تشدید تنش‌ در روابط آمریکا و روسیه/ آمریکا هم کاردار سفارت روسیه را احضار کرد

تشدید تنش‌ در روابط آمریکا و روسیه/ آمریکا هم کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
شنبه 4 ارديبهشت 1400 - 12:00

سفارت روسیه در آمریکا خبر داد، وزارت خارجه ایالات متحده کاردار این سفارتخانه را برای ابلاغ اعتراض واشنگتن به «اقدامات ثبات‌زدای» مسکو احضار کرده است.

العالم - آمریکا

به دنبال تشدید تنش‌ها در روابط آمریکا و روسیه که باعث بازگشت سفیران دو کشور به پایتخت‌‌هایشان شده است، واشنگتن کاردار سفارت مسکو را احضار کرد.

سفارت روسیه در آمریکا خبر داد که وزارت خارجه ایالات متحده کاردار این سفارتخانه را برای ابلاغ اعتراض واشنگتن به «اقدامات ثبات‌زدای» مسکو احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، بنا بر اعلام این سفارتخانه، کاردار سفارت روسیه در آمریکا از دیدار با مقام‌های وزارت خارجه آمریکا (در ساختمان این وزارتخانه در واشنگتن) برای رد کردن شدید اتهام‌زنی‌های بی اساس علیه روسیه درباره انجام اقدامات ثبات زدا در منطقه یورو-آتلانتیک استفاده کرد».

روز چهارشنبه هفته گذشته، رسانه‌ها از اقدام وزارت خارجه روسیه در احضار نفر دوم سفارت آمریکا در روسیه خبر داده بودند.

این فعل و انفعالات در شرایطی انجام شده است که بحران در روابط آمریکا-روسیه سبب بازگشت سفیران این دو کشور به پایتخت‌ها شده است.

«جان سولیوان» سفیر آمریکا در روسیه اخیرا «برای مشورت» با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن دی سی برگشته است. این اقدام سولیوان بعد از ان صورت گرفت که وزارت خارجه روسیه به او توصیه کرده بود با توجه به تشدید بحران در روابط دو کشور، به واشنگتن برود.

تنش‌ها در روابط آمریکا و کشورهای غربی با مسکو با اتهام زنی هفته گذشته «آندری بابیس» نخست وزیر جمهوری چک به روسیه شدت گرفت. بابیس و دولت او، سرویس اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در انفجارهای سال ۲۰۱۴ در شهر «وربتیس» متهم کرد اما مسکو این اتهام را به شدت رد کرده است.

به دنبال اتهام زنی دولت جمهوری چک به روسیه درباره دو انفجار در انبار مهماتی وربتیس که دو کشته هم بر جا گذاشت، این دولت از تصمیم خود برای اخراج ۱۸ دیپلمات روس خبر داد.

روسیه اقدام این کشور در اخراج ۱۸ دیپلمات خود را با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی جمهوری چک و گردانندگی اقدام ضد روسی متهم کرد.

پیش از این تحولات که به تشدید بحران در روابط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با روسیه منجر شده است، بحران در روابط مسکو و واشنگتن روس‌ها را بر ان داشت که سفیر خود در آمریکا را برای مشورت به مسکو فرابخوانند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه (دیروز) گفت بهبود روابط با آمریکا، به اراده سیاسی متقابل نیاز دارد. سخنگوی کاخ کرملین افزود، گفتار مقام‌های آمریکایی در این باره با اعمال مخربشان همخوانی ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها