سفیر سوریه در لبنان در گفتگو با العالم:

مقاومت در سوریه پروژه تجزیه منطقه را شکست داد/ دمشق همواره حامی آرمان فلسطین خواهد بود/ سرمایه گذاری غرب برای شیوع تروریسم در سوریه/ جنگی همه جانبه علیه سوریه در جریان است

مقاومت در سوریه پروژه تجزیه منطقه را شکست داد/ دمشق همواره حامی آرمان فلسطین خواهد بود/ سرمایه گذاری غرب برای شیوع تروریسم در سوریه/ جنگی همه جانبه علیه سوریه در جریان است
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 22:38

علی عبدالکریم سفیر سوریه در لبنان در گفتگو با العالم اظهار داشت: دمشق همواره حامی آرمان فلسطین بوده و بهای آن را پرداخت کرده اما دنیا مجبور خواهد شد در سیاست‌هایش نسبت به سوریه تجدید نظر کند چرا که تروریسم به باری بر دوش حامیانش تبدیل شده است.

العالمسوریه

علی عبدالکریم سفیر سوریه در لبنان در گفتگوی ویژه با شبکه العالم با اشاره به پیروزی سوریه در جنگ 10 ساله علیه تروریسم گفت: انتخابات در لبنان و سوریه باعث نزدیک شدن دو کشور می شود چرا که خانواده های زیادی در دو طرف مرز هستند که با یکدیگر قرابت دارند لذا ما باید جغرافیا را به عاملی برای مقابله با چالشهای امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل کنیم.

آوارگان سوری به دنبال بازگشت به کشور

عبدالکریم ادامه داد: آوارگان سوری به ویژه در لبنان می خواهند به کشورشان برگردند، البته ما و لبنانی‌ها یک ملت در دو کشور هستیم، سوریه کشور ثروتمندی نیست اما خودکفا است.

سرمایه گذاری غرب برای شیوع تروریسم در سوریه

وی تصریح کرد: سوریه با محاصره، توطئه و تروریسم مواجه شد، اما حتی کشورهایی که از این تروریسم حمایت کردند مانند آمریکا، غرب و ترکیه دریافتند سرمایه گذاری در چنین تروریسمی، به بن بست رسیده است به همین دلیل از آنان می خواهیم در سیاستهایشان تجدید نظر کنند.

سفیر سوریه در لبنان یادآور شد که سوریه در مسیری است که بزودی از پیامدهای این تروریسم رها خواهد شد.

استقبال دمشق از بازنگری کشورهای مختلف در سیاست هایشان نسبت به سوریه

وی ابراز امیدواری کرد که حکمت بر سیاست‌ها حاکم شود و افزود: سوریه می خواهد راهی را برگزیند که به نفع ملت و آینده و حتی روابط عربی اش است، لذا از بازنگری سیاست کشورهای دیگر نسبت به دمشق استقبال می کند.

عبدالکریم با اشاره به روابط برادرانه میان سوریه و ایران، بر ضرورت بازنگری جهان در قبال سیاستهایشان نسبت به برجام تاکید کرد.

جنگ در سوریه نتیجه حمایت از مسئله فلسطین

سفیر سوریه در لبنان یادآور شد که سوریه به خاطر موضعش نسبت به مساله فلسطین و بهایی که به خاطر آن پرداخت، هرگز پشیمان نیست، گرچه چالش های زیادی را گذرانده اما این چالش‌ها از ابتدای جنگ نبوده است، محاصره اقتصادی حتی قبل از شروع بحران بود.

شکست غرب در پروژه تجزیه سوریه

وی افزود: سیاستهای غربی برای تجزیه سوریه با شکست خورده است، امروز نیز می کوشند با محاصره اقتصادی یا قانون سزار سوریه را در هم بشکنند، اما سوریه در جنگ علیه تروریسم پیروز شد و اراضی اش را پس گرفت و امروز نیز می تواند در جنگ اقتصادی پیروز شود.

سفیر سوریه در لبنان خاطرنشان کرد: قانون سزار برای خفه کردن سوریه است، اما آمریکا و اروپا باید در این سیاست تجدید نظر کند، گرچه این سیاست برای مجازات سوریه است اما واقعیت آن است که ملت لبنان، عراق، اردن، کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) و مصر را نیز مجازات می کند.

سیاست سوریه برای عبور از قانون سزار

عبدالکریم تصریح کرد که سیاست اقتصادی سوریه برای مقابله با این قانون، حمایت از طرح‌های کوچک است تا مردمش را به وطن برگرداند،

وی ابراز امیدواری کرد که انتخابات آتی سوریه باعث بازگشت تمام آوارگان به وطن شود و از همکاری همه دوستان و همپیمانان و کشورهای جهان در این زمینه استقبال کرد.

خسارات زیادی به زیربنای سوریه وارد شده است

سفیر سوریه در لبنان افزود که اما این مردم سوریه هستند که باید وطن را بازسازی کنند، خسارات زیادی به زیربنای سوریه وارد شده که حکومت و مردم سوریه آن را درک می کنند، اوضاع کشور در آینده بهبود خواهد یافت اما نیازمند هم افزایی و همکاری است.

تسهیلات دمشق برای بازگشت آوارگان

وی تاکید کرد که دلخوشی قدرتهای بزرگ برای سرنگون شدن نظام سوریه و فروپاشی کشور به بن بست رسیده است و سوریه در 10 سال گذشته مقاومت کرد و دشمنان نتوانستند از موضوع آوارگان سوریه به عنوان برگ برنده ای علیه نظام استفاده کنند و با شکست مواجه شدند، البته اوضاع آوارگان سوریه در لبنان، اردن، ترکیه و کشورهای دیگر بسیار دشوار است، به همین دلیل سوریه هر نوع تسهیلات را برای بازگشت آنان به کشور فراهم می کند، حتی آنهایی که علیه نظام سلاح حمل می کردند اما پشیمان شدند دولت سوریه از آنان استقبال و تسهیلاتی را برایشان فراهم کرد، و برخی از آنان به ارتش ملحق شدند و برخی در راه وطن کشته شدند.

خسارت سنگینی که ماجراجویی در سوریه به همراه داشت

سفیر سوریه در لبنان تاکید کرد: سازمانهای جاسوسی جهانی عقب نشینی کردند، سوریه از برگ برنده قدرت و حکمتش استفاده می کند، سوریه البته چیزهای زیادی را از دست داد، امنیت بالایی داشت، امکانات پزشکی برای همه فراهم بود، نهضت علمی داشت، برق، درمانگاه و صنایع دارویی پیشرفته داشت.

محاصره غیر قانونی غرب علیه سوریه باید رفع شود

وی یادآور شد: اما سوریه به گذشته بازخواهد گشت اما در آینده نزدیک، اما از الان بازگشت به آن دوره را آغاز کرده است، باید محاصره تحمیلی از سوی اروپا، آمریکا و برخی از کشورهای مختلف رفع شود چرا که غیرقانونی است.

سوریه تحریم ها را به فرصت تبدیل می کند

علی عبدالکریم خاطرنشان کرد که سوریه برای بازگشت آوارگان تسهیلات ارائه می دهد اما امکاناتش زیاد نیست، ولی هر چه بتواند را با همکاری همپیمانان و دوستانش فراهم می کند، سوریه می کوشد تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند مانند همان کاری که ایران، روسیه، چین و عراق انجام دادند. در این زمینه، لبنان و سوریه می توانند مکمل یکدیگر باشند و حتی درباره اردن می تواند چنین باشد.

بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی

وی خاطرنشان کرد که نشانه های مثبتی برای آغاز مرحله ای جدید در منطقه و بهبود روابط سوریه با لبنان و سایر کشورهای عربی مشاهده می شود. سوریه با منطق و دیپلماسی پیشرفت خواهد کرد.

جنگی همه جانبه علیه سوریه در جریان است

سفیر سوریه در لبنان یادآور شد که غرب می کوشد انتخابات سوریه را غیرقانونی و نامشروع جلوه دهند و حتی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که واشنگتن نتیجه این انتخابات را نمی پذیرد، اینها نشان می دهد که جنگی همه جانبه علیه این کشور در جریان است که مغایر با موازین و قوانین بین المللی است.

وی افزود: اما سوریه بر خلاف آمریکا که علیه مردمش از سیاستهای نژادپرستانه استفاده می کند، می کوشد در مسیر درست حرکت کند و در این مسیر از حمایت گسترده مردم سوریه برخوردار است، سوریه به خود و ملتش متکی است و می داند که این انتخابات مبتنی بر قانون اساسی است و تعداد زیادی از مردم در داخل سوریه و خارج در آن مشارکت می کنند.

علی عبدالکریم در پایان گفتگو با العالم خاطرنشان کرد که آنچه که کشور سوریه در 10 سال گذشته انجام داد منطقه را از تجزیه نجات داد، پایداری و مقاومت سوریه اجازه تحقق این توطئه جهنمی را نداد، آنچه در فلسطین جریان دارد، مکمل مقاومت سوریه است به ویژه که دمشق همواره حامی آرمان فلسطین بوده و بهای آن را پرداخت کرده اما دنیا مجبور خواهد شد در سیاستهایش نسبت به سوریه تجدید نظر کند چرا که تروریسم به باری بر دوش حامیانش تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها