مخمصه ای که نتانیاهو انتظار آن را نداشت

مخمصه ای که نتانیاهو انتظار آن را نداشت
پنج‌شنبه 30 ارديبهشت 1400 - 10:27

وقتی نتانیاهو از ادامه تجاوز بر نوار غزه خبر می دهد، به معنای افزایش تعداد شهدایی است که در پی حملات بی هدف و وحشیانه او به خاک می افتند.

العالم-نظرکده

اما نتانیاهو هیچ چشم اندازی برای چگونگی خروج از وضعیتی که ارتش خود را در آن انداخته ندارد، آن هم زمانی که مقاومت در غزه به صورت بی وقفه ای به عمق رژیم او موشک می زند و اعتصاب و تظاهرات گسترده، کرانه غربی و سرزمین های اشغالی 48 را در بر گرفته است.

به باور مسئولین فلسطینی، اکنون نبرد عربی-صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شده و در واقع به وضعیت اصلی خود بازگشته است، آن هم وقتی رژیم اشغالگر و متحدانش تلاش می کنند که این درگیری را تجزیه کرده وبه درگیری محدود فلسطینی-اسرائیلی در کرانه غربی و برخی مرزهای دیگر محدود کنند.

کارشناسان افزودند: تجزیه این درگیری مسئله بسیار مهمی برای رژیم صهیونیستی است، بخصوص بعد از اینکه مردم فلسطین با وجود تمام اختلافات میان خود با یکدیگر متحد شده اند و آن دسته از کسانی که خواهان مذاکره بودند نیز راه مقاومت را در پیش گرفته اند، چه مقاومت ملی چه مسلحانه، و این راه حل را به منزله پیروزی بزرگ خود می دانند.

مسئولین فلسطینی خاطرنشان کردند که نتانیاهو از قرار گرفتنش در مقابل یک معضل وجودی واقعی آگاه است، بخصوص بعد از تظاهرات فلسطینیان سرزمین های 48 که نتانیاهو فکر می کرد کارشان تمام شده و تحت کنترل او درآمده اند.

به عقیده این مسئولین، تصویر کلیشه ای رژیم اشغالگر اسرائیل در مقابل دنیا مخدوش شده و حتی متحدانش دیگر نمی توانند مانند گذشته از او حمایت کنند، به همین جهت نتانیاهو به بن بست رسیده است. اکنون باید چه کند؟ آیا شروط مقاومت را می پذیرد؟ این شروط شامل چه چیزهایی می شود؟

به باور تحلیلگران، اهالی غزه به خوبی می دانند که نتانیاهو وقتی به ادامه تجاوز بر غزه و بازگرداندن حماس و جهاد اسلامی به سالهای قدیم تهدید می کند دروغ می گوید. آنها هشدار دادند که اگر نتانیاهو به این شیوه به تبلیغ برای خود ادامه دهد، معادله طوری تغییر خواهد کرد که دیگر سوال این نباشد که او با مقاومت چه خواهد کرد، بلکه باید گفت مقاومت با او چه خواهد کرد!

تحلیلگران خاطرنشان کردند که شهرک نشینان اسرائیلی با قرار گرفتن در آماج حملات خمپاره ای و موشکی مقاومت، به طرز دیوانه واری وحشت زده شده اند و دیگر توان تحمل آن را ندارند، بویژه آنهایی که در مناطق مرزی نوار غزه زندگی می کنند.

آنها افزودند: رسانه های عبری به روشنی از لزوم پایان مقابله با غزه صحبت می کنند و می گویند که هرچه این درگیری ادامه پیدا کند به زیان "اسرائیل" خواهد بود. زیرا حوادث غزه، کرانه غربی را نیز بیدار کرده و در سرتاسر این منطقه باعث قیام علیه اشغالگران شده است. این مسئله خطری واقعی است که امنیت کرانه را بی ثبات می کند و در عملیات های مقاومت تجلی یافته است، مانند حمله ای که به ایست بازرسی بیت ایل اسرائیل در کرانه غربی انجام دادند. معنای این اتفاق این است که تجاوز صهیونیستی، فلسطینی ها را با یکدیگر متحد کرده است.

تحلیلگران این مسئله را شایان توجه دانستند که اشغالگران فکر می کردند فلسطینیان سرزمین های 48 تحت کنترل درآمده و منفعل شده اند، اما امروز با دیدن اینکه آنها خشمگین تر از هر منطقه دیگری به رویارویی با اشغال می پردازند، غافلگیر شده اند.

تحلیلگران به این نکته مهم اشاره کردند که اگر مقاومت فلسطین بتواند در برابر استبداد ماشین نظامی غربی و صهیونیستی مقاومت کند و حتی یک شرط بر آنها تحمیل کند که حفظ مقدسات و تعرض نکردن به محله شیخ جراح است، همین یک شرط به منزله سرنگونی دولت های عادی ساز در مقابل خروش ملت های عرب و مسلمان است.

پربیننده ترین خبرها