احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه ترکیه

احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه ترکیه
يکشنبه 5 ارديبهشت 1400 - 02:47

وزارت خارجه ترکیه برای اعتراض به تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه»، سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرده و گفت ادعاهای رئیس‌جمهور ایالات متحده بی‌ارزش است.

العالم - ترکیه

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، وزارت خارجه ترکیه برای اعتراض به این تصمیم آمریکا، «دیوید ساترفیلد» سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اعلامیه آمریکا گفت: «مشخص است که این الامیه، هیچ مبنای حقوقی یا علمی ندارد و همچنین از حمایت مستند نیز برخوردار نیست. درخصوص وقایع سال ۱۹۱۵، هیچکدام از شرایط لازم برای استفاده از عبارت "نسل‌کشی"، آنطور که در قوانین بین‌المللی آمده، وجود ندارد».

در این بیانیه با اشاره به اینکه دادگاه حقوق بشر اروپا نیز «بحث برانگیز» بودن ماهیت وقایع سال ۱۹۱۵ را تایید کرده، آمده است که ترکیه در سال ۲۰۰۵ به ارمنستان پیشنهاد تأسیس کمیسیون تاریخی مشترک داد تا با بررسی حقایق تاریخی، در این موضوع به شفافیت برسند.

وزارت خارجه ترکیه افزود: «با اینکه ارمنستان هیچ‌وقت به این پیشنهاد پاسخ نداد، هنوز هم روی میز است. در این رابطه، اظهاراتی که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد، که نه اختیار قانونی و نه اخلاقی برای قضاوت کردن حوادث تاریخی را ندارد، بی‌ارزش است».

بر اساس این گزارش، آنکارا با بیان اینکه اقدام واشنگتن باعث گشوده‌شدن زخمی کهنه در اعتماد و دوستی دوجانبه شد، تاکید کرد: «از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهیم این اشتباه فاحش را اصلاح کند، [اشتباهی] که به نفع هیچکسی بجز خدمت به منافع برخی محافل سیاسی خاص نیست».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به‌رسمیت شناخت.

هفته قبل بود که بیش از ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور از وی خواستند که به طور رسمی وقایع سال ۱۹۱۵ را «نسل کشی» توصیف کند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی گفت که آمریکا باید به گذشته خود نگاه کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها