پایان عمر سیاسی نتانیاهو پس از شکست در نبرد شمشیر قدس

پایان عمر سیاسی نتانیاهو پس از شکست در نبرد شمشیر قدس
شنبه 1 خرداد 1400 - 17:27

پس از 11 روز ایستادگی و مبارزه، نوار غزه پیروزی نبرد شمشیر قدس را جشن می گیرد. در حالیکه در داخل اراضی اشغالی هیچ کس ذره ای از پیروزی سخن نمی گوید.

العالم-نظرکده

به باور ناظران سیاسی، رژیم اشغالگر اسرائیل تلاش می کرد تا در این نبرد دستاوردی نظامی، هرچند اندک، به دست آورد تا بتواند در جنگ اخیر با مقاومت فلسطین، آبروی خود را حفظ کند. اما در دستیابی به چنین چیزی ناکام ماند.

ناظران افزودند: رژیم اشغالگر برای رسیدن به هدف خود، به نیرنگ های متعددی دست زد. برای مثال اقدام به انتشار اخباری مبنی بر آمادگی برای حمله زمینی کرد، به گمان اینکه نیروهای مقاومت در داخل تونل هایی که آنها مختصات آن را می دانند تجمع خواهند کرد. اما بعد از حمله به تونل ها، مشخص شد که هیچ کس در داخل آنها نبوده است.

کارشناسان خاطرنشان کردند که رژیم اشغالگر تلاش کرد تا سکوهای پرتاب موشک مقاومت را هدف قرار دهد تا شهرک نشینانش را از حملات موشکی آنها محافظت کند، اما از موشک باران شدن عمق اراضی اشغالی به دست مقاومت ذره ای کاسته نشد.

تحلیلگران سیاسی با تاکید بر اینکه "آنچه در غزه اتفاق افتاد پروژه معامله قرن، ازهم گسیختگی منطقه و اختلافات فرقه ای را ناکام گذاشت" خاطرنشان کردند: رژیم صهیونیستی در مقابله با مقاومت شکست خورده و به همین دلیل در قدس اشغالی و منطقه شیخ جراح دست به اقداماتی می زند تا به جهانیان ثابت کند که خود، کنترل کننده اوضاع است.

از سویی رهبران فلسطینی اظهار کردند که نتانیاهو از ابتدای درگیری اش با نوار غزه، تا آخرین لحظات گمان می کرد که می تواند دستاوردی کسب کند تا افکار عمومی ملت صهیونیستش را به دست آورد، اما خیلی زود در این کار ناکام شد و اکنون خود می داند که شکست همه جانبه اش در داخل رژیم نزدیک است.

کارشناسان تاکید کردند که آمریکا از تجاوزهای اخیر به نوار غزه حمایت کرد، به امید اینکه نتانیاهو به آنچه می خواهد دست یابد تا بتواند در کنفرانس مطبوعاتی اش همراه با گانتس از دستاوردهای نظامی اش صحبت کند. اما آنچه ظهر روز جمعه در این کنفرانس بیان شد ، بجای اینکه سخنی خطاب به ملت فلسطین یا پیام پیروزی خطاب به مقاومت فلسطین باشد، سخنرانی ای برای داخل "اسرائیل" بود.

به عقیده کارشناسان، نتانیاهو به خوبی می داند که پس از شکستش در مقابل مقاومت فلسطین در نوار غزه چه سرنوشتی خواهد داشت. بخصوص آنکه در سطح منطقه ای و بین المللی نیز قضیه فلسطین دوباره احیا شده است. همه اینها آینده نتانیاهو را نابود کرد و سرنوشت او را بخاطر پرونده های فساد مالی اش، به زندان ختم کرد.

پژوهشگران تاکید می کنند که پس از نبرد شمشیر قدس، نشانه هایی از شکست در سخنرانی نتانیاهو وجود داشت. چرا که بنا بر پروتکل های موجود، سخنرانی پیروزی باید در لحظات اول آتش بس انجام شود. اما نتانیاهو 24 ساعت منتظر ماند تا مقاومت شهادت چند تن از مجاهدینش را اعلام کند تا سخنرانی اش را بر پایه این خبر تنظیم کند، با این هدف که تصویری دروغین از پیروزی اش در جنگ را به جبهه داخلی رژیم خود نشان دهد.

پربیننده ترین خبرها