واکنش بایدن به رای دادگاه علیه پلیس قاتل جوان سیاه پوست آمریکایی

واکنش بایدن به رای دادگاه علیه پلیس قاتل جوان سیاه پوست آمریکایی
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 11:26

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به رای هیئت منصفه دادگاه ایالت مینه سوتا مبنی بر گناهکار شناخته شدن درک شووین گفت: نژادپرستی نظام‌مند، لکه ای بر روح آمریکا است.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روزنامه ال پائیس، ساعاتی پس از اعلام رای هیئت منصفه دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید، مبنی بر گناهکار شناخته شدن درک شووین، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، رای صادر شده را «گامی عظیم به سوی عدالت در ایالات متحده» خواند.

رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا افزود، «برای قتلی که در روز روشن اتفاق افتاد»، حدود یک سال طول کشید تا مجرم محکوم شود. بایدن تاکید کرد اکنون آمریکا با «یک لحظه تحول چشمگیر» روبرو است که نباید آن را از دست داد.

بایدن در سخنرانی خود از کاخ سفید گفت: هیچ کس نباید فراتر از قانون باشد و حکم امروز حاوی این پیام است. اما این کافی نیست. برای تحقق تغییر واقعی و اصلاحات ما می توانیم و باید اقدامات بیشتری را برای کاهش این احتمال که فاجعه های مشابه بار دیگر رخ ندهد، انجام دهیم.

درک شووین پلیسی که در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی را در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا با قرار دادن زانو بر روی گردن وی به قتل رساند، سرانجام از سوی هئیت منصفه دادگاه در تمامی موارد اتهامی گناهکار شناخته شد.

شووین به قتل غیرعمد از طریق یک فعل مجرمانه (قتل درجه ۲)، قتل عمد از طریق ارتکاب یک اقدام خطرناک (قتل درجه ۳) و آدم کشی غیرعمد درجه دوم متهم بود.

به گزارش ایرنا، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به محکومیت افسر پلیس درک شوین گفت: از جورج فلوید برای فدا کردن جان خود متشکریم. نام او برای همیشه معنای عدالت خواهد بود.

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر نوشت: برای نخستین بار در تاریخ ایالت مینه سوتا، یک افسر پلیس سفید پوست، مسئول قتل یک سیاهپوست شناخته شد.

بر اساس اعلام این نهاد مدافع حقوق بشر در آمریکا، عدالت واقعی برای جورج فلوید، ایجاد جهانی است که در آن، پلیس فرصتی برای اعمال خشونت و حمله به یک سیاهپوست نداشته باشد.

پربیننده ترین خبرها