلسطینی باید همه جانبه باشد لذا اینکه بخشی از فتح با بخشی از حماس تفاهم کند به نظر من به ضرر منافع ملی فلسطین، وحدت فلسطینی، حل اختلافات فلسطینی و حتی به ضرر جنبش است. پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که باید نوعی گفت و گوی سیاسی با اقشار مختلف مردم فلسطین انجام شود که به همین علت، تشکلی موسوم به مجمع ملی دموکراتیک فلسطین را تاسیس کردم.

وی در پاسخ به سوالی درباره جنبش فتح گفت: به نظر من، جنبش فتح، همان جریان ملی دمکراتیک فلسطینی است، زیرا مبارزه مسلحانه با اشغالگران اسرائیلی، جنگ آزادی بخش مردمی و جنگ چریکی علیه دشمن را آغاز کرد به همین دلیل از نظر من، حزبی دموکراتیک است چرا که به دموکراسی به عنوان شیوه زندگی اعتقاد دارد.

القدوه با انتقاد از قانون شکنی دستگاههای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، بر ضرورت حفظ کرامت ملی فلسطینی توسط تمام فلسطینیان تاکید کرد.

* جدا شدن افراد از فتح ناشی از دخالت های خارجی است

وی جدا شدن اشخاصی مانند ابوموسی و ابوخالد از فتح را ناشی از دخالتهای خارجی دانست که به گلوله باران شدید نیروهای فتح در طرابلس و کشته شدن شماری از آنان انجامید.

القدوه درباره انفصال اش از فتح گفت که به رغم آن، من تا مغز استخوانم فتحی هستم و هرگز از موضعم عدول نمی کنم.

وی این ادعا که در پارلمان به نفع محمد دحلان فعالیت می کند را رد کرد و گفت: من هرگز برای کسی کار نمی کنم و دنباله رو هیچ شخصی نیستم، لذا هدفم از سفر به غزه، دیدار و گفت وگو با تمام گروه های فلسطینی اعم از حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق، جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین و بقیه گروهها است و در پارلمان به نفع دحلان و تصمیماتش نیز رای نمی دهم.

* ورود و خروج به غزه بسیار دشوار است

القدوه درباره موضعش نسبت به محاصره غزه در 10 سال گذشته گفت: من همواره با ظلمی که در حق غزه و مردم آن شد، مخالفت کردم و تمام اعضای کمیته مرکزی فتح نیز از این موضوع مطلعند. من با اینکه در کرانه باختری بودم، مسائل غزه را دنبال می کردم، البته می دانید که ورود به غزه بسیار دشوار است و نیازمند موافقت رژیم اسرائیل است اما با کمک، مصر و اردن این کار را انجام دادم.

وی هرگونه مشکل با دولت حماس برای ورود به غزه را تکذیب کرد و گفت که مشکل من فقط با رژیم اشغالگر اسرائیلی است به همین دلیل ما باید وحدت فلسطینی را احیا کنیم و به اختلافهای داخلی پایان دهیم.

القدوه در ادامه این گفت و گو، نقش رسانه ها در انتخابات و حمایت از نامزدهای انتخاباتی را مهم دانست.

* دانشجویان می توانند نقش مهمی در انتخابات ایفا نمایند

وی عضویتش در اتحادیه دانشجویان فلسطینی در ایام دانشجویی اش را باعث افتخار دانست و تاکید کرد که آن دوران باعث شکل گیری شخصیتم شد و به شخصی مردمی تبدیل شدم لذا می توانم تاکید کنم که دانشجویان می توانند نقش مهمی در انتخابات و ایجاد تحول در فعالیتهای سیاسی و دیپلماتیک ایفا نمایند.

*برای روند دموکراسی نباید اختلافات را پنهان کنیم بلکه باید با گفت وگو آن را حل کنیم

القدوه درباره اینکه اظهارات اخیرش نوعی توهین به اسلام سیاسی بوده در حالی که مقاومت غزه در برابر دشمن صهیونیستی توسط جنبشهای اسلام گرا هدایت می شود، گفت: بگذارید بگوییم جنگهای تجاوزکارانه، چرا که گسترده تر از تجاوز بود بلکه تجاوزکاری بود، چرا که قوانین جنگ در آن رعایت نشد، دوم آنکه مقاومت صد در صد در مقابل این جنگ‌های تجاوزکارانه ایستاد و ما این را ارج می نهیم و می ستاییم، خوب مشکل چیست، اصلا مشکلی نیست، من درباره آنچه سخن گفتم که خشم برخی برادران را برانگیخت، اما منظورم اسلام سیاسی نیست، آنچه باعث خشم برادران شد، سه شاخه فتح است که با اسلام سیاسی دچار مشکل هستند، ما باید بر محوری جمع شویم که باعث تجمیع مبارزه ملی فلسطینی و گروههای مختلف است، باید درباره نحوه احیای وحدت، استرداد غزه و پایان اختلافات جمع شویم، این موضوعی مهم است.

وی افزود: منظور من از اظهاراتم آن بود که تمام گروههای فلسطینی باید حول محور مبارزه ملی فلسطینی، احیای وحدت فلسطینی، پایان دادن به اختلافات داخلی در فلسطین و رفع محاصره غزه جمع شوند، البته اختلافاتی میان جریان ملی دموکراتیک و جریانهای هوادار اسلام سیاسی وجود دارد که این طبیعی است و به نظر من برای روند دموکراسی در جامعه فلسطین خوب است به این دلیل که نباید اختلافات را پنهان کنیم بلکه باید با گفت وگو آن را حل کنیم.

رئیس "مجمع ملی فلسطین" در پاسخ به سوالی درباره شانس پیروزی فهرست "الحریه" در انتخابات آتی و میزان کرسی‌هایی که تصاحب خواهد کرد، گفت: "من وارد بازی قهرمانان نمی‌شوم؛ زیرا این امر به شهروندان بستگی دارد و این شهروندان نیاز به تغییر را احساس می‌کنند و می‌بینند که یک فهرست محترمی، که قادر است امکان این تغییر را ایجاد کند، وجود دارد؛ فهرستی که مرکب از شخصیت‌های مقبول و برجسته‌ای مانند اسیر آزاده، مروان البرغوثی است. شاید من و دیگر زنان و مردان برنامه‌هایی را مدنظر قرار داریم. وقتی کار را شروع کردیم، اصرار داشتیم که موضوع اصلی و مرکزی برنامه‌های کاری باشد و نه فهرست؛ لذا ما توانسته‌ایم یک برنامه واقعی را ارائه دهیم. این برنامه فقط تحلیل و ارزیابی نمی‌کند بلکه راهکارهایی را ارائه و ماموریت‌هایی را به نمایندگان منتخب در پارلمان ارائه می‌دهد."

* ائتلاف الحریه و فتح پس از انتخابات دور نیست

القدوه اظهار داشت، بعید نیست که فهرست "الحریه" در صورت پیروزی در انتخابات و قرار گرفتن در جایگاه فراکسیون مهم و تعیین‌کننده در روند تشکیل دولت، به درخواست جنبش فتح برای ائتلاف پاسخ مثبت دهد.

* اختلافات سیاسی پس از انتخابات و در پارلمان از بین می رود

او تأکید کرد که اختلافات میان جنبش‌ها و فهرست‌های انتخاباتی بعد از انتخابات و زیر سقف پارلمان از بین می‌رود؛ چرا که نمایندگان در مقابل جامعه و ملت ماموریت دارد و باید تلاش و با یکدیگر همکاری کنند و درباره نقاط اختلاف و دیدگاه‌های‌شان با هم بحث کنند.

البرغوثی در ادامه اظهاراتش، تأکید کرد که فهرست "الحریه" بایستی دیدارهای جدی با حماس داشته باشد و همچنین گفت‌وگوهای واقعی درباره پایان دادن به اختلافات میان گروه‌ها انجام دهد.

او در عین حال همچون حماس و جهاد اسلامی ابراز عقیده کرد که اختلافات میان گروه‌های فلسطین از دروازه انتخابات حل و فصل نمی‌شود بلکه راهکار بنیادین برای پایان دادن به اختلافات، گفت‌وگوهای دشوار، طولانی و پیچیده است.

القدوه گفت: "به نظر من قواعد گفت‌و‍‌گو سه چیز است، اول، بازگشت غزه به نظام اداری و سیاسی فلسطینی است، دوم آنکه، مشارکت کامل در نظام سیاسی جدید تعدیل شده به ویژه در سازمان آزادیبخش فلسطین تحقق یابد، سوم آنکه زمینه برای تحقق یک برنامه سیاسی واحد و ترسیم جدول زمانی و جدول اجرایی و جدول فعالیت‌ها جهت حل مشکلات، پایان دادن به اختلافات و احیای وحدت ملی فراهم شود."

* البرغوثی، یک شخصیت انقلابی و مقاوم است

ناصر القدوه که پیشتر گفته بود مروان البرغوثی نامزد فهرست "الحریه" در انتخابات ریاستی فلسطین خواهد بود، بار دیگر این موضوع را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت اینکه البرغوثی به مدت 20 سال اسیر در زندان‌های اسرائیلی است و با دنیای خارج در تماس نیست، هیچ تناقضی با انتخاب او به این پست ندارد؛ او یک شخصیت انقلابی و مقاوم است و لذا به قلب‌ها و مغزهای شهروندان و رای‌دهندگان فلسطینی نفوذ کرده است.

القدوه همچنین مروان البرغوثی را یک رهبر سیاسی واقعی توصیف کرد که می‌تواند با دنیای خارج در تعامل خوبی داشته باشد و همین نکته قوت او باعث نگرانی بیشتر اسرائیلی‌خواهد شد.

این رهبر فلسطینی درباره اختلافات میان برخی کشورهای منطقه و تلاش برخی حکومت‌های عربی برای ایجاد دشمنی وهمی به نام ایران و نیز تلاش‌شان برای حذف قضیه فلسطین، گفت: "آنچه اخیرا توسط برخی کشورهای عربی صورت گرفته، عبور از طرح صلح عربی و تعاملی متناقض با این طرح بوده است که بر عقب‌نشینی مقابل عادی‌سازی تصریح می‌کند. ما( از این کشورهای عربی) می‌خواهیم به گفت‌وگوی حقیقی که بر مبنای فهم منافع ملی‌مان انجام بپذیرد، روی بیاورند. ما باید منافع ملی‌مان را حفظ کنیم، و همچنین قضیه محوری‌مان یعنی قضیه فلسطین را حفظ کنیم و لذا، اتحادیه عرب بایستی در این چارچوب فراگیر فعالیت کند تا دیدگاه‌ مشترک‌مان را در خصوص منازعه فلسطین و اسرائیل مطرح کنیم."

* اسرائیل تهدیدی نه فقط علیه فلسطینیان بلکه علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها و اردنی‌ها و مصری‌ها و دیگر ملت‌ها است

وی در ادامه گفت: "من تلاش‌های اسرائیلی- آمریکایی برای اثبات این موضوع که ایران تهدید اصلی در منطقه است را قاطعانه رد می‌کنم. این تهدید، اسرائیل بوده و خواهد ماند و اسرائیل تهدیدی موجودیتی نه فقط علیه فلسطینیان بلکه علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها و اردنی‌ها و مصری‌ها و دیگر ملت‌ها است. روابط (آمریکا و اسرائیل) با کشورهای عربی خلیج‌فارس مبتنی بر منافع دوجانبه و برابری نیست بلکه آنها نگاهی سلطه‌طلبانه دارند. قدر مسلم آن است که نمی‌توان این ایده و ادعا را که ایران و نه اسرائیل تهدید اصلی علیه منطقه است، قبول کرد. هر اندازه که اختلافات با ایران زیاد باشد ولی می‌توان آن را با گفت‌وگو حل و فصل کرد. ما باید به راهکارهای برای حل مشکلات‌مان دست یابیم."

او با اشاره به اینکه ایران خواهان گفت‌وگو برای حل مشکلات و اختلافات است، متذکر شد ایران بخشی از منطقه است و باید با این دیدگاه، با ایران تعامل کنیم و به آن احترام بگذاریم.

* سازش با اسرائیل هیچگونه دستاوردی برای کشورهای عربی نداشته است

ناصر القدوه ادعاهای مقامات رژیم‌های عربی درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد و خاطرنشان کرد که این اقدام هیچگونه دستاورد اقتصادی و سیاسی برای کشورهای عربی نداشته است و آنها هیچ بهره‌ای از آن نخواهند برد.

* نمی‌توان مشارکت فلسطینیانِ قدس در انتخابات را نادیده گرفت

وی با اشاره به استمرار تلاش‌های رهبری فلسطین برای جذب حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات در تمامی مناطق فلسطینی از جمله قدس اشغالی، خاطرنشان کرد موضوع قدس در روند انتخابات، کاملا جدی است و ما در عین حال تأکید داریم انتخابات در موعد مقرر برگزار شود؛ "قدس پایتخت فلسطین، و عروس فلسطین است و نمی‌توان مشارکت فلسطینیانِ قدس در انتخابات را نادیده گرفت و باید برای تحمیل این خواسته تلاش کنیم. ما باید از طریق همکاری با ملت‌مان، فرمول‌مان درباره قدس را تحمیل کنیم."

* حق مشروع فلسطین برای مبارزه مسلحانه با اشغالگران

وی مقاومت مسلحانه فلسطینیان در برابر رژیم اشغالگر را مورد تأیید قرار داد و اظهار داشت که در دیدگاه فهرست "الحریه"، ملت‌هایی که تحت اشغالگری و به‌ویژه استعمار شهرک‌سازی قرار دارند از حق مشروع برای انواع مقاومت و مبارزه از جمله مبارزه مسلحانه برخوردارند، و "ما ملت مبارز فلسطین، طبق قانون، حق داریم که علیه رژیم اسرائیل دست به مبارزه مسلحانه بزنیم. ما خواهان مقاومت جدید و گسترده به معنای واقعی هستیم و این فقط یک شعار نیست. موضوع اقدام نظامی بایستی منوط به گفت‌وگوهای فراگیر ملی باشد و باید درباره آن به یک تصمیم ملی اتخاذ شود که همگان به آن پایبند بمانند بدون آنکه به سلاح مقاومت آسیبی وارد کنند."

پربیننده ترین خبرها