الحسکه همچنان تشنه است!

الحسکه همچنان تشنه است!
دوشنبه 30 فروردين 1400 - 19:46

در سایه تداوم درگیری‌ها میان شورشیان مورد حمایت آنکارا و شبه‌نظامیان "قسد"، بار دیگر بیش از یک میلیون شهروند سوری در شهر الحسکه در نتیجه متوقف شدن فعالیت ایستگاه انتقال آب "علوک"، از نعمت آب آشامیدنی محروم شده‌اند؛ وضعیتی که ممکن است به بحران شدید آب در این منطقه منتهی شود.

العالم- کشکول

عملیات قطع چند روزه و شاید چند هفته‌ای آب از الحسکه بارها و به صورت دوره‌ای طی ماه‌های اخیر تکرار و به اهرم فشار ترکیه علیه ساکنان شمال سوریه تبدیل شده است به‌ویژه اینکه ترکیه از طریق تبانی با مزدورانش شهرک "راس العین" را که در فاصله 3 کیلومتری چاه‌های آب "علوک" واقع است، به اشغال خود درآورده است.

نکته قابل توجه آن است که ساکنان الحسکه- با جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر- فقط تحت فشارهای ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن قرار ندارند بلکه گروه شبه‌نظامی "قسد" که برخوردار از حمایت آمریکا است اقدام به قطع برق شهرهای اشغالی "راس العین" و "تل ابیض" می‌کند.

بدیهی است که تشنه نگه‌داشتن الحسکه سیاست ترکیه برای انتقام از اهالی این منطقه و تغییر بافت جمعیتی آن است؛ زیرا آنها مخالف حضور گروهک‌های مورد حمایت آنکارا هستند و بر خروج آنها تأکید دارند.

در واقع، حامی اصلی ترکیه و قسد که سرنوشت یک میلیون سوری را با تشنه نگه‌داشتن و آواره کردن آنها، بازیچه قرار داده‌اند، آمریکا است که دست‌بسته در مقابل این اقدامات غیرانسانی نشسته است. ترکیه عضو ناتو و همپیمان استراتژیک آمریکا است و بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌تواند چنین سیاستی را که در رده جنایات جنگی و جنایات ضد بشری تلقی می‌شود، مرتکب شود.

در مقابل، آمریکا از شبه‌نظامیان قسد حمایت می‌کند و این گروه در راستای اجرای دستورات و سناریوهای آمریکایی، دست به اقداماتی به ضرر اهالی مناطق تحت اشغال در شمال سوریه می‌زند. عامل اصلی حضور آمریکا در سوریه تامین منافع اسرائیل بوده است و منافع اسرائیل نیز ریشه در ایجاد هرج و مرج و فتنه و درگیری میان ملت‌های منطقه دارد.

تنها در سایه بازگشت تمامی مناطق شمالی سوریه تحت کنترل و حاکمیت نظام دمشق و نیز دل نبستن برخی سوری‌ها به وعده‌های توخالی آمریکا، بحران قطع آب و بی‌آبی در این منطقه پایان خواهد یافت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها