سفارت آمریکا در عراق بسته نمی‌شود؛ چرا؟

سفارت آمریکا در عراق بسته نمی‌شود؛ چرا؟
سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 - 21:05

خبر: سفیر آمریکا در عراق تاکید کرد سفارت آمریکا در عراق بسته نخواهد شد.

تحلیل:

- این بیان سفیر آمریکا در عراق بدین معناست که تهدیدات آمریکا مبنی بر بستن سفارت و حتی انتقال آن به اربیل که سال گذشته میلادی در سطحی وسیع منتشر شد جز بخشی از یک عملیات روانی علیه ملت و حکومت عراق برای ایجاد فاصله میان ملت و دولت عراق با مقاومت عراقی نبوده است.
- حوالی 100 سال است که عراق درقلب سیاست خارجی آمریکا قرار داشته است و طی دهه های اخیر این مساله بدلیل همجواری با ایران و محور مقاومت اهمیتی مضاعف یافته است. بنابراین واقعیات تاکید اعلامی سفیر آمریکا بر بسته نشدن سفارت آمریکا درعراق اساساً نه چیز جدیدی است و نه لطفی است آمریکایی که متوجه عراق باشد.
- در بخش دیگری از سخنان "متیوتولر" آمده است که ورود آمریکا و ائتلاف در عراق برای مبارزه با داعش بوده است و پس از آمادگی عراق در مقابله با داعش این کشور را ترک خواهند کرد. این بخش از سخنان سفیر بنظر بسیار فریبکارانه است چرا که هم قانون مصوب در مجلس عراق مبنی بر لزوم اخراج اشغالگران و هم مبارزه جدی ارتش عراق و الحشد الشعبی با جنایات داعش بویژه درطی دوسال گذشته نشان داد دیگر هیچ نیازی به حضور آمریکا و ائتلاف در عراق نیست.
- علی رغم برگزاری سه دوره مذاکرات موسوم به "گفتگوهای استراتژیک عراق-آمریکا" و برغم اینکه گفته می‌شود در دور اخیر این مذاکرات توافقاتی در خصوص جدول زمانی خروج آمریکا از عراق حاصل شده است بسیار بعید است آمریکا به این توافق پایبند بماند؛ بنظر میرسد به همان دلایلی که آمریکا ترجیح داد پس از اعلام رسمی ترامپ مبنی بر خروج از سوریه همچنان در شمال این کشور باقی ماند این تجربه در عراق نیز تکرار شود.
- واقعیت عراق هم در دولت فدرال و هم در اقلیم کردستان آن است که آمریکا بالاخره و علی‌رغم میل خود مجبور به ترک عراق خواهد شد این مساله هرچند دیر یا زود دارد و در عین حال سوخت و سوز هم دارد. برخلاف پندار آمریکا دیگر نه داخل عراق و نه داخل اقلیم هیچ جای امنی برای آمریکا و ائتلاف وجود ندارد. این واقعیت را مقاومت عراق ازیکسو واستقلال خواهی ملت عراق ازدیگر سوبه آمریکا وکلیه اشغالگران تفهیم خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها