طرح ریاکارانه آمریکا برای تداوم محاصره، درگیری و جنگ در سوریه

طرح ریاکارانه آمریکا برای تداوم محاصره، درگیری و جنگ در سوریه
يکشنبه 29 فروردين 1400 - 11:49

طرح ها و پروژه های شمال سوریه با صدای جنگنده های آمریکایی حامل عناصر داعش، قراردادهای عجیب امضا شده و ارتش های جایگزین، سناریوی آشکاری است که نیروهای امریکایی برای ادامه سرقت نفت و بهره جویی از امکانات گسترده انسانی در منطقه تحت اشغال سوریه به منظور ادامه محاصره مردم این کشور و ادامه درگیری و جنگ در دست اجرا دارند.

العالمتحلیل روز

شب های استان دیرالزور شاهد شنیدن صدای بالگردهای امریکایی از آپاچی تا هواپیماهای اختصاصی حمل سربازان است که به تازگی خبر اقدام دو هواپیما برای انتقال 60 تروریست داعشی از زندان های شهر الحسکه و با هماهنگی قسد به چاه نفتی العمر منتشر شد. این دومین بار است که نیروهای امریکایی دست به چنین اقدامی می زنند، دفعه پیش نیروهای آمریکایی 41 تروریست را که بیشترشان عراقی بودند، به میدان العمر منتقل کردند این افراد پس از دیدن دوره های آموزشی نزد نیروهای آمریکایی برای ادغام در به اصطلاح ارتش عشائر زیر نظر تفنگداران آمریکایی به سرکردگی احمد الخبیل ملقب به ابی خوله منتقل شدند.

ابوخوله سرکرده این ارتش تروریستی ید طولایی در اقدامات تروریستی دارد وی رئیش شورای نظامی دیرالزور گروه قسد بود و رابطه مستقیمی با آمریکا داشت و میان گروههای تروریستی مستقر در آن منطقه تردد داشت و اخیرا نیز درباره روش مدیریت مناطق تحت سیطره و تقسیم درآمدهای تجاری و عملیات تسلط بر منابع دولت سوریه با گروه قسد دچار اختلاف شد.

ابوخوله یکی از افرادی است که با حمایت آمریکا اقدامات جنایتکارانه ای در منطقه انجام می دهد. برخی منابع اعلام کردند وی از تولید کنندگان ماده مخدر کاپتاگون در یک کارگاهی در یکی از مزارع نزدیک شهر الشحیل در ریف دیرالزور است و به نیروهای آمریکایی در ورود مواد اولیه مورد استفاده تولید این ماده مخدر از شمال عراق کمک می کند تا پس از تولید، آن را در مناطق الجزیره سوریه و عراق توزیع کند. از دیگر جنایت های وی باز کردن ریل آهن مناطق ریف دیرالزور شمالی و شرقی و فروش آن در شمال عراق و نقش گسترده وی در قاچاق نفت سوریه از چاههای تحت تسلط نیروهای آمریکایی به شمال عراق و ترکیه است همچنین نمی توان نقش وی در سرکوب انتفاضه عشائر عربی علیه آمریکا پس از ترور شیخ مطشر الهفل در آوریل گذشته را نادیده گرفت . خشونت وی علیه روستاهای محل سکونت عشیره العکیدات و سرکوب اهالی آن نیز بر سر زبان هاست.

طرح ارتش عشائر جدید نیست بلکه سناریویی است که نیروهای آمریکایی از آوریل سال گذشته در پی آن بودند زمانی که افسران ارتش آمریکا با رهبران عشائر در ششم آوریل گذشته در پایگاه الشدادی ریف الحسکه جنوبی دیدار کردند که به روشنی تلاش های آمریکا برای سوء استفاده از عشائر عربی در شرق سوریه را نشان می دهد. زیرا آمریکا بافت شناسی جمعیتی منطقه را بررسی کرده به خوبی به اختلافات کردها و قبائل عربی واقف است لذا درصدد تشکیل ساختار نظامی ـ سیاسی از قبایل و گسیل آنان علیه ارتش سوریه و بهره برداری از آنان برای غارت چاههای نفت است.

آمریکا در همین حال در صدد مهندسی اهرم فشار بر قسد و تحریک آنان و ایجاد شرایط متوازن برای خود در میدان شمال سوریه و بهره برداری از گروههای آموزش دیده جنگی به نفع خویش است زیرا اهالی این منطقه از به اصطلاح ارتش آزاد به داعش تغییر ماهیت داده و اکنون بخشی از طرح آمریکا هستند.

بنابراین نبرد نرم با سلاح عشائر در شمال شرق سوریه از حوادث میدان نفتی العمر آغاز شد و اثبات می کند که شکل گیری این ارتش تصادفی نبوده بلکه حاصل طرح آمریکا و برخی از کشورهای حامی حضور وی در آنجاست.

از ژوئن 2019 عشائر عربی شمال سوریه با حمایت آمریکا مورد توجه سعودی ها بودند و سرآغاز این اقدام نیز بازدید ثامر السهبان وزیر سعودی و جویل ریبون نماینده دولت آمریکا در امور سوریه و ویلیام روباک نماینده وزارت خارجه آمریکا از پایگاه نفتی العمر و دیدار با هیاتی از شیوخ عشائر عربی دراستان دیرالزور به ریاست حاجم البشیر رهبر قبیله البکاره بود.

از آن روزها ، میدان نفتی العمر ،مرکز اصلی این تشکل بود زیرا آمریکا از نظر اجتماعی برای تسلط بر مدیریت جامعه قبیله ای و با سوء استفاده از قدرت شیوخ عشائر به لحاظ عرف و اخلاق که مورد احترام بوده و تصممیاتشان لازم الاجراست، در صدد بهره جویی از تسلط عشائر و توان انسانی آنها و تاثیر گذاشتن بر فرهنگ آنان است که منجر به حمایت از حضورآمریکا در برابر هر قیام احتمالی یا تضعیف قدرت قسد و ادغام عناصر داعش در آن گروه می شود تا این ارتش یکی از کانال های قاچاق عناصر داعش شده و آنان را در مقابله با دولت سوریه و هم پیمانان آنان به عنوان سرکردگان میدانی محفوظ کند و بدین ترتیب این تروریست ها خواهند توانست بر بیشتر افراد این ارتش و تصمیمات آنان تاثیر بگذارند.

بنابراین این اقدام آمریکا به جریان انداختن خون جدید در گروه تروریستی داعش و بهره جویی از آنان با عناوین مختلف از جمله ارتش عشائر است و همه نیز در قالب طرح آمریکا برای ملتهب کردن شمال شرق سوریه و چرخیدن چرخ آن به نفع منافع امریکاست که مساله را پیچیده تر می کند اما این وضعیت طولانی نخواهد شد و روزهای آتی ثابت خواهد کرد که اعتماد بر امریکا همواره زیان بار است.

حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها