مداخله انگلیس در سوریه برای احیای اتاق عملیات "الموک"

مداخله انگلیس در سوریه برای احیای اتاق عملیات
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 13:12

بادیه سوریه همچنان صحنه جنگ خاموش است و تجاوز غرب به خاک کشور در این نقطه همچنان ادامه دارد. در این منطقه تحولات پی در پی آتش جنگ را فروزان نگه داشته است. مهمترین اتفاق روزهای اخیر، مداخله انگلیس به منظور تقویت و تحکیم جای پای خود در این منطقه استراتژیک است.

العالم - تحلیل روز

یک منبع آگاه در تشریح جزئیات حوادث جاری در این منطقه گفته است که افسران ارتش انگلیس از جمله جانشین فرمانده کل نیروهای مشترک ائتلاف، از پایگاه التنف در شرق سوریه، دیدن کرده اند.

این منبع آگاه افزود: اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که علت حضور این افسران، فعال سازی اتاق عملیات "الموک" در بادیه و جنوب سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش است. کما اینکه "احیای دوباره هسته های خفته گروه تروریستی داعش در بادیه و جنوب سوریه، یکی از نقشه های حساب شده آمریکا و انگلیس به حساب می آید". این منبع همچنین افزود: "افسران انگلیسی با گروه مسلح موسوم به (جیش مغاویر الثوره) – که مسئول حفاظت پایگاه التنف هستند درباره احیای اتاق عملیات مشترک در بادیه و جنوب سوریه بحث و گفتگو کردند".

با مطالعه این خبر به حجم تلاش ها و همکاری های آمریکا و انگلیس برای ادامه جنگ و گشودن روزنه های جدید برای عبور دادن تروریست ها، آنهم پس از شکست بزرگ نقشه شان به خصوص در این دو نقطه از خاک سوریه تا شهر دیر الزور و حومه های حلب و حماه و حمص پی می بریم و در می یابیم که هدف اصلی از همه این ترفندها و تلاش ها، اخلال در انتخابات ریاست جمهوری سوریه و آماده شدن برای مراحل بعدی است.

بدیهی است که همه اینها بستگی به احیای اتاق عملیات مشترک و گروه تروریستی داعش دارد. این نقشه پیشتر مبتنی بر نصب کمین در عمق منطقه بادیه یا حمله های پراکنده به مواضع نظامی ارتش سوریه در فواصل جغرافیایی دور از هم یا کاروان های در حال عبور بود.

تحرکات نظامی و امنیتی انگلیس در منطقه ای وسیع از صحرای سوریه گرفته تا مرزهای اردن و مناطق تحت سیطره قسد و پایگاه التنف تا منطقه صحرایی بین سوریه و عراق، - که به عنوان نمونه می توان به مدیریت تحرکات داعش توسط افسران انگلیسی اشاره کرد – یادآور نقشه بزرگ این کشور در شرق سوریه است که در طی آن، سازمان جاسوسی انگلیس از 3 هزار تروریست داعشی استفاده کرده که آنها را از حومه دیر الزور به آن منطقه منتقل کرده و در گروه مسلح موسوم به "جیش مغاویر الثوره" ادغام کرد. این تروریست ها که در اردوگاه الرکبان و اطراف پایگاه التنف مستقر شده بودند، به طور مستقیم زیر نظر نیروهای انگلیسی تحت فرماندهی مارشال مایک ویجستون، فرمانده نیروهای بریتانیایی قرار داشته و از آنها دستور می رفتند و مارشال مایک ویجستون شخصا بر مدیریت و فرماندهی گروه های تروریستی نظارت داشت و آنها را به تجهیزات فنی پیشرفته و سلاح و وسایل ارتباطی و پارازیت مجهز می کرد. اما سئوال این است که هزینه این عملیات را چه کشوری تأمین می کرد و اینجاست که نام عربستان به عنوان حامی مالی انحصاری همه این تحرکات به میان می آید. این کشور متعهد شده بود که به هزاران تروریست حقوق می دهد اطلاعات جسته و گریخته حکایت از معامله ای با قسد با میانجی گری آمریکا دارد که در آن بیش از 50 تروریست داعشی عربستانی آزاد می شوند؛ قسد این تروریست ها را به منظور آموزش آنها در پایگاه التنف با هماهنگی آمریکا و انگلیس دستگیر کرده بود. در این بین عربستان مهمترین نقش را داشت و آن، ایجاد پل ارتباطی با قبایل منطقه و تلاش برای جذب آنها در پروژه آمریکا و انگلیس در منطقه بود.

نکته قابل توجه در تحریکات انگلیس در بادیه سوریه، و بازدید افسران این کشور از پایگاه التنف، این است که این اقدام پس از عملیات گسترده ارتش سوریه برای پاکسازی این منطقه صورت گرفته است. با اینکه آمار دقیقی از تعداد تروریست های داعشی در این منطقه در دست نیست اما برآوردهای اولیه حکایت از افزایش چشمگیر تعداد آنها دارد. این افزایش تعداد، متناسب با الگوی تحرکات کنونی داعش است و اینکه آیا از تاکتیک گرگهای تنها استفاده خواهند کرد یا هسته های امنیتی. این تاکتیک هر چه باشد، ضربه های امنیتی دقیق ارتش سوریه، به این گروه تروریستی فرصت استفاده از امتیاز افزایش نفرات را نخواهد دارد. فعالیت های این روزهای ارتش سوریه در واقع امتداد عملیات هایی است که از سال 2015 شروع شده و این گروه تروریستی را به گروه های کوچک پراکنده در صحرا تبدیل کرده است.

ادامه تجاوز مشترک انگلیس و آمریکا به خاک سوریه که با حمایت و پشتیبانی برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد نشان می دهد که این ائتلاف، دنبال هدف های بسیاری در این منطقه جغرافیایی است که مسیر ارتباطی بین اردن و سوریه یا مرزهای عراق و سوریه را در خود جای داده است و پل ارتباطی بین ارکان محور مقاومت است. این تحرکات در واقع جنگی خاموش است که با مدیریت هوشمندانه نخبگان محور مقاومت اداره می شود و این نخبگان به خوبی می دانند که چگونه باید تحرکات و تلاش های انگلیس و آمریکا را برای تحقق مطامع خود، ناکام بگذارند.

  • حسام زیدان - العالم

پربیننده ترین خبرها