افشای گوشه دیگری از شکنجه یمنی‌ها در زندانهای سری امارات

افشای گوشه دیگری از شکنجه یمنی‌ها در زندانهای سری امارات
دوشنبه 13 ارديبهشت 1400 - 16:24

در جدیدترین افشاگری درباره جنایات امارات در زندانهای سری در یمن، یکی از شاهدان عینی که به تازگی از دست شکنجه‌های افسران اماراتی رهایی یافته، داستان دو سال حبس خود را روایت کرد.

العالم - یمن

در جدیدترین افشاگری درباره جنایات در زندان‌های سری شبه‌نظامیان ابوظبی در یمن، «سالم الزبیری» یکی از بازداشتی‌های یمنی رها شده از زندانهای تحت مدیریت امارات اطلاعات جدیدی درباره وضعیت زندانیان این زندان‌ها و شکنجه آنها فاش کرد.

به نوشته وبگاه «امارات لیکس»، وی که نزدیک به دو سال از عمر خود را در زندانهای نیروهای اماراتی در یمن سپری کرده و اوایل ماه آوریل گذشته، آزاد شده، می‌گوید: در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ بازداشت شدم ابتدا در یکی از زندانهای موجود در تاسیسات گازی «بلحاف» در استان «شبوه» بودم، سپس به زندانی در فرودگاه «الریان» در استان «حضرموت» منتقل شدم. مدتی بعد به زندان بندر نفتی «الضبه» در همین استان انتقال یافتم و تمامی این زندانها تحت اداره نیروهای اماراتی بود.

وی با صدای بسیار ناراحت و خسته که بیانگر دشواری تجربه‌ای که داشته است، می‌گوید: روزهای سختی بود و طی این مدت تحت انواع مختلف شکنجه قرار گرفتم که شوک الکتریکی، ضرب و شتم با چوب و سیم‌های برق بارها موجب بیهوش شدنم می‌شد.

الزبیری افزود: در روزهای نخست بازداشت در زندان بلحاف، انواع مختلف و غیرقابل تصور شکنجه را زیر دست سربازان اماراتی تجربه کردم. این سربازان تحت رهبری افسری به نام «ابوسیف الاماراتی» قرار داشتند. شکنجه و بازجویی من در این زندان به مدت سه ماه ادامه یافت.

این قربانی که از ساکنان شبوه است و ریاست هیأت نظارت و تفتیش در شورای الحراک الثوری الجنوبی (جنبش انقلابی جنوبی) و عضویت دفتر سیاسی این شورا را بر عهده داشت، افزود: به همراه هشت نفر دیگر در یک سلول بودم و هر از گاهی به سلول انفرادی نیز برده می‌شدم.

وی افزود: آنها در استفاده شیوه‌های مختلف شکنجه روحی از جمله لخت کردن زندانی، بستن و آویزان کردن از دست و پا برای چندین ساعت، ضرب و شتم شدید از ناحیه صورت، غرق مصنوعی، محروم کردن از خواب، آب و استحمام استاد بودند.

الزبیری تاکید کرد که سلول‌های دیگری نیز در این زندان وجود داشت و شمار زندانیان بسیار زیاد بود اما به ما اجازه داده نمی‌شد که آنها را ببینیم و تنها صدای گریه برخی از آنها را می‌شنیدیم و از پشت دیوار با آنها صحبت می‌کردیم.

این شهروند یمنی درباره دلیل بازداشتش گفت: ابتدا در جریان بازجویی متوجه شدم که افسر اماراتی به من اتهام جاسوسی برای کشورهای خارجی را وارد می‌کند.اما پس از چند جلسه بازجویی، همان افسر، دلیل بازداشتم را مخالفت با سیاست امارات در یمن اعلام کرد.پس از سه‌ ماه، اماراتی‌ها من را از زندان بلحاف به زندانی در فرودگاه الریان در حضرموت و سپس زندان بندر الضبه در همین استان منتقل کردند. پس از هفت‌ ماه و درخواست‌های مکرر برای آزادی یا محاکمه من، به دادگاه کیفری ارجاع داده شدم.
وی افزود: محاکمه من بیش از پنج ماه طول کشید و من به دلیل مخالفت افسران اماراتی با حکم آزادی به قید کفالت صادر شده از سوی دادگاه، همچنان در زندان ماندم. در دوم آوریل، به موجب حکم دادگاه که من را از همه اتهامات وارده تبرئه کرد، آزاد شدم.

تاسیسات گازی بلحاف که شرکت فرانسوی «توتال» بر عملکرد آن نظارت دارد، در استان شبوه در جنوب شرق یمن واقع شده و گفته می‌شود که یکی از مهمترین زندانهای سری امارات در این محل قرار دارد.پروژه گاز بلحاف یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در یمن با هزینه راه‌اندازی بیش از پنج میلیارد دلاربود و شرکت‌های بین‌المللی و یمنی در آن مشارکت داشتند که مهمترین آنها توتال بودکه حدود ۴۰ درصد پروژه را برعهده داشت.

پیشتر روزنامه لوموند با تایید وجود هجده زندان سری در مناطق تحت کنترل امارات نوشته بود که امارات زندان سری بلحاف را در یک پایگاه نظامی که در نیمه‌های سال ۲۰۱۷ در بخشی از میدان گازی در جنوب یمن ایجاد کرده، اداره می‌کند و افرادی از نیمه‌های سال ۲۰۱۶ تاکنون در بازداشتگاه پایگاه بلحاف در بازداشت به سر می‌برند. پایگاه نظامی مذکور برای انجام عملیات موسوم به مبارزه با تروریسم به ویژه در سال ۲۰۱۷ مورد بهره برداری قرار گرفت.

این روزنامه با تکیه به گزارش سه سازمان غیردولتی تأیید کرد که سایت بلحاف شامل یک کارخانه مایع سازی و یک ترمینال صادرات گاز طبیعی مایع بوده اما به دلیل جنگ در یمن در سال ۲۰۱۵ کار خود را متوقف کرد و از سال ۲۰۱۶ به پایگاه شبه نظامیان نیروهای موسوم به «نخبه شبوه» که تحت حمایت امارات هستند، تبدیل شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها