در ۱۰۰ روز نخست بایدن، دارایی ثروتمندان آمریکایی بیشتر شد

در ۱۰۰ روز نخست بایدن، دارایی ثروتمندان آمریکایی بیشتر شد
شنبه 11 ارديبهشت 1400 - 12:28

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: در ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری جو بایدن در مجموع ۱۰۰ نفر از ثروتمندترین افراد آمریکا ۱۹۵ میلیارد دلار به دارایی های خود افزودند، این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا از همان ابتدا وعده افزایش مالیات ثروتمندان را داده‌ بود.

العالم - آمریکا

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، عرضه واکسن، بسته محرک اقتصادی و افزایش بازار سهام به رشد دارایی های ثروتمندان کمک کرده است.

گزارش های فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نشان می دهد از زمان ورود «جو بایدن» به کاخ سفید که بیش از ۱۰۰ روز از آن می گذرد، رئیس جمهوری آمریکا کار چندانی برای کند کردن روند خستگی ناپذیر ثروت میان میلیاردرهای آمریکایی نکرده است.

درواقع در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری بایدن، با وجود هیاهوی بسیار این دولت برای پرداخت مالیات بیشتر از سوی ثروتمندان، ۱۰۰ ثروتمند آمریکایی در مجموع ۱۹۵ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرده اند.

بلومبرگ در ادامه نوشت: یکی از نخستین دلایل افزایش دارایی های این گروه مربوط می شود به افزایش بازار سهام از زمانی که در تاریخ ۲۰ ژانویه ( یکم بهمن) رئیس جمهوری جدید آمریکا در مراسم تحلیف سوگند یاد کرد. از دیگر عوامل این امر روند سریع واکسیناسیون و بسته محرک اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت است.

مایک ساوج (Mike Savage) استاد جامعه شناسی در دانشکده اقتصاد لندن در این خصوص گفت: «تلاش های بایدن برای بازآفرینی اقتصاد می تواند درآمد و دارایی ثروتمندان را در بالاترین سطح افزایش دهد».

وی افزود: «ما از زمان سقوط مالی سال ۲۰۰۸ شاهد این تناقض بوده ایم که وضعیت بیشتر به نفع افراد دارا بوده و ارزش ثروت آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است».

براین اساس گفته می شود ۱۰۰ نفر از ثروتمندترین های آمریکا از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) و مراسم تحلیف بایدن ۲۶۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند. گزارش ها نشان می دهد از مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۷ تا انتخابات پاییز گذشته، این میلیاردرها حدود ۸۶۰ میلیارد دلار ثروتمندتر شده اند.

بر اساس داده های فدرال رزرو، دارایی ۱۰۰ ثروتمند آمریکایی به ۲.۹ تریلیون دلار رسیده است که بیشتر از ثروت ۲.۵ تریلیون دلار ۵۰ درصد جمعیت ایالات متحده است.

در صدر ثروتمندترین افراد این گروه ۱۰۰ نفری صاحب شرکت های آمازون، فیس بوک و آلفابت (از زیر مجموعه های گوگل) هستند که با افزایش فعالیت های آنلاین و ماندن در خانه در زمان همه گیری ویروس کرونا دارایی خود را افزایش داده اند.

داده های فدرال رزرو در حالی منتشر می شود که بایدن در ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار خود به سرعت پیشنهاد افزایش مالیات را برای ثروتمندان و برنامه ریزی برای جذب تریلیون ها دلار به سمت آمریکایی های طبقه متوسط ​​و پایین در قالب زیرساخت های جدید، هزینه های اجتماعی و بسته های محرک اقتصادی را ارائه داد. وی این سیاست ها را در نخستین سخنرانی خود در روز چهارشنبه هفته گذشته در کنگره بیان کرد.

اما محافظه کاران می گویند افزایش قیمت ها با افزودن بار مالیاتی بیشتر به ثروتمندان می تواند نتیجه معکوس بدهد.

«اسکات هاج» (Scott Hodge)، رئیس "بنیاد مالیات" در سخنانی پیش از طرح برنامه بایدن در کنگره گفت: «آسیب اقتصادی ناشی از مالیات می تواند هر یک از منافع حاصل از هزینه های جدید را نابود کند و مالیات دهندگان و اقتصاد را در وضعیت بدتری قرار دهد».

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها