تحرکات گسترده عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

تحرکات گسترده عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
دوشنبه 30 فروردين 1400 - 12:38

برخی منابع از تحرکات فشرده برخی کشورهای عربی با هدف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب طی نشست آتی این اتحادیه به میزبانی الجزایر، خبر دادند.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، خبرگزاری "اسپوتنیک" در گزارشی تحرکات برخی کشورهای عربی درباره سوریه را در راستای تلاش آنها برای بازگرداندن نظام دمشق به اتحادیه عرب ارزیابی کرده است.

رهبران شمار زیادی از کشورها، به‌ویژه کشورهای عربی، در روز 17 آوریل که سالگرد روز استقلال سوریه است، پیام‌های تبریکی به "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه فرستادند.

"هیثم بن طارق" سلطان عمان در پیام تبریکی، این مناسبت را به بشار اسد تبریک گفت و از خداوند خواست همه خواسته‌های ملت سوریه را در مسیر ثبات و پیشرفت و شکوفایی محقق کند.

"محمد ولد شیخ الغزوانی" رئیس‌جمهور موریتانی نیز این مناسبت را به بشار اسد تبریک گفت و برای ملت سوریه، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر را خواستار شد و بر اهتمامش برای تقویت و ارتقای روابط و همکاری بین سوریه و موریتانی در راستای خدمت به ملت‌های دو کشور تأکید کرد.

خبرگزاری رسمی امارات( وام) نیز گزارش داد که "خلیفه بن زاید آل نهیان" رئیس امارات، "محمد بن راشد آل مکتوم" نایب رئیس دولت، نخست‌وزیر و حاکم دبی و "محمد بن زاید آل نهیان" ولیعهد ابوظبی پیام‌های تبریک به رئیس‌جمهوری سوریه به مناسبت روز ملی این کشور فرستادند.

طبق اعلام منابع آگاه، برخی کشورهای عربی، از جلمه مصر، امارات و عراق به دنبال هماهنگی برای بازگرداندن سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب هستند.

منابع مذکور تصریح کردند، بیشتر کشورهای عربی موافقت خود را با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند ولی مواضع برخی کشورها هنوز واضح نیست.

از سوی دیگر، "عمار الاسد" نماینده سوری بر لزوم فعالیت مشترک عربی تأکید کرد و گفت: اظهارات و تحرکات اخیر در مسیر درست هستند.

الاسد با بیان اینکه سوریه توطئه آمریکا که منطقه را به شکل کامل هدف قرار داده بود، متوقف کرد، خاطرنشان کرد بسیاری از کشورها نمی‌خواهند روابط مصر و سوریه بهبود یابد؛ زیرا این دو کشور اعتبار زیادی در منطقه دارند.

عمار الاسد از کشورهای عربی خواست در مواضع خود بازنگری کرده و به مردم سوریه در جنگشان علیه تروریسم کمک کنند.

از سوی دیگر "مهند الحاج علی" نماینده سابق پارلمان سوریه گفت: "بسیاری از کشورهای عربی تماس‌های خود را با دمشق متوقف نکرده‌اند. هماهنگی میان مصر و دمشق در بالاترین سطح خود است. تماس‌هایی نیز بین سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برقرار بوده است."

این دیپلمات سوریه خاطرنشان کرد، پیام‌های تبریک کشورهای عربی به بشار اسد نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه هستند.

الحاج علی در عین حال گفت، برخی کشورهای عربی در مسیر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کارشکنی می‌کنند ولی سوریه به مواضع آنها اعتنایی نمی‌کند به‌ویژه اینکه ملت سوریه معتقدند که برخی از این کشورها از تروریسم در سوریه حمایت کردند.

وی در عین حال تأکید کرد، این بازگشت به مثابه بازگشت اتحادیه عرب به سوریه است نه بر عکس.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها