بالاگرفتن تنش میان اوکراین و روسیه؛ آیا جنگ میان روسیه و آمریکا نزدیک است؟

بالاگرفتن تنش میان اوکراین و روسیه؛ آیا جنگ میان روسیه و آمریکا نزدیک است؟
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 19:38

در حالی که روزنامه وال استریت ژورنال بر اساس تصاویری که به دست اورده  از بسیج نظامی روسیه در مرزهای اوکراین سخن می گوید، پوتین رئیس جمهوری روسیه با اشاره متشنج شدن شدید وضعیت تاکید کرد کشورش در برابر اقدامات تحریک آمیز نهایت خویشتن داری را پیش خواهد گرفت اما در پاسخ قطعی به اقدامات خصمانه که تهدیدی برای منافعش است شکی به خود راه نخواهد داد.

العالمكشكول

به گفته های روزنامه های آمریکایی این بسیج نظامی شامل نیروهای هوابرد، یگان های زرهی، هلی کوپترهای تهاجمی، ژنراتورهای دودزا، هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین، بیمارستان نظامی و جنگنده های Su-34 و Su-30 و Su-27 و Su-25 و Su-24 است که روزنامه های آمریکایی آن را در راستای ترساندن سیاسی یا آمادگی برای مداخله نظامی توصیف کردند.

علیرغم اینکه پنتاگون در نهم آوریل اعلام کرد که بسیج نظامی اخیر روسیه در مرزهای اوکراین از سال 2014 گسترده ترین شکل آن بوده اما رئیس جمهوری روسیه اخیرا در پیام سالیانه مجمع فدرال تاکید کرد سیاست خارجی دولت روسیه تضمین صلح و امنیت برای شهروندان کشور و تضمین توسعه آن است و اینکه روسیه منافع خاصی دارد که در قالب قوانین بین المللی به دفاع از آن ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری روسیه هم چنین تاکید کرد نمی خواهد پل های پشت سرش را خراب کند اما در عین حال اگر کسی در صدد تخریب این پل ها باشد باید بداند واکنش روسیه متناسب ،سریع و سخت خواهد بود و در حقیقت هشدار شدیدی به کشورهای اروپایی و آمریکا در بحران اوکراین است.

پوتین تاکید کرد کشورش اجازه نخواهد داد خطوط قرمز این کشور زیر پا گذاشته شود و هشدار داد کسانی که در صدد انجام اقدامات تحریک امیزی هستند که تهدیدی برای منافع پایه ای امنیت روسیه است

اتحادیه اروپا از ابتدای بحران روسیه و اوکراین در سال 2014 با تحریم روسیه و ارسال کمک های مالی به اوکراین به عنوان حامی اصلی اوکراین ظاهر شد و در سالهای گذشته نیز واشنگتن حدود دو میلیارد دلار به اوکراین کمک کرد و هنوز نیز سخن از تمایل اوکراین بر سلاح های کشنده آمریکایی برای مقابله با روسیه است این در حالی است که ناظران معتقدند واشنگتن با این حمایت در صدد مهار قدرت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری ورسیه و ممانعت از افازیش نفوذ مسکو و حضور منطقه ای ،اروپایی و جهانی است.

آیا اکنون زمان شعله ور شدن جنگی بزرگ میان روسیه از یک سو و آمریکا و ناتو از سوی دیگر است ؟ یا موضوع ترساندن سیاسی برای حل موقت بحران است ؟ و در صورت ادامه این درگیری ها کشورهای جهان به ویژه چین در کجای این درگیری قرار خواهند گرفت؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها