ادامه ترکش‌های فایل صوتی؛ پامپئو: من به ترامپ مشاوره می‌دادم، کری به ظریف

ادامه ترکش‌های فایل صوتی؛ پامپئو: من به ترامپ مشاوره می‌دادم، کری به ظریف
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 09:49

انتشار فایل صوتی جنجالی وزیر خارجه ایران واکنش وزیر خارجه دولت ترامپ را نیز برانگیخت و به طعنه گفت که «جان کری» وزیر خارجه ایران بوده و به ظریف مشاوره می‌داده است.

العالم - آمریکا

انتشار فایل صوتی جنجالی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با «سعید لیلاز»، واکنش «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا را نیز برانگیخت.

پامپئو روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» در واکنش به اظهارات ظریف که گفته بود «جان کری» وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» وی را در جریان حملات محرمانه رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه قرار داده بود، گفت که کری نقش وزیر خارجه ایران را ایفا می‌کرده و به محمدجواد ظریف مشاوره می‌داده است.

پامپئو سپس با اشاره به فایل صوتی گفت‌وگوی ظریف گفت در صورتی‌که مکالمه کری با ظریف صحت داشته باشد، وزیر خارجه پیشین دولت باراک اوباما که هم‌اکنون به عنوان نماینده ویژه بایدن در امور اقلیمی فعالیت دارد، می‌بایست آشکارا و با صراحت با مردم آمریکا در این خصوص سخن بگوید.

پامپئو ادامه داد: «گویا این گزارش، تأییدی بر آن چیزهایی است که ما قبلاً به آن باور داشتیم و آن این است که زمانی که من به رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ گزارش می‌دادم، کری نیز ظریف را در جریان اطلاعات مربوط به عملیات‌های اسرائیل قرار می‌داد».

وزیر خارجه دولت ترامپ سپس ادامه داد: «امیدوارم صحت نداشته باشد. جان کری باید پا پیش بگذارد و با مردم آمریکا صحبت کند و دلیل دیدار با ظریف را برای آن ها توضیح دهد».

بر اساس این گزارش، این دیپلمات سابق آمریکایی سپس ادامه داد که کری قبل از این اعتراف کرده بوده که در دوران دولت ترامپ با ظریف تماس داشته است.

پامپئو در این خصوص توضیح داد: «ما معتقدیم که وی (جان کری) قطعاً به ایران گفته است "طاقت بیاورید، این کارزار فشار، قدرتی که آمریکا علیه شما اعمال می‌کند، تمام خواهد شد، [بایدن] پیروز این انتخابات خواهد شد. آن وقت برای ۴ سال شرایط بهتر خواهد شد. برای یک دقیقه با تیم ترامپ مذاکره نکنید". بنابراین وی باید توضیحات بسیار زیادی در این زمینه ارائه کند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فایل صوتی گفت‌وگوی خود با «سعید لیلاز» که در روزهای اخیر در شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» انتشار یافته است، مدعی شد که جان کری به وی اطلاع داده است که رژیم صهیونستی، منافع ایران در سوریه را دست‌کم ۲۰۰ مرتبه مورد حمله قرار داده است.

در پی انتشار این فایل صوتی، فشارها به جان کری برای استعفا به قدری افزایش یافت که کری طی یک پیام توییتری هرگونه گفت‌وگو با ظریف در این خصوص را رد کرد.

کری در یک پیام توییتری که عصر روز دوشنبه منتشر کرد، با رد اظهارات ظریف گفت: «می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بی چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است-چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن».

اظهارات کری پس از آن مطرح شده است که از جانب چندین تن از جمهوری‌خواهان برجسته آمریکا هدف حمله قرار گرفت و برخی وی را خائن توصیف کردند و برخی خواستار استعفای فوری وی از دولت ترامپ شدند.

در روزهای اخیر، فایل صوتی از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با لیلاز که ظاهراً در اسفندماه سال گذشته انجام گرفته، منتشر شده و ادعاهایی که وزیر خارجه ایران در آن مطرح کرده است، موجب بروز خشم عمومی شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها