سرقت، تروریسم و تحریم؛ آمریکا از سوریه چه می‌خواهد؟

سرقت، تروریسم و تحریم؛ آمریکا از سوریه چه می‌خواهد؟
دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 - 22:59

هر چند آمریکا توطئه‌های خود علیه سوریه را با عناوین مختلف و توجیهات بی‌اساس پیاده می‌کند، ولی اهداف واقعی آن کاملا عیان است و همگان می‌دانند که آمریکا در سوریه به دنبال چیست.

العالم- سوریه

دولت‌ها در آمریکا تغییر می‌کنند ولی سیاست‌شان در قبال سوریه ثابت می‌ماند. قانون "وضعیت اضطراری ملی ایالات متحده در ارتباط با سوریه"، که از سال 2004 به بهانه آنچه مداخله دولت سوریه در حیات سیاسی لبنان یعنی یک سال بعد از ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان، وضع شد، در تمامی دولت‌های آمریکا تمدید شد و نه تنها هیچ‌یک از روسای جمهور آمریکا اقدام به لغو آن نکرده‌اند بلکه تدابیر سختگیرانه‌تری را علیه سوریه اتخاذ کرده‌ و حتی قانون موسوم به "قانون قیصر" را به موازات آن وضع کردند.

جو بایدن نیز همچون سلف‌های خود، چند روز پیش با امضای فرمان اجرایی، وضعیت اضطراری ملی را در ارتباط با اقدامات دولت قانونی سوریه تمدید کرد. با تمدید این قانون، دارایی افراد خاص مسدود و صدور مجدد برخی اقلام معین به سوریه ممنوع شد. دولت ایالات متحده در توجیه علت صدور این فرمان اجرایی مدعی است که این فرمان با هدف مقابله با تهدید غیرعادی و فوق‌العاده‌ای که اقدامات دولت سوریه متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کند، صادر شده است. در این فرمان، حمایت ادعایی دولت سوریه از تروریسم، تلاش دمشق برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشکی از جمله موارد تهدید علیه ایالات متحده تلقی شده‌اند. هدف اصلی از این اقدام، تنگ‌تر کردن محاصره ملت سوریه است. "ایمن سوسان" معاون وزیر خارجه سوریه با تأکید بر این‌که رویکرد خصمانه ایالات متحده در مورد سوریه بدون تغییر باقی مانده است، این سیاست را محکوم و تصریح کرد: "وقتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان اخیرش سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی کشور خود عنوان کرد، ما انتظار مطلب جدیدی را نداشتیم." وی تأکید کرد، ایالات متحده براشتباه خود باقی مانده است، اما با این وجود ملت سوریه که بیش از 10 سال از کشور خود دفاع و از استقلال خود محافظت کرده‌اند، حرف آخر را درباره آینده خود خواهند زد.

علاوه بر این، نیروهای اشغالگر آمریکا به عملیات سرقت ثروت‌های طبیعی سوریه و محصولات کشاورزی در مناطق تحت اشغال خود در الجزیره سوریه ادامه می‌دهند؛ جایی که تانکرهای حامل نفت و غلات دزدیده شده از حومه الحسکه به شمال عراق منتقل می‌شوند. از سوی دیگر، این نیروهای اشغالگر از رژیم صهیونیستی در جریان تجاوزات هوایی‌اش به سوریه حمایت می‌کند و انواع تسلیحات و مهمات جنگی را در اختیار گروه‌های تروریستی در مناطقی در سوریه قرار می‌دهد. همین امور باعث شده که شیوخ و روسای قبایل عشایری و عربی در سوریه طی بیانیه‌ای، بر مخالفت‌شان با انواع اشغالگری در این کشور تأکید کنند.

آمریکا، که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت سوریه وضع و آنها را از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان و ملزومات ضروری زندگی محروم کرده است، و همچنین جنگ تروریستی علیه سوریه را به راه انداخته، این نکته مهم را فراموش کرده است که ملت و دولت سوریه به این آگاهی دست یافته‌اند که آزادی و استقلال گران‌ترین و باارزش‌ترین اندوخته است و هر سختی و تحریمی علیه ملت سوریه، آن را در مسیر استقلال و خودکفایی اقتصادی مصمم‌تر می‌کند.

پربیننده ترین خبرها