نماینده جدید و در سایه سازمان ملل در یمن آیا موفق خواهد بود؟

نماینده جدید و در سایه سازمان ملل در یمن آیا موفق خواهد بود؟
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400 - 20:59

خبر: در حالی که همه شواهد از سقوط قریب الوقوع مارب در یمن حکایت دارد برخی منابع از تعیین نماینده ای جدید و البته هم‌راستا با گریفیث از سوی سازمان ملل برای تسریع در مذاکرات دریکی ازکشورهای منطقه خبر می‌دهند.

تحلیل:

- افزون بر گزارش‌های میدانی که حکایت از قطعیت سقوط مارب در آینده ای نه چندان دور دارد تاکید رسانه های وابسته به هادی بر لزوم "مقاومت" و جایگزین کردن این مفهوم به‌جای رجز خوانی‌های پیشین واضحترین نشانه بر پذیرش شکست از ناحیه سعودی و هادی در میدان مارب است. این‌روزها هم عمده تلاش رسانه ای سعودی بر ادعای دفع حملات موشکی و پهبادی دولت نجات ملی یمن بر سعودی متمرکز شده است؛ پیش از این اعلام شد که سعودی نیز سلاح سنگین خود را از مارب به عقب منتقل می‌کند.
- طی هفته های اخیر سعودی بمنظور نجات از فتح مارب توسط انصارالله از ارائه هیچ پیشنهادی کوتاه نیامد و البته اغلب پیش شرط‌های انصارالله را هم پذیرفت اما آنچه در واقع از این مذاکرات و رفت و آمدها حاصل نیامد این بود که انصارالله به این قناعت نرسید که سعودی قصد پایان دادن به اشغالگری یمن را دارد.

- برخی منابع می‌گویند در شرایط اخیر افزون بر "گریفیث" سازمان ملل یک دفتر هماهنگی جدید با یک نیروی جدید تازه نفس در یکی از کشورهای منطقه ایجاد کرده است تا روند مذاکرات و البته بزعم ایشان توافقات را سر و سامانی ویژه بدهد این درحالی است که بنظر می‌رسد افزایش چنین مکانیسم‌هایی در کنار متعدد کردن کارگردانان این مساله تا زمانی که سعودی قصد پذیرش شکست محتوم در یمن، عذرخواهی، عقب‌نشینی، جبران مافات و پرداخت خسارت به ملت یمن را نداشته باشد کاملا بی فایده بنظر می‌رسد.
- برخی بر این باورند که سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران در وین بامنصرف شدن یمنیها از فتح مارب ارتباطی تنگاتنگ دارد این درحالی است که حملات مداوم و فتوحات لاینقطع این روزهای انصارالله در جبهه مارب و همزمان با آن تشدید حملات آنها در دیگر جبهه ها در کنار گسترش دامنه جغرافیایی حملات موشکی و پهبادی دولت نجات ملی در جای جای سعودی واقعیتی دیگر راگزارش و تایید می‌کند.

پربیننده ترین خبرها