اولیانوف: برجام باید به شکل اولیه خود بازگردد

اولیانوف: برجام باید به شکل اولیه خود بازگردد
شنبه 1 خرداد 1400 - 16:31

نماینده دائم روسیه در سازما‌ن‌های بین‌المللی وین تأکید کرد که هدف اصلی مذاکرات فعلی احیای کامل برجام به شکل اولیه‌اش است.

العالم - اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» طی مصاحبه‌ای با روزنامه «اکو مسکو» تأکید کرد که هدف فقط به بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به برجام محدود نمی‌شود و هدف اصلی احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است.

هدف، احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است

وی در این خصوص توضیح داد: «تنها چیزی که می‌گویم این است که مسئله فقط بازگشت ایالات متحده و ایران (به تعهدات برجامی نیست)، بلکه احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است».

این دیپلمات روس سپس در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم حصول توافق تا ضرب‌الاجل ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت ماه) گفت: «دیپلمات‌ها هم افرادی همچون بقیه انسان‌ها هستند، مثل دانش‌آموزان مدرسه، زمانی‌که تاریخی به عنوان تاریخ مرجع معرفی می‌شود، فرصتی پیش می‌آید تا راحت ننشینیم و برای دستیابی به نتیجه تا تاریخ معین تلاش کنیم. در حقیقت تاریخ پیشنهادی که مورد حمایت تمامی طرف‌های مذاکره بود، در راستای همین هدف عمل کرد اما ضرب‌الاجل برای مذاکرات نبود و در حال حاضر این تاریخ در حال تمدید است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد».

اولیانوف سپس در ادامه در پاسخ به سؤالی که ضرب‌الاجل فعلی برای پیشبرد و حصول نتیجه برای مذاکرات وین چه زمانی است، گفت: «...در حقیقت حدس زدن تاریخ مشخص برای پیشرفت مذاکرات دشوار است...اما اگر نظر مرا بخواهید، می‌گویم که روزهای اولیه ژوئن (اواسط خردادماه) یک زمان حقیقی و واقعی برای حصول پیشرفت خواهد بود...که نمی‌توان البته با اطمینان در این خصوص پیش‌بینی‌هایی را صورت داد».

آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام جدی هستند

نماینده دائم روسیه در مذاکرات وین در ادامه در خصوص عزم دولت «جو بایدن» برای بازگشت به تعهدات برجامی گفت: «در زمان فعلی، معمولاً روال نیست که درباره آمریکایی‌ها خوب صحبت کنیم زیرا آن‌ها نیز تمایلی ندارند در مورد روس‌ها خوب حرف بزنند اما در این مورد، از همان اوایل ماه آوریل و پس از گفت‌وگوی من با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌های مختلف تکرار کردم که به نظر من، آمریکایی‌ها یک موضع بسیار عملی دارند و برای بازگشت به این توافق، تصمیم سیاسی اتخاذ کرده‌اند و با جدیت در این مسیر حرکت می‌کنند».

احتمالاً دور نهایی مذاکرات وین هفته آینده آغاز می شود

اولیانوف در خصوص روند مذاکرات وین گفت: «ما به وضوح در مسیر درستی گام برمی‌داریم و مدت‌ها است که بخش اصلی مسیر را طی کرده‌ایم و احساسم این است که مرحله نهایی مذاکرات هفته آینده شروع خواهد شد و امیدوارم که این طور شود».

این دیپلمات در خصوص مسائل مورد اختلاف باقیمانده در مذاکرات وین در خصوص احیای برجام گفت: «در حال حاضر اختلافاتی بین طرف‌های ایران و آمریکا در خصوص میزان تحریم‌هایی که می‌بایست برداشته شود و گام هایی که ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد، وجود دارد اما همگی این‌ها راه‌حل دارد».

پربیننده ترین خبرها