آمریکا: تحریم‌ها را تنها بعد از بازگشت دوجانبه به برجام رفع می‌کنیم

آمریکا: تحریم‌ها را تنها بعد از بازگشت دوجانبه به برجام رفع می‌کنیم
جمعه 31 ارديبهشت 1400 - 22:44

یک مقام وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده دولت این کشور تحریم‌ها را تنها بعد از «بازگشت دوجانبه» تهران و واشنگتن به برجام رفع خواهد کرد.

العالم - آمریکا

یک مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرده دولت «جو بایدن تحریم‌ها علیه ایران را تنها بعد از «بازگشت دوجانبه به توافق» رفع خواهد کرد.

پایگاه «واشنگتن‌اگزماینر» به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکا نوشته هیأت‌های کشورهای غربی در آخرین دور مذاکرات وین به «پیشرفت‌های معناداری» در خصوص احیای برجام دست پیدا کرده‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده به این پایگاه گفت: «دور جدید گفت‌وگوها در وین مثبت بود. شاهد پیشرفت‌های معناداری بودیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا با وجود این تصریح کرده کماکان «اختلاف‌های مهمی» میان طرف‌ها وجود دارد که بایستی رفع شوند.

چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود عصر چهارشنبه به پایان رسید.

در این نشست روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «موضع آمریکا همیشه این بوده که ما آماده‌ایم تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع کنیم، اما این کار را فقط در صورت بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق انجام خواهیم داد.»

وی همچنین تأکید کرد: «ماهیت دقیق گام‌های تحریمی که ایالات متحده برای محقق شدن این هدف باید بردارد، موضوع گفت‌وگو است.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

فارس

پربیننده ترین خبرها