مذاکرات مسقط؛ تکرار پیشنهادهای آمریکا برای متوقف کردن آزادسازی مأرب

مذاکرات مسقط؛ تکرار پیشنهادهای آمریکا برای متوقف کردن آزادسازی مأرب
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 - 11:53

دور جدید رایزنی‌های دیپلماتیکِ فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل در امور یمن از محور میانجیگری برای صلح و متوقف کردن جنگ یمن عدول کرده؛ زیرا تحرکاتی که مسقط پایتخت عمان طی دو روز گذشته شاهد آن است نگرانی‌های واشنگتن و لندن را به نیابت از متجاوزان ائتلاف و مزدوران محلی درخصوص آزادسازی قریب‌الوقوع شهر مأرب بازتاب می‌دهد.

العالم- یمن

به گزارش العالم به نقل از الاخبار، طرف آمریکایی با گذشت 100 روز از اعلام تعهدش برای متوقف کردن جنگ یمن، نشان داد که میانجیگری برای صلح نیست بلکه به نیابت از نیروهای متجاوز ائتلاف و مزدوران محلی در یمن، پیشنهادهایش را که مبتنی بر توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی به سمت شهر مأرب است، تکرار می‌کند. "تیم لیندر کینگ" فرستاده آمریکایی، که پس از دیدار با "محمد بن‌‌سلمان" ولیعهد سعودی در ریاض، وارد مسقط شد، به رجوع به شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد تا این شورا قطعنامه جدیدی که بر توقف عملیات در حومه این شهر تصریح کند، صادر کند.

در قالب پیشنهادات آمریکا همچنین گفت‌وگوها درباره فرودگاه صنعا که دو سال پیش "توافقنامه استهکلم" بر بازگشایی آن تأکید کرده بود ولی عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است، تکرار شد. همچنین در این دور از مذاکرات، وعده‌هایی درخصوص فرآورده‌های نفتی نیز مطرح شده ولی به پرونده اسرا و زندانیان اشاره‌ای نشده است.

به گفته منابع دیپلماتیک در مسقط، فرستاده آمریکا همچنین گفته است در صورت موافقت صنعا برای متوقف کردن عملیاتش در مأرب و پایان دادن به حملات هوایی به خاک عربستان، حکومت سعودی نیز آماده است از حمایت از "عبد ربه منصور هادی" رئیس‌جمهور مستعفی یمن و نیز مراجع سه‌گانه‌ "ابتکار کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، دستاورد‌های مذاکرات ملی یمن و قطعنامه 2216 شورای امنیت" دست بردارد.

ولی هیئت مذاکره‌کننده صنعا تمام پیشنهادات جزئی را رد و تأکید کرده که نباید پرونده انسانی را به پرونده‌های سیاسی و نظامی مرتبط دانست. این هیئت همچنین خواستار متوقف شدن جنگ و لغو محاصره پیش از هرگونه ورود به مذاکرات جدید شده است.

همزمان و به رغم تلاش‌های شتابنده آمریکا، که طبق خوانش رهبری صنعا، که با هدف فرصت‌دهی به نیروهای متجاوز برای بازیابی نیروهایش جهت بازپس‌گیری مناطق از دست رفته‌شان در مأرب و نیز جلوگیری از پیروزی کامل ارتش و کمیته‌های مردمی صورت می‌گیرد، طی ساعات گذشته درگیری‌های نظامی در اطراف این شهر تشدید شده و نیروهای صنعا در حال پیشروی در جبهه‌های شمالی و شمال غربی هستند.

به موازات آن، یگان موشکی و پهپادی ارتش یمن، بامدا دوشنبه عملیات هوایی مشترک علیه خاک عربستان انجام داد. طبق گفته سرتیپ ستاد "یحیی سریع" سخنگوی رسمی ارتش و کمیته‌ها، این حملات با 4 فروند پهپاد "قاصف کی2" و 2 موشک بالستیک "بدر" صورت گرفته و در این عملیات، مواضع نظامی واقع در فرودگاه نجران و پایگاه هوایی "ملک خالد" در "خمیس مشیط" هدف قرار گرفته است.

در همین راستا، "جمال عامر" سردبیر روزنامه "الوسط" در صنعا ابراز عقیده کرد که "این تحرکات با هدف دستیابی به آنچه طی سال‌های گذشته در جنگ حاصل نشده است"، انجام می‌شود.

پربیننده ترین خبرها