تحولات میدانی مأرب و تفسیر اظهارات بن سلمان

تحولات میدانی مأرب و تفسیر اظهارات بن سلمان
پنج‌شنبه 9 ارديبهشت 1400 - 17:19

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به پیشروی سریع خود در غرب مأرب ادامه داده و نیروهای ائتلاف متجاوز را در تنگنای بزرگی قرار داده اند. منابع یمنی اعلام کردند که طی چند هفته 20 تن از فرماندهان ارشد نظامی ارتش هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، در مأرب کشته شده اند.

العالم -نظرکده

تحلیلگران سیاسی آنچه در مأرب اتفاق می افتد را یک تغییر مهم نظامی و یک چرخش اساسی در نبرد مأرب دانستند و اشاره کردند که آمریکا تلاش می کند تا مانع پیشروی ارتش یمن شود، اما سرعت زیاد و دستاوردهای بزرگی که ارتش به دست آورده، راه را بر این تلاش ها می بندد.

کارشناسان نظامی تاکید می کنند که تسلط ارتش یمن بر منطقه الطلعه الحمراء موضوع مهمی از دیدگاه جغرافیای نظامی به شمار می رود. تسلط بر این منطقه به منزله تسلط بر راه های استراتژیک کمک رسانی است که مهم ترین آنها، خط صرواح-مأرب است که خط مهمی برای این شهر به حساب می آید.

ناظران بر این باورند که موج خیانت ها میان مزدوران حاضر در مأرب نشان دهنده پایان قریب الوقوع نبرد در این شهر است. بنا بر گزارش های منتشر شده، کسانی که در مأرب می جنگند شهروندان آن نیستند، بلکه ترکیبی از اتباع کشورهای دیگر، داعش و القاعده هستند. علاوه بر آن بروز درگیری میان برخی قبایل، مانند قبیله عبیده که از مشهورترین قبایل مأرب است، با نیروهای ائتلاف متجاوز حاصل خیانت ها و کشمکش های داخلی است.

به باور ناظران، ارتش صنعا با تکیه بر حق خود و با ابتکار و برنامه ریزی استراتژیک در نبرد، توانست هدف خود را به انجام برساند. امروز نه نیروی هوایی قادر به کنترل نبرد است و نه هجوم تعداد زیادی از نیروهای القاعده به خط مقدم به منظور ایجاد امکان عقب نشینی امن برای نیروهای اخوان و هادی سودبخش است.

کارشناسان نظامی معتقدند که کشته شدن مدیران و فرماندهان عالی‌رتبه ارتش هادی، در حوزه نظامی بدان معناست که متجاوزان و مزدورانشان آغاز به فرستادن سران به خط مقدم کرده اند و این یعنی ائتلاف متجاوز این افسران را به عنوان مسئولین نبرد از صف دوم و سوم، به صف جلو فرستاده است.

و اما درمورد اظهارات ولیعهد سعودی که در آن خلق و منش انصارالله را یمنی و عربی دانست و گفت که علاقه دارد با آنها پشت میز مذاکره بنشیند، تحلیلگران این علاقه بن سلمان را پیام آشکار شکست وی و نیروهای ائتلاف و مزدورانش می دانند که با پیشروی ارتش یمن، آماده عقب نشینی شده اند. این اظهارات همچنین نشان دهنده این است که متحدان غربی عربستان و در راس آنها آمریکا و فرانسه که در محاصره بندر الحدیده دست داشته اند، اکنون پشت عربستان را خالی کرده اند.

به باور کارشناسان نبرد مأرب نبردهای دیگری را به دنبال خواهد داشت، زیرا راه حل این بحران در یمن نیست، بلکه در ریاض است. این کارشناسان خاطرنشان کردند که بن سلمان سخنان تزیین شده اش با عربیت و مسلمان بودن را با راهنمایی مشاوران رسانه ای اش بر زبان رانده که ثابت کردند چه در تقویت این جنگ چه در تلاش برای پایان دادن به آن، شکست خورده اند.

پربیننده ترین خبرها