واکاوی اهداف پشت پرده اقدام ضد لبنانی پادشاهی سعودی

واکاوی اهداف پشت پرده اقدام ضد لبنانی پادشاهی سعودی
شنبه 4 ارديبهشت 1400 - 15:19

به رغم اینکه پرونده قاچاق مواد مخدر یک معضل پیچیده جهانی و مبارزه با آن مستلزم تلاش‌های فشرده جامعه جهانی است، ولی در تاریخ روابط بین‌الملل سابقه نداشته که کشوری روابط تجاری‌اش با کشور دیگر را به خاطر مساله قاچاق مواد مخدر قطع کند. با این حال حکومت سعودی با ممنوع اعلام کردن واردات میوه و سبزی از لبنان به بهانه کشف مواد مخدر محموله انار از لبنان، خود را از چنین قاعده‌ای استثنا کرده است.

العالم- کشکول

موضوع قابل توجه در تصمیم حکومت سعودی به ممنوع کردن خرید محصولات کشاورزی از لبنان، آن هم در چنین شرایط بحرانی اقتصاد لبنان این است که این تصمیم، بدون اعلام قبلی و ناگهانی مطرح شد. "شربل وهبه" وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که دو ساعت پیش از بیانیه ریاض درباره این تصمیمش، سفارت عربستان در بیروت موضوع ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات را به این وزارتخانه اعلام کرده است.

تصمیم حکومت سعودی به بستن مرزها بر روی محصولات زراعی لبنان، لبنانی‌ها را غافلگیر کرده است. مقام‌های سعودی هرگز سعی نکرده‌اند که پرونده قاچاق مواد مخدر را با طرف‌های امنیتی ذی‌ربط در لبنان پیگیری کنند و این موضوع نیز توسط لبنان نادیده گرفته شد لذا، این تصمیم غافلگیرکننده سعودی توجیهی ندارد. ولی باید اعتراف کرد که "پادشاهی خیر" !! پیشتر رسما درباره این موضوع مداخله کرده و با مقام‌های لبنانی تماس گرفته ولی برای آزای شاهزاده "عبدالمحسن بن ولید آل سعود"، که در اکتبر 2015 به جرم قاچاق 2 تُن مواد مخدر کپتاگون در هواپیمای سلطنتی، در فرودگاه بیروت بازداشت شد. این شاهزاده که به "شاهزاده کپتاگون" معروف شده با مداخلات سعودی آزاد شد.

موضوع دیگر اینکه، عربستان سعودی به خوبی می‌داند که لبنان اناری برای صادرات ندارد و این موضوع را "ابراهیم الترشیشی" رئیس اتحادیه کشاورزان در البقاع لبنان تأکید کرد که لبنان خود واردکننده انار است و آن را صادر نمی‌کند. او گفت که مبدأ محموله‌هایی که به عربستان رفته لبنان نبوده و لبنان فقط واسطه انتقال کالا بوده است و باید دید که آن کشور سوم کیست.

باید گفت اگر عربستان سعودی در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر مصمم و جدی است و به روابط با لبنان علاقه دارد، می‌بایستی با لبنان در این‌باره همکاری و هماهنگی کند نه اینکه به صورت یک‌جانبه و بی‌مقدمه روابط تجاری‌اش را با آن قطع کند.

بدیهی است که هدف عربستان سعودی از قطع روابط تجاری‌اش با لبنان، همانگونه که خود ادعا می‌کند، مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیست بلکه هدفش، بستن اندک گذرگاه‌های اقتصادی لبنان است تا آن را کاملا محاصره اقتصادی کند و بدین ترتیب، ساز و کار سیاسی خود را که همسو با ساز و کار اسرائیل و آمریکا است، بر لبنانی‌ها تحمیل نماید و لبنانی‌ها را به بالا بردن پرچم سفید مقابل ائتلاف آمریکایی، سعودی، صهیونیستی مجبور سازد.

پربیننده ترین خبرها