مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، در فلسطین اشغالی سفیر می‌شود

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، در فلسطین اشغالی سفیر می‌شود
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1400 - 10:46

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که رئیس‌جمهور این کشور یک مقام سابق وزارت خارجه را برای تصدی سمت سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی انتخاب کرده است.

العالم - آمریکا

«توماس نیدِس» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما و معاون کنونی کمپانی مورگان استنلی، گزینه احتمالی برای جایگزینی سفیر ایالات متحده در فلسطین اشغالی است.

روزنامه «واشنگتن‌پست»‌ امروز (چهارشنبه) با اعلام این خبر نوشت، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، نیدس را برای تصدی سمت سفیر جدید این کشور در فلسطین اشغالی در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، نیدس در زمان دولت دموکرات پیشین آمریکا، عهده‌دار قائم‌مقامی مدیریت و منابع وزیر خارجه این کشور بود و به عنوان یکی از حامیان رژیم صهیونیستی در این وزارتخانه محسوب می‌شد.

وبگاه «جوییش اینسایدر» در معرفی این دیپلمات آمریکایی می‌نویسد: «او کسی بود که در زمان بروز چالش‌ها [بین واشنگتن و تل‌آویو]، اسرائیلی‌ها به سراغ وی می‌رفتند. البته او حامی حقوق بشری فلسطینی‌ها نیز بود».

«آرون دیوید میلر» عضو ارشد اندیشکده کارنگی با استقبال از انتخاب نیدس برای سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی، نوشت: «او (بایدن) انتخاب هوشمندانه‌ای داشت و کسی را انتخاب کرد که از نظر سیاسی به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و تجربه دولتی زیادی دارد. او (نیدس) کسی است که حساسیت حامی اسرائیل دارد و می‌تواند با حفاظت از منافع اسرائیل و منافع ما، تعادل را به روابط دو طرف برگرداند».

این در حالی است که دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اقدامات زیادی علیه فلسطین انجام داد. او فوریه سال ۲۰۱۷ بعد از دیدار با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد تعهد آمریکا به راهکار دو دولتی را کنار گذاشته است.

دولت آمریکا یک ماه بعدتر «دیوید فریدمن»، که یکی از طرفداران شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی بود را به عنوان سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی انتخاب کرد.

واشنگتن در یک اقدام جنجالی دیگر که با محکومیت جهانی همراه شد روز ۶ دسامبر اعلام کرد آمریکا قصد دارد سفارتش در فلسطین اشغالی را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند. این تصمیم ۱۴ مارس ۲۰۱۸ اجرایی شد.

ترامپ روز ۱۷ ژانویه سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی از کمکی را که قرار بود به آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی اختصاص دهد قطع کرد. آمریکا سرانجام ۲۵ اوت ۲۰۱۸ کل کمک خود به این سازمان را تعلیق کرد.

دولت آمریکا علاوه بر این در سال ۲۰۱۸ دستور داد دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن تعطیل شود. دولت ترامپ همچنین اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی کنسولگری‌اش در قدس شرقی را که به صورت غیررسمی نقش سفارت فلسطین را داشت تعطیل کرد.

دولت آمریکا سرانجام ۲۵ مارس ۲۰۱۹ ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی را به رسمیت شناخت.

فارس

پربیننده ترین خبرها