مخمصه ای که بوریطه در آن گرفتار شده است!

مخمصه ای که بوریطه در آن گرفتار شده است!
شنبه 18 ارديبهشت 1400 - 22:21

حاکمان آن دسته از کشورهای عربی که روابط خود با "اسرائیل" را عادی سازی کرده اند، صفات مشترک زیادی با یکدیگر دارند که مهم ترین آنها این است که وقتی از روابط با "اسرائیل" سخن می گویند، گویی مخاطب هم مثل آنها "اسرائیل" را یک حکومت عادی می داند که می شود با آن رابطه داشت و اشغال فلسطین و کوچ اجباری مردم آن، یهودی سازی قدس، تلاش برای ویران کردن مسجد الاقصی، محاصره غزه و تجاوز پی در پی به اعراب و مسلمانان روندی عادی است. آنها فکر می کنند مخاطب، که ملت هایشان هستند، همه اینها را فراموش کرده اند و مشتاقانه انتظار برپایی روابط با "اسرائیل" را می کشند.

العالم-در گوشی

برخی از این حاکمان عادی ساز، مسئولین امارات و مغرب بودند که از عادی سازی به سوی یکپارچگی استراتژیک، نظامی و امنیتی با "اسرائیل" حرکت کردند. جدیدترین اظهارات این مسئولان اماراتی و مغربی بر زبان سفیر امارات در "تل آویو" رانده شد که گفت وقتی در میان میزبانان "اسرائیلی" خود است، خود را در خانه اش احساس می کند. سپس "اسرائیلی ها" را نیز به سفر به امارات دعوت کرد تا با آنها نیز به گونه ای رفتار شود که امارات را خانه خود بدانند.

نمونه دوم از این مسئولان تندروی عادی ساز، ناصر بوریطه وزیر خارجه مغرب است که کشورش اخیرا روابط خود با صهیونیست ها را عادی سازی کرده است. بوریطه هنگام مصاحبه با روزنامه "یدیعوت احرنوت" صراحتا تاکید کرد که پیش از عادی سازی رسمی، روابط مغرب با این رژیم "اساسا عادی" بوده است: "از عادی سازی صحبت نمی کنیم زیرا روابط از اول عادی بود. ما از ادامه روابط میان دو کشور همانند گذشته صحبت می کنیم، زیرا این روابط همیشه برقرار بوده و هیچ وقت قطع نشده است".

این اغراق وزیر خارجه مغرب در ابراز علاقه به رژیم نژادپرست صهیونیستیِ اشغالگر قدس و مقدسات عربی و اسلامی، به طرز مشکوکی با روز قدس و همچنین تجاوزهای صهیونیستی به مقدسی ها برای جلوگیری از نماز گزاردن آنها در مسجد الاقصی هم زمان بود. این حاکمان تا چه حدی از واقعیت خود فاصله گرفته اند وقتی تمام ملت های عرب در موضعی تزلزل ناپذیر عادی سازی را تقبيح کرده و با قضیه فلسطین همراهی می کنند؟

بوریطه طی گفتگو با کانال کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (اِی پَک)، بزرگ ترین لابی صهیونیستی در آمریکا، بیان داشت: "ما باید به عنوان متحد (با اسرائیل و آمریکا) برای مقابله با تهدیدهای ایران که مرتبط با فعالیت های هسته ای است، با یکدیگر هماهنگ شویم. ایران درصدد برهم زدن ثبات آفریقای شمالی و آفریقای غربی است".

وی افزود: "همه ابزارهای همکاری با اسرائیل موجود است و اراده سیاسی نیز وجود دارد. امیدوارم به زودی سفر و دیدارهای متقابلی میان مقامات بلند مرتبه داشته باشیم. ما در تعهدات خود صادق هستیم، زیرا این تصمیم (عادی سازی) را با اطمینان گرفته ایم و تا آنجا که ممکن است به سوی توسعه همکاری های دوجانبه پیش خواهیم رفت".

در آخر، فکر می کنیم بوریطه در مخمصه بدی گرفتار شده است. بسیار دشوار است که نزدیک به یک میلیارد عرب و مسلمان، بخصوص در مغرب، صحبت او در مورد "همکاری صمیمانه با متحد اسرائیلی و هماهنگی با آن برای مقابله با تهدیدات ایران" را بپذیرند. مردم مغرب برای عرب‌ها و مسلمانان تهدیدی بجز "اسرائیل" نمی شناسند. علاوه بر آن، ممکن نیست که این مردم، آنطور که بوریطه می خواهد، باور کنند که منافعشان و منافع ملت های عرب و مسلمان با همکاری و هماهنگی صمیمانه با بدترین رژیم تروریستی و نژادپرستی که بر قتل و تجاوز و اشغال بنا شده، تامین شود. براستی که بوریطه در مخصمه گرفتار شده است!

پربیننده ترین خبرها