انتخابات قدس و درگیری هاي لحظه آخری با اشغالگران

انتخابات قدس و درگیری هاي لحظه آخری با اشغالگران
سه شنبه 31 فروردين 1400 - 10:35

شمارش معکوس برای آغاز ماراتن انتخاباتی برای انتخابات شورای قانون گذاری فلسطین آغاز شده اما هنوز مساله قدس قطعی نشده است.

العالم- تحلیل روز

با تاخیر واکنش اسرائیل و احتمال مخالفت اشغالگران با مشارکت اهالی بیت المقدس در انتخابات، فلسطینی ها به دو گروه تقسیم شدند گروهی به ریاست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که بارها اعلام کرده انتخابات بدون قدس معنا ندارد و معتقد است این انتخابات پیش از اینکه انتخابات باشد درگیری قانونی و حقوقی است.

با توجه به اینکه وقتی روندی دموکراتیک در شهری رخ می دهد که ایالات متحده رسماً به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده ، این تصدیق حقانیت فلسطین است بنابراین توجیه عباس رئیس تشکیلات برای اصرار بر قدس ، دارای ابعاد قانونی در قالب یک نبرد بین المللی است.

اما گروه‌های داخلی فلسطین انتخابات را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند که تحت هیچ شرایطی نباید به تعویق بیافتد .این نظر گروه دوم است که نماینده بیشتر فهرست های دیگر و در راس آن حماس است که معتقد است به تعویق انداختن انتخابات به نفع رژیم صهیونیستی است که عمدا با انتخابات قدس موافقت نمی کند تا به این نتیجه یعنی عدم برگزاری انتخابات و ادامه نابسمانی وضعیت فلسطین برسد.

اشغالگران صهیونیستی مساله قدس را هنوز مشخص نکرده اند و فقط دو هفته باقی است که شاید حواث غافلگیر کننده ای رخ دهد و شاید جنبش حماس پیامی درباره قدس به رژیم ارسال کرده که غیر مستقیم قابل درک است و چگونه قابل درک نباشد زیرا حماس، دو موشک از غزه به سوی شهرک های صهیونیستی شلیک کرد.

درست است که حماس مستقیما مسئولیت شلیک این موشک ها را نپذیرفت اما برآوردها و تحلیل ها حاکی است که این شلیک یکی از انواع اعمال فشار بر اشغالگران به دو دلیل بود نخست تاکید بر ضرورت قبول انتخابات فلسطین در قدس و دوم مخالفت با سیاست بازداشت اعضای فهرست قدس؛ گفتنی است این تحلیل ها پس از اظهارات مطبوعاتی صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اثبات شد.

وی گفته بود پیامی با این مضمون به اشغالگران داده که اجازه نخواهد داد آنان با بازداشت نامزدها و جلوگیری از برگزاری انتخابات اعمال نظر کنند بنابراین مشخص شد که ما اکنون در شرایط بسیار دشواری برای برگزاری انتخابات هستیم زیرا اشغالگران نمی خواهند این امر محقق شود و مقاومت نیز دست به کار شد زیرا حماس عقب نشینی از انتخابات به دلیل مخالفت حماس را تسلیم شدن و شکست در برابر دشمن دانسته و این یعنی عدم پذیرش مانع تراشی های اشغالگران برای برگزاری انتخابات .

بلکه فراتر از آن زمانی که العاروری گفت درگیری قدس شاید به یک جرقه انتفاضه تبدیل شود بنابراین فلسطینی ها به شدت تمایل به برگزاری انتخابات در قدس دادند و با روش های مختلف تلاش ها ادامه دارد زیرا هر گروه مانند فتح بر اساس باور خود در اعمال فشار دیپلماسی و سیاسی بر اشغالگران دست به کار شده و گروه دیگر مانند حماس نیز دست به فشار مسلحانه زده است.

اما اگر این تلاش ها شکست بخورد بیشتر گروهها حامی برگزاری انتخابات هستند به ویژه که به تعویق انداختن انتخابات فلسطین را در گردونه اختلافات و عمیق شدن مشکلات فروخواهد برد.

اسراء البحيصي

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها